Egész pályás lepusztulás - Spreepark

  • - urfi -
  • 2014. augusztus 24.

Interaktív

Jellemző, hogy Joe Wright úgy rendezte meg itt a Hanna – Gyilkos természet című thriller fináléját, hogy gyakorlatilag semmit nem kellett alakítania a helyszínen; így is hátborzongatóbb volt az elhagyatott vidámpark bármelyik kis részlete, mint a kigúvadt szemmel rohangáló Cate Blanchett, vagy a film ún. története. Meg is mondta az ékes szavú direktor: „That is a fucking mad place.”

Hanna a Spreeparkban

Hanna a Spreeparkban

 

A Spreepark azonban nem csak díszletnek elsőrangú, saját története is filmfeldolgozásért kiabál. Kelet-Berlin egyetlen vidámparkja a szocialista béke szigete volt, majd jött a privatizáció és a vadkapitalista tobzódás évi másfél millió látogatóval, ami annak rendje és módja szerint vezetett el a 2001-es csődhöz, Peruba menekülő tulajdonossal és a Repülő Szőnyeg nevű attrakcióba bújtatott 180 kiló kokainnal. Az ingatlan­piaci és adósságrendezési tökölődés évtizede után a megoldás is jól passzol ebbe a kelet-európai tanmesébe: az önkormányzat által megvásárolt területen kicsi, EU-konform, környezetbarát családi park lesz.

Vagyis alig néhány hónapunk maradt arra, hogy illegálisan, de az évek során kialakult és megtűrt szokás szerint bemásszunk a leszaggatott kerítésen, és addig gázoljunk a széttört játékok temetőjében, amíg a lélekjelenlétünk kitart. Mert az elárvult kisvasutat elnyelő rémmacska, a lefejezett hattyúhajó ölén kisarjadt nád és a földre döntött dino­szauruszok még csak a mulandóság sűrű levegőjét és az elveszett gyerekkor derűjét árasztják, de amikor a fenséges óriáskerék csikorogva elindul az esti szélben, akkor már a bátrabbak is menekülőre fogják.

A szerző felvétele

A szerző felvétele

 

Berlin, Treptow-Köpenick

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.