Techno és séta az ötvenes évek legnagyobb ipartelepén - fotókon mutatjuk az Inota Fesztivált

Interaktív

Idén először rendezték meg Várpalota mellett az Inota Fesztivált, ami egyfajta kísérlet a volt hőerőmű ipari környezete és a kultúra közti párbeszédre. A négynapos rendezvény a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program keretében szerveződött. A világ minden tájáról érkező underground zenei és vizuális alkotók mutathatták be műveiket egy nem hétköznapi ipari miliőben. Palágyi Barbara képriportja.

Az egykorI November 7. Hőerőművet az ’50-es években, az első ötéves terv keretében valósították meg a várpalotai alumíniumkohó területe mellett. Az ország legnagyobb ipartelepén egykor nyüzsgő élet zajlott: két lakótelep is felépült az erőmű környezetében, aminek az egyik, ikonikus modern építészeti remeke a ma már műemléki védettséget élvező Béke Művelődési Ház. A komplexum legimpozánsabb eleme a három hűtőtorony, más néven a Heller-Forgó-féle légkondenzációs hűtőberendezés (Heller László és Forgó László találmánya). A lignit égetése során keletkező áramot a közeli települések ellátására használták. Az erőművet 2001-ben állították le.

A fesztivált összművészeti és szélesebb rétegeket érintő rendezvényként álmodták meg. A fesztiválnyitó szakmai konferencián, a Power of Possibilities inspirációs fórumon az ipari területek újrahasznosítását elemezték hazai és külföldi példákon keresztül (pl. a pécsi Zsolnay Negyed) és az inotai lehetőségeket mérlegelték. A Túrajó által vezetett Szén útja tematikus sétán a résztvevők bejárhatták az iparváros területét. A RADIATIONS fényművészeti kiállítást esténként a komplexum külső területein és monumentális épületeiben, többek között a hűtőtoronyban, a kazántérben (ahol a Szárnyas fejvadász 2049 című filmet forgatták) és a turbinaházban. Az alapvetően elektronikus zenét játszó fellépők közül Nils Frahm a legismertebb, de a techno, minimal és experimentális műfajok közül is sok nagy név képviseltette magát (Rival Consoles, Oscar Mulero, Ellen Allien). A négynapos programsorozat zárásaként kortárs színház- és táncelőadásokat és egyéb családbarát foglalkozásokat szerveztek elsősorban a helyieknek.

A fesztiválra a komplex audiovizuális és egyéb élmények, valamint a különleges helyszín miatt nagy volt az érdeklődés (többnyire magyarországi fesztiválozók érkeztek), a pénteki és szombati napra minden jegy elkelt.

 
Fotó: Palágyi Barbara 

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.