Rádió

Sándor szomorú

Társkeresés a Kossuthon

Interaktív

"Áldott Magánosság, jövel! ragadj el / Álmodba most is engemet" - e szavakkal vágyta egykor Csokonai az egyedüllétet, de ez irányú heves lelkesedésében se a maga kora, se a jelen olvasóinak jelentős része nemigen osztozik vele. Az emberek ugyanis inkább társaságban szeretnek lógni, már legalábbis a "bőlcs s poéta"-félék kivételével, s ha ez nem akar összejönni, az lehet valódi tragédia.

A Kossuth Rádió Aranyalap című műsora (Vágner Mária szerkesztő-műsorvezető irányításával) kétszer is napi fél órát szánt a kérdésnek a hét végén, és annak ellenére, hogy a műsoridő jó részét egy tizenöt évvel ezelőtti anyag részletei tették ki (ami azért néha alibizésnek tűnt), nem volt sem unalmas, sem idejétmúlt, sem tanulságok nélküli az összeállítás, bár azt sem állíthatjuk, hogy minden oldalról rápillanthattunk a problémára. Sikamlós téma ez éppen azokban a napokban, amikor a Szabad egy táncra? című nemzeti tánc- és párválasztó dübörög tornádóként végig az országon, népzenei aláfestéssel megpörgetve kisgyereket és nyugdíjast, ha már a célközönségnek kiszemelt fiatal felnőttek tojtak az egészre, és otthon maradtak. De hiába sejtjük, hogy a Kossuth nem véletlenül foglalkozik ezzel a témával két estén is, egy szó sem esik a kormányzati párosító projektről, s ezzel a műsor, még ha a tematika és időzítés enyhe viszketést is okoz, belül tud maradni végül az értelmes és érdekes rádiózás girbegurba korlátain.

A műsor sugallata a következő: egyre roszszabb a helyzet. Ebben persze semmi meglepő nincs, mifelénk mindig minden egyre rosszabb, a lényeg inkább a finomságokban rejlik ezúttal is. Tóth Olga családszociológus, aki a mostani adás alapjául szolgáló 1998-as Kontakthiba szakértője is volt, azt mondja, nem történt az elmúlt tizenöt évben radikális változás, a korábbi tendenciák mennek tovább, enyhén erősödve. Vagyis: kevesebb házasságkötés, kitolódó első házasodási időpont, sok válás (40-45 százalék) és sok házasságon kívüli kapcsolat. Ami érdekesebb, hogy miféle magyarázatokat nyújt erre a hallgatóknak: sem a felbomló többgenerációs családmodell, sem a szekularizált társadalom, sem a liberálisok és romlott nyugatiak mesterkedése nem kerül elő, helyette gazdasági és társadalmi bizonytalanságok. Például: a magyar szingli nem az, akinek hiszszük, köze nincs az individuális nyugati civilizáció erős, karrierista embertípusához, se a pénzhez, se a pályafutáshoz, és egyáltalán, semmihez, amiről Bridget Jones és társnői juthatnának eszünkbe - már csak azért sem, mert a tipikus magyar szingli bizony férfi, ezenkívül vidéki, harmincas, alacsonyan iskolázott és általában munkanélküli. Nevezzük Sándornak a könnyebbség kedvéért. Sándor tehát segélyből él, biciklivel jár, szűk a szociális mozgástere, és valószínűleg iszik is. Ha iszik, azt a helyi kocsmában a többi hasonszőrű férfival teszi, vagyis nőt leginkább poszteren és tévéképernyőn lát. Az, hogy a munkahelyek megszűntek, nemcsak egzisztenciálisan, de a nemek közötti kommunikáció esélye szempontjából is súlyos hatással volt az országra. A kocsma szegregáltabb közeg, még ha vidámabb zene szól is benne, mint a munkahelyen. Sándor tehát szomorú, frusztrált és dühös. Szeretne feleséget, de nem talál, szeretne családot, de nem engedheti meg magának, szeretne gyereket, házat, kocsit, de csak biciklire futja. Emiatt nyilván hibáztat valakit, de ebbe inkább ne is menjünk bele.

Hallgassunk meg helyette egy riportot: középkorú hölgy mondja '98-ban, hogy ő már megszokta az egyedüllétet, nem is akar mást, ráadásul akkor is szerelmes, ha nincs megfelelő férfi hozzá, ilyenkor beleszeret a tavaszba, a cinkékbe, egy fába. Hogy ez milyen elkeserítő, azt a beszélgetőtárs is megérzi, rá is kérdez: de mi lenne, ha jönne valaki mégis? Ja, érkezik a válasz, bárcsak úgy lenne. Aztán ugrunk tizenöt évet, és a mába toppanunk: ugyanez a hölgy, továbbra is magányosan ismét azt állítja, neki már nem is hiányzik a társaság, vigyáz az ismerősök gyerekeire, jól elvan. Rendben, mondja a riporter, de mi lenne, ha mégis megjelenne itt egy férfi. Hát, felel elcsukló hangon hölgyünk, a szívem még nyitva áll. Lehet, hogy össze kéne hozni Sándorral, csak könyörgöm, ne egy Bergendy-együttessel súlyosbított nemzeti húspiacon!

Aranyalap, MR1-Kossuth rádió, május 25-26.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.