Tévé

Tegnapi újság

A címlaplány

Interaktív

A sajtó szép, nagy és erős, a sajtóval nincsen semmi baj - nyolc héten át ezzel a lélekemelő és önbizalom-erősítő mantrával kelhetett fel a tévé mellől a Viasat3 nemes versengésének sajtómunkás nézője: elvégre szép lányok egész koszorúja vetélkedett a képernyőn azért, hogy valamelyikük végül odakerülhessen - a hot! magazin címlapjára.

Olyan volt ez, mintha a tévéhíradók műsorvezetői azért küzdenének egymással, hogy a győztes bejuthasson hírírónak a Borshoz, vagy, mondjuk, a megasztárok, szemeink előtt megszületett csillagok és X-faktor-hordozók tévés versenyfutásának mérhető jutalma a vállalati partik és vidéki haknik tömeges abszolválása lenne. (Ez utóbbi párhuzam kétségkívül kissé vadnak tűnhet.)

A magyarázat persze egyszerű: a Ringier öszszehangolta üzemegységeit, s így a szponzortól szponzorig, termékmegjelenítéstől termékmegjelenítésig araszoló műsorsorozat remek, oda-vissza kijátszható lehetőséget kínált a médiabirodalmi önreklámra. A Tyra Banks révén elhíresült műsorforma így ezúttal csupáncsak szolidan reprodukált keretként szolgált: minimál hajtépéseivel és sűrű dialógjaival, a zsűri kötelező tipródásainak jelentőségteljes semmitmondásával és spilázásával, s természetesen a mindig és mindenkor extrém feladatokkal. Ilyen feladatok dominálták az ernyedt statisztaközönség előtt celebrált döntőt (pontosabban annak bejátszásait) is, mely döntőt már az első másodpercekben "történelmi pillanatként" és hozzá még "mérföldkő" gyanánt ("mindnyájunk életében") tételeztek számunkra az előzékeny műsorkészítők. A három döntős, Alexa, Fruzsi és Luca például mindjárt az elején menyasszonyi ruhás "extrém vonulást" teljesített a Vásárcsarnokban, az érzelemmentes harsányságban a műsorvezető Horváth Évát is felülmúló stylist-zsűritag kiabálásától kísérve. Nem kétséges, a vonulás valóban extrém volt, hiszen egy ilyesfajta jelenet megörökítését alapesetben nem magától értetődő az egész alakos, a lábakat-cipőket is megmutató képek teljes mellőzésével elvégezni. Volt még azután fotózkodás kígyóval, lojalitáspróba Görög Zitával, valamint testközeli, intim találkozás egy csótánnyal és a hot! főszerkesztőjével.

"Semmire sem kell már orbitálisan felkészülnöm" - fogalmazott az utóbb diadalmaskodó Alexa, s nyilván valami hasonlót gondolhattak a zsűritagok is, akik közül jószerint csak az alkalmi ülnöknek, Pataki Áginak sikerült önazonosan és a pojácáskodástól tartózkodva viselnie magát. A közszereplők a ma népi mesehősei - formulázta főszerkesztői mondandóját a bulvármagazin még vetélkedő nélkül kiválasztott (férfi)arca, aki szerint mindhárom lányra küldetés vár. Az igazi győztes közülük persze a bevállalós Alexa lett, aki a címlaplánnyal szemben támasztott elvárásnak megfelelően: szexi, merész, elszánt és érdekes. Vagyis a bulvárlap legutóbbi címlapjainak ismeretében: szexibb, mint Orbán Viktor, merészebb, mint Szebeni István, elszántabb, mint Cseke Katinka és érdekesebb, mint Rékasi Károly. Bár hogy ez elég lesz-e az üdvösséghez, az azért kérdéses, hiszen a címlaplánynak végül mindössze egyetlen bélyegnyi nagyságú fotó jutott a címlapon a hónapos felvételről sugárzott győzelmet követően, s bizony-bizony még ehhez is be kellett jelentenie egy fájdalmas szakítást. Igaz, ha a címlap nem is jött össze, azért az elnyert játékkonzolt és a montenegrói utat már senki sem veheti el Alexától.

Viasat3, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.