Tévé

Tegnapi újság

A címlaplány

Interaktív

A sajtó szép, nagy és erős, a sajtóval nincsen semmi baj - nyolc héten át ezzel a lélekemelő és önbizalom-erősítő mantrával kelhetett fel a tévé mellől a Viasat3 nemes versengésének sajtómunkás nézője: elvégre szép lányok egész koszorúja vetélkedett a képernyőn azért, hogy valamelyikük végül odakerülhessen - a hot! magazin címlapjára.

Olyan volt ez, mintha a tévéhíradók műsorvezetői azért küzdenének egymással, hogy a győztes bejuthasson hírírónak a Borshoz, vagy, mondjuk, a megasztárok, szemeink előtt megszületett csillagok és X-faktor-hordozók tévés versenyfutásának mérhető jutalma a vállalati partik és vidéki haknik tömeges abszolválása lenne. (Ez utóbbi párhuzam kétségkívül kissé vadnak tűnhet.)

A magyarázat persze egyszerű: a Ringier öszszehangolta üzemegységeit, s így a szponzortól szponzorig, termékmegjelenítéstől termékmegjelenítésig araszoló műsorsorozat remek, oda-vissza kijátszható lehetőséget kínált a médiabirodalmi önreklámra. A Tyra Banks révén elhíresült műsorforma így ezúttal csupáncsak szolidan reprodukált keretként szolgált: minimál hajtépéseivel és sűrű dialógjaival, a zsűri kötelező tipródásainak jelentőségteljes semmitmondásával és spilázásával, s természetesen a mindig és mindenkor extrém feladatokkal. Ilyen feladatok dominálták az ernyedt statisztaközönség előtt celebrált döntőt (pontosabban annak bejátszásait) is, mely döntőt már az első másodpercekben "történelmi pillanatként" és hozzá még "mérföldkő" gyanánt ("mindnyájunk életében") tételeztek számunkra az előzékeny műsorkészítők. A három döntős, Alexa, Fruzsi és Luca például mindjárt az elején menyasszonyi ruhás "extrém vonulást" teljesített a Vásárcsarnokban, az érzelemmentes harsányságban a műsorvezető Horváth Évát is felülmúló stylist-zsűritag kiabálásától kísérve. Nem kétséges, a vonulás valóban extrém volt, hiszen egy ilyesfajta jelenet megörökítését alapesetben nem magától értetődő az egész alakos, a lábakat-cipőket is megmutató képek teljes mellőzésével elvégezni. Volt még azután fotózkodás kígyóval, lojalitáspróba Görög Zitával, valamint testközeli, intim találkozás egy csótánnyal és a hot! főszerkesztőjével.

"Semmire sem kell már orbitálisan felkészülnöm" - fogalmazott az utóbb diadalmaskodó Alexa, s nyilván valami hasonlót gondolhattak a zsűritagok is, akik közül jószerint csak az alkalmi ülnöknek, Pataki Áginak sikerült önazonosan és a pojácáskodástól tartózkodva viselnie magát. A közszereplők a ma népi mesehősei - formulázta főszerkesztői mondandóját a bulvármagazin még vetélkedő nélkül kiválasztott (férfi)arca, aki szerint mindhárom lányra küldetés vár. Az igazi győztes közülük persze a bevállalós Alexa lett, aki a címlaplánnyal szemben támasztott elvárásnak megfelelően: szexi, merész, elszánt és érdekes. Vagyis a bulvárlap legutóbbi címlapjainak ismeretében: szexibb, mint Orbán Viktor, merészebb, mint Szebeni István, elszántabb, mint Cseke Katinka és érdekesebb, mint Rékasi Károly. Bár hogy ez elég lesz-e az üdvösséghez, az azért kérdéses, hiszen a címlaplánynak végül mindössze egyetlen bélyegnyi nagyságú fotó jutott a címlapon a hónapos felvételről sugárzott győzelmet követően, s bizony-bizony még ehhez is be kellett jelentenie egy fájdalmas szakítást. Igaz, ha a címlap nem is jött össze, azért az elnyert játékkonzolt és a montenegrói utat már senki sem veheti el Alexától.

Viasat3, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.