Egész pályás lepusztulás - Spreepark

  • - urfi -
  • 2014. augusztus 24.

Interaktív

Jellemző, hogy Joe Wright úgy rendezte meg itt a Hanna – Gyilkos természet című thriller fináléját, hogy gyakorlatilag semmit nem kellett alakítania a helyszínen; így is hátborzongatóbb volt az elhagyatott vidámpark bármelyik kis részlete, mint a kigúvadt szemmel rohangáló Cate Blanchett, vagy a film ún. története. Meg is mondta az ékes szavú direktor: „That is a fucking mad place.”

Hanna a Spreeparkban

Hanna a Spreeparkban

 

A Spreepark azonban nem csak díszletnek elsőrangú, saját története is filmfeldolgozásért kiabál. Kelet-Berlin egyetlen vidámparkja a szocialista béke szigete volt, majd jött a privatizáció és a vadkapitalista tobzódás évi másfél millió látogatóval, ami annak rendje és módja szerint vezetett el a 2001-es csődhöz, Peruba menekülő tulajdonossal és a Repülő Szőnyeg nevű attrakcióba bújtatott 180 kiló kokainnal. Az ingatlan­piaci és adósságrendezési tökölődés évtizede után a megoldás is jól passzol ebbe a kelet-európai tanmesébe: az önkormányzat által megvásárolt területen kicsi, EU-konform, környezetbarát családi park lesz.

Vagyis alig néhány hónapunk maradt arra, hogy illegálisan, de az évek során kialakult és megtűrt szokás szerint bemásszunk a leszaggatott kerítésen, és addig gázoljunk a széttört játékok temetőjében, amíg a lélekjelenlétünk kitart. Mert az elárvult kisvasutat elnyelő rémmacska, a lefejezett hattyúhajó ölén kisarjadt nád és a földre döntött dino­szauruszok még csak a mulandóság sűrű levegőjét és az elveszett gyerekkor derűjét árasztják, de amikor a fenséges óriáskerék csikorogva elindul az esti szélben, akkor már a bátrabbak is menekülőre fogják.

A szerző felvétele

A szerző felvétele

 

Berlin, Treptow-Köpenick

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.