Snoblesse Oblige 2022/49.

  • Narancs
  • 2022. december 7.

Interaktív

Heti kulturális programajánló

„Ebben az országban most tisztesség-fogyta van, gyűlölség, gyávaság, pimasz kéz-kezet mos, segg segget nyal, és vérengzeni kezd a nyúl, és élőhúsra kap rá a pocok is. Vadak vagyunk megint, s vadásznának reánk. Ne legyen így.”

(Petri György: Hogy jövök ahhoz, hogy idejöjjek)

december 9. péntek, 19.00  Holtverseny

Színház egy érem történetéről, azaz úszás egy részben Totth Benedek írásából, Szabó Máté rendezésében. Dragomán György szerint: „Trainspotting az uszodában. Úgy vág szájba, hogy beleszédülsz.” A színpadon Katona Péter Dániel e. h.; 16 éven felülieknek. (Átrium, Bp. II., Margit krt. 55.)

 

december 9. péntek, 19.30 Nézz le!

Gergőnek teljesült egy régi vágya: felveszik újságírónak az apja lapjához. Igen ám, de az apa nem akarja, hogy a fia egy propaganda­lapnál dolgozzon. Nóri és Kristóf új lakásba költözik, de elrontja a kedvüket, hogy jön a gyerek is. Ilyen meg hasonló kitalált történetek egy nem létező országból. Nagy Éva, Öskü Bálint és Pósfay István alakítja a fiktív karaktereket, Nyulassy Attila rendezésében. (Jurányi Ház, 123-as labor, Bp. I., Jurányi u. 1–3.)

 

december 9. péntek, 22.00 Totem Tribe X Mumush

„Tiszteld a természetet. Tiszteld a társaidat. Találd meg a belső mumusod. És engedd szabadjára” – hirdette meg a Mumush csapata először tavaly nyáron a fenntarthatósági elektro-techno fesztiválját. A zöld szemléletű démonok ceremóniamesterei most a beltérbe hívogatják a táncolni vágyókat. Mankind, Nova gravity, KVRK és Quidbop nyomja a pult mögött reggelig. (Dürer Kert, előtér, Bp. XI., Öböl u. 1.)

 

december 10. szombat, 11.00 Mézga Aladár különös kalandjai

Ternovszky Béla fél évszázados alkotómunkáját ünnepli az Uránia mostantól két napig, négy vetítéssel és egy könyvbemutatóval. A műsoron a rendező különösen népszerű, Nepp József forgatókönyveire készült animációs filmjeinek digitálisan felújított változatai láthatók. Elsőként a kamaszodó kölyökzseniről szóló sorozat epizódjaiból egy válogatás, aztán 16.00-tól a zseniális Macskafogó. Másnap Doktor Bubó- és Gusztáv-filmek, és a kettő között Varga Zoltán új, Macska-egér játékok című portrékötetének bemutatója, ahol Buglya Zsófia beszélget Ternovszky Bélával és a szerzővel. (Uránia Nemzeti Filmszínház, Bp. VIII., Rákóczi út 21.)

 

december 10. szombat, 19.00 Taboulleh

A három barát, Lémance, Báne és Tálien az átmulatott éjszaka másnapjára találkozót beszél meg a tó mellé, a kukához. Van, aki nem jön el. A várakozás közben döbbenetes vélt vagy valós igazságok kezdenek felsejleni. Egy biztos: valami történt előző nap este a pörköltfesztiválon. A Prospero Színkör előadását Czeller Péter írta és rendezte. (Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központ, Székesfehérvár, Fürdősor 3.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.