TAVASZ!

Snoblesse Oblige

  • Narancs
  • 2023. március 29.

Interaktív

Nagy tavaszi kulturális programajánló

A szélirány szerinted kedvező? / A szélirány nem érdekes szerintem. / Zsugorodik a zsugori idő.

(Várady Szabolcs: Villanella)

 

április 1. szombat 10.00 Jan Saudek provokatív világa – kiállítás

Idén hetedik alkalommal rendezik meg a Budapest Fotófesztivált. A rendezvénysorozat nyitókiállítása, a kortárs cseh fotográfia rebellis figurájának barokkosan fülledt, kézzel színezett érzéki aktjait is bemutató életmű-válogatás május 29-ig látható.

(Műcsarnok, Bp. XIV., Hősök tere)

 

 

április 3. hétfő 14.00 18. Budapesti Nemzetközi Kórusverseny és Fesztivál

A BNK kategóriánként kétnapos versengésének most először ad otthont a Magyar Zene Háza. Ezen a napon és másnap már délelőtt 10 órától kisebb szünetekkel 10 külföldi és 18 magyar kórus váltja egymást a nagyszínpadon. Mindkét napon este 7 órától versenyen kívül, közösen adnak hangversenyt a külföldi kórusok. A programok ingyenesek, de az intézmény fogadóterében a szervező Interkultur Hungaria regisztrációs pultjánál be kell jelentkezni. Április 5-én, a zárónapon – már hagyományosan a Müpában – a Budafoki Dohnányi Zenekar és a verseny résztvevőivel kibővített Budapesti Akadémiai Kórustársaság Hollerung Gábor, a fesztivál művészeti vezetője vezényletével Orff Carmina Buranáját adja elő.

(Magyar Zene Háza, Bp. XIV., Olof Palme sétány 3.)

 

április 3. hétfő 17.00 Nyílt lapokkal – színészportrék

Az Örkény Színház és a WMN portál új, közös műsorában a társulat tagjai epizódonként négyen ülnek egy asztal köré. Előttük egy csomag kártya. A lapokon a közönség által beküldött kérdések, amelyekkel ekkor találkoznak először – és amelyekre válaszolniuk kell. Minden egyes epizód beszélgetés, játék és közönségtalálkozó egyszerre. A Spektrum Home műsorán is látható sorozat ekkor debütál a WMN YouTube-csatornáján, a további epizódok pedig hetente kerülnek fel minden hétfőn ugyanebben az időpontban. A kreatív stáb: D. Tóth Kriszta, D. Tóth András, Tóth Flóra, Mácsai Pál, Törő Mona, Biró Árpád Levente, Szabó Anna Eszter, Dián Dóra, Veres Emőke és Iváncsics László. Közreműködik: az Örkény Színház társulata.

 

 

április 4. kedd 19.00 Mefisztó

Nagyon is időszerű, bár időtlen kortárs kabaré egy részben a Kultúr­brigád előadásában Klaus Mann regénye alapján, Mikó Csaba és Kukk Zsófia átdolgozásában, Urbán András rendezésében, Alföldi Róberttel a címszerepben. Másnap is. Az előadás megtekintését 18 éven felülieknek ajánljuk.

(Átrium, Bp. II., Margit krt. 55.)

 

 

április 7. péntek 10.00 GULÁCSY. Na’Conxypan hercege – Gulácsy Lajos (1882–1932) életmű-kiállítása

A mintegy kétszáz művet, azon belül 84 festményt felsorakoztató nagyszabású tárlat új összefüggések megvilágításával tárja fel Gulácsy művészetének mélységeit. Az ismert remekműveken kívül több újabban azonosított alkotás is látható. Kéziratok, a művészről készült fotók, illetve kortársainak jellemző alkotásai teszik teljessé az augusztus 27-ig látható tárlatot.

(Magyar Nemzeti Galéria, C épület, Bp. I., Szent György tér 2.)

 

 

április 8. szombat 10.00 Súlypontok. A megjelenítés határai a kortárs szobrászatban – kiállítás

Hatodik alkalommal rendezi meg az „egy terem – egy művész – egy kurátor” típusú kiállítását a hely. Idén először azonos műfaj szerint választottak alkotókat, és a szobrászat lett a tárlat rendező elve. Farkas-Pap Éva, Gálhidy Péter, Majoros Áron Zsolt, Menasági Péter, Polgár Botond és Yengibarian Mamikon munkái láthatók június 25-ig. Az organikus anyagtól a műanyagig, a kisplasztikától az installációig.

(Műcsarnok, Bp. XIV., Hősök tere)

 

április 8. szombat 19.00 Kaméleonlány – felújítás

A Független Színház új helyén újra színpadra kerül a 2018-as Roma Hősök – Nemzetközi Roma Storytelling Fesztiválon bemutatott monodráma. (Lovas Emília szerepét Farkas Ramóna veszi át.) Illés Márton, a darab írója és dramaturgja a Roma Hősök workshopokon részt vevő fiatalok személyes történeteiből inspirálódva keltette életre a Kaméleonlányt, aki saját története mellett generációjának és családi környezetének nehézségeit, tapasztalatait is közvetíti.

(FüSzi – Független Roma Kulturális Tér, Bp. IX., Páva u. 30.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.