tévéSmaci

Saspók

  • tévésmaci
  • 2017. február 5.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché hatos villamost csináltak a Balatonból, elég hamar rá kellett jönniük, hogy szar lett, s megpróbálták visszacsinálni. De nem ment vagy csak piszok nehezen, akadozva: sokáig csak tócsákat sikerült fabrikálni a Nagykörútra, s az istennek sem akaródzott nagy, összefüggő zöld víztengernek lenni belőlük. Csak dzsuvás kis tócsák maradtak. Odacsinálni sokkal könnyebb volt, sóhajtott fel Troché, de Sztupa soha nem adta fel egykönnyen meg sehogyan sem; erőlködött, mint baka a rötyin, de csak nem akart a Népszabadság-székházból Tihanyi-félsziget lenni, bezzeg fordítva, az apátságból pár vonással kihozták Berecz János irodáját meg a páternosztert, a visszhangból meg az egész kritikarovatot. De a rohadt Beloianniszból csak nem akart sárga UV villamos lenni a peronjáról fürtökben lógó orkánkabátos embe­rekkel. A reményt csupán csak annyi tartotta életben, hogy a villanyrendőrt minden különösebb nehézség nélkül sikerült a tömegesen átkelő gyalogosok felhajtó ereje által átbuherálni a szántódi komppá. A segítség előbb váratlan, majd várt helyről érkezett. A szabad stranddá már sikeresen visszaizzadt Híradó mozi elé óvodások népes csoportozata érkezett kacsás úszógumikkal és színes strandlabdákkal. Az egyik gyerek pedig épp az óvó nénivel beszélgetett. „De ki lesz a vezér, ha ez már a dutyiban lesz?” „Hát, reméljük, hogy addigra lesz valaki, aki okosabb és ügyesebb, mint ő, és elvállalja a vezérséget.” „Én elvállalnám. Nem vagyok ugyan férfi, de azért elvállalnám.” „Miből gondolod, hogy csak férfiak lehetnek?” „Mert egy régi mesében, régen-régen, amikor még senki sem élt, láttam, hogy csak férfiak munkálkodhatnak.” „Nem, nem csak férfiak, a nők is munkálkodhatnak ugyanúgy.” „De én nem vagyok nő sem.” „De ha nagy leszel, akkor nő leszel.” „Igen, de ha gyerekem is lesz? Mi lesz akkor vele?” „Majd ha a gyereked nagyobb lesz kicsit, akkor elvállalhatod.” Troché ekkor közbevágott: kislány, van egy tantuszod? Nincsen, nekem még nem lehet tantuszom, de az óvó néninek van. Tényleg volt, Troché leperkálta érte a kilencven fillért, s a sarki fülkéből – amit még a hatos korszakból hála istennek nem sikerült visszaváltoztatni lángossütővé – azonmód fölhívta Ómafát, gyere gyorsan, csináljál Balatont. Miből? A 6-os villamosból. Marha, várjatok egy 4-est, abból mindenki tud Balatont csinálni. De Troché mindenáron biztosra akart menni: még egy óvodás is? Ómafa ezen már tényleg berágott, hülye, az óvodás a 6-osból is tud, én rólatok beszéltem.

Pénteken (6-án) éjjel köszönt ránk a nagy idő, a Duna tévé éjfél után fog neki A sakál napjának, a Film Mánia fél órával később a Keomának. A Coolon volt Veronika Mars kilenckor, tudom, hogy ciki, de fekszik benne egy kis pénzem, futottam utána. Szóval Michel Lonsdale és Edward Fox versenyfutását a legőszintébb csodálatomra csőrös Citroënekre hangszerelték, míg viszont a spagócában Olga Karlatos játssza a csajt, valami boszorkányfélét, hát így az ördög legyen a pásztorom, aki oda terel valamelyik elé. Az HBO-n este nyolckor esedékes Madame Bovaryt csak azért említem, mert az elemiben Buváry Imre volt az osztályfőnököm, s csinos volt a felesége, a Döbrentei téri bájzliban szolgált fel, ott is laktak fölötte, Imre fotósorozatot készített a régi Duna Szálló felrobbantásáról (a helyén lett az Intercontinental), majd nemsokára disszidált Los Angelesbe, s Napa Valley szölleinek némileg naiv festőjeként lett sikeres, de ezt már meséltem.

Szombaton reggel kilenckor beállít a Dunára Elvis a King Creole-lal, nem sokkal utána ugyanide fut be Mátyás király is, Darvas Iván értő megformálásában (Mit csinált felséged 3-tól 5-ig?), de minket, negyedikeseket csak az érdekel, hogy mit csinál Madame Buváry 3-tól 5-ig. A Love Storyt átugorjuk, de éjjel fél 3-kor már megint itt leszünk, konkrétan Az utolsó napnyugtán. Mert az egy western a hatvanas évek elejéről.

Vasárnap megint egy régi western, dettó éjjel a Dunán: Az utolsó cowboy, az ut, ut, ut, utolsó. A tévé a múlt pókhálókeze, s mint ilyen, káros.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.