Egész pályás lepusztulás - Spreepark

  • - urfi -
  • 2014. augusztus 24.

Interaktív

Jellemző, hogy Joe Wright úgy rendezte meg itt a Hanna – Gyilkos természet című thriller fináléját, hogy gyakorlatilag semmit nem kellett alakítania a helyszínen; így is hátborzongatóbb volt az elhagyatott vidámpark bármelyik kis részlete, mint a kigúvadt szemmel rohangáló Cate Blanchett, vagy a film ún. története. Meg is mondta az ékes szavú direktor: „That is a fucking mad place.”

Hanna a Spreeparkban

Hanna a Spreeparkban

 

A Spreepark azonban nem csak díszletnek elsőrangú, saját története is filmfeldolgozásért kiabál. Kelet-Berlin egyetlen vidámparkja a szocialista béke szigete volt, majd jött a privatizáció és a vadkapitalista tobzódás évi másfél millió látogatóval, ami annak rendje és módja szerint vezetett el a 2001-es csődhöz, Peruba menekülő tulajdonossal és a Repülő Szőnyeg nevű attrakcióba bújtatott 180 kiló kokainnal. Az ingatlan­piaci és adósságrendezési tökölődés évtizede után a megoldás is jól passzol ebbe a kelet-európai tanmesébe: az önkormányzat által megvásárolt területen kicsi, EU-konform, környezetbarát családi park lesz.

Vagyis alig néhány hónapunk maradt arra, hogy illegálisan, de az évek során kialakult és megtűrt szokás szerint bemásszunk a leszaggatott kerítésen, és addig gázoljunk a széttört játékok temetőjében, amíg a lélekjelenlétünk kitart. Mert az elárvult kisvasutat elnyelő rémmacska, a lefejezett hattyúhajó ölén kisarjadt nád és a földre döntött dino­szauruszok még csak a mulandóság sűrű levegőjét és az elveszett gyerekkor derűjét árasztják, de amikor a fenséges óriáskerék csikorogva elindul az esti szélben, akkor már a bátrabbak is menekülőre fogják.

A szerző felvétele

A szerző felvétele

 

Berlin, Treptow-Köpenick

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.