Snoblesse Oblige 2022/38.

  • Narancs
  • 2022. szeptember 21.

Interaktív

Heti kulturális programajánló

Ám a képzelet kútfeje / apadni kezd. Elég! / Fáradt a mesélő ajak, / hagyjuk hát a mesét. / „Majd folytatom…” / „Most van a  m a j d !” / sikongják szerteszét.

(Lewis Carroll: Alice Csodaországban, Kosztolányi Dezső fordítása)

szeptember 23., péntek, 14.00  Nyelvi koktélbár

Eljött a nap, hogy felfedezzük a nyelveket és a kultúrákat, amelyek képviseltetik magukat az országunkban, és felkészüljünk a nagy utazásainkra. Az EUNIC szervezésében és az Európai Bizottság közreműködésével lesz kerekasztal-beszélgetés és workshop a többnyelvűségről, játékos ismerkedés a nyelvekkel, nyeremények, zene, koktélok és tombola, amelyen nyelvtanfolyamot lehet nyerni a választott intézetben! A kulturális intézetek standokkal lesznek jelen. (Budapesti Olasz Kultúrintézet, Bp. VIII., Bródy Sándor u. 8.)

 

szeptember 23., péntek, 18.00  Eleven Ősz – megnyitóünnep

Az újbudai nyárzáró fesztivál Oláh Sándor jövőkutató, innovátor, dizájner közösségi performance-ával és a Nemes Nagy Ágnes Szakgimnázium Villamosozunk című interaktív, villamosozó előadásával indul. Majd a szervezők és az utca látogatói együtt söprik ki a Bartók Béla utat. Micsoda szimbolika! Innentől aztán beindul a tombolás a köztéri installációk és kultúrkocsmák között a Bartók Béla Boulevard-on. Bővebb infó a bartokboulevard.hu oldalon. (BBBKultPont, Bp. XI., Bartók Béla út 46.)

 

szeptember 23., péntek, 19.00  Kenyértörés – premier

A Láthatáron Csoport legújabb részvételi színházi előadása Bertolt Brecht nyomán a szolidaritás és a háború viszonyát vizsgálja. Szinte példázat ez egy, a perzsa hódítás alatt élő hellén család történetén keresztül bemutatva. Írta és rendezte: Fábián Péter. Játsszák: Csányi Dávid, Feuer Yvette és Hada Fruzsinával váltásban Varga Orsolya.(Szentendrei Teátrum, Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár)

 

szeptember 23., péntek, 19.00  Opus 735 – tárlatvezetés

Egy különleges kiállítás, amely a háború okozta pusztítást mutatja be, és egy nem kevésbé különleges és energiatakarékos zseblámpás tárlatvezetés egy művészettörténésszel, hogy a részletek is megvilágításra kerüljenek. Az Iparművészeti Múzeum restaurátorai több mint hetven éve dolgoznak az Esterházy hercegi kincstár bombatámadásban megrongálódott tárgyainak helyreállításán, de akadnak köztük olyanok, amelyek nem javíthatók. Utóbbiakból készült ez a kiállítás. Egymás mellett tekinthetők meg a kincsek torzóként, illetve fotóról ép állapotban. További infók az imm.hu oldalon. (Iparművészeti Múzeum, bejárat a Bp. IX., Hőgyes Endre u. 10. felől)

 

szeptember 23., péntek, 19.30  Boldogságvakcina

Közéleti színházi sorozat indul, amely a stand-up comedy, a fizikai színház, a kortárs tánc és a tudomány segítségével reflektál korunk társadalmi problémáira. A sorozat első darabjaként a Juhász Kata Társulat Declaration of Independence című élőzenés táncelőadása látható, amely Juhász Kata angol nyelvű one(wo)manshow-ja is egyben. Témája a függés és a függetlenségre való vágy a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben. Az előadást beszélgetés követi, Bálint Orsolya szakíró vezetésével. (CEU Auditórium, Bp. V., Nádor u. 15.)

 

szeptember 23., péntek, 19.45  Európai Hidak Fesztivál – BFZ – koncert

A nemrég elhunyt kortárs holland szerző, Louis Andriessen különleges műve nyitja a hangversenyt, amelyben a szerző kizárólag a ritmust írja elő. Utána a huszonéves holland zongoraművész testvérpár, Lucas és Arthur Jussen azt a versenyművet játssza, amelyet Mozart eredetileg magának és testvérének komponált. Végül Beethoven korszakhatárokat átlépő „Eroi­cája” hangzik el. Vezényel Fischer Iván. (Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Bp. IX., Komor Marcell u. 1.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.