Techno és séta az ötvenes évek legnagyobb ipartelepén - fotókon mutatjuk az Inota Fesztivált

Interaktív

Idén először rendezték meg Várpalota mellett az Inota Fesztivált, ami egyfajta kísérlet a volt hőerőmű ipari környezete és a kultúra közti párbeszédre. A négynapos rendezvény a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program keretében szerveződött. A világ minden tájáról érkező underground zenei és vizuális alkotók mutathatták be műveiket egy nem hétköznapi ipari miliőben. Palágyi Barbara képriportja.

Az egykorI November 7. Hőerőművet az ’50-es években, az első ötéves terv keretében valósították meg a várpalotai alumíniumkohó területe mellett. Az ország legnagyobb ipartelepén egykor nyüzsgő élet zajlott: két lakótelep is felépült az erőmű környezetében, aminek az egyik, ikonikus modern építészeti remeke a ma már műemléki védettséget élvező Béke Művelődési Ház. A komplexum legimpozánsabb eleme a három hűtőtorony, más néven a Heller-Forgó-féle légkondenzációs hűtőberendezés (Heller László és Forgó László találmánya). A lignit égetése során keletkező áramot a közeli települések ellátására használták. Az erőművet 2001-ben állították le.

A fesztivált összművészeti és szélesebb rétegeket érintő rendezvényként álmodták meg. A fesztiválnyitó szakmai konferencián, a Power of Possibilities inspirációs fórumon az ipari területek újrahasznosítását elemezték hazai és külföldi példákon keresztül (pl. a pécsi Zsolnay Negyed) és az inotai lehetőségeket mérlegelték. A Túrajó által vezetett Szén útja tematikus sétán a résztvevők bejárhatták az iparváros területét. A RADIATIONS fényművészeti kiállítást esténként a komplexum külső területein és monumentális épületeiben, többek között a hűtőtoronyban, a kazántérben (ahol a Szárnyas fejvadász 2049 című filmet forgatták) és a turbinaházban. Az alapvetően elektronikus zenét játszó fellépők közül Nils Frahm a legismertebb, de a techno, minimal és experimentális műfajok közül is sok nagy név képviseltette magát (Rival Consoles, Oscar Mulero, Ellen Allien). A négynapos programsorozat zárásaként kortárs színház- és táncelőadásokat és egyéb családbarát foglalkozásokat szerveztek elsősorban a helyieknek.

A fesztiválra a komplex audiovizuális és egyéb élmények, valamint a különleges helyszín miatt nagy volt az érdeklődés (többnyire magyarországi fesztiválozók érkeztek), a pénteki és szombati napra minden jegy elkelt.

 
Fotó: Palágyi Barbara 

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.