tévésmaci

Tehén, tehte

  • tévésmaci
  • 2019. február 17.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché beindították a szövetkezeti csúzligyártást, a kézműves szó fetisizálása még a fasorban sem volt. Mert erről volt szó: tiszteletre méltó nyanyák ücsörögtek nagy számosságban a tágas üzemcsarnokban (az üzemcsarnok mindig tágas), mint sorstársaik a varrodában vagy fecskék a dróton (nagy, harminckilós fecskék), és eszkábálták a háztáji lőfegyvereket. Fürge és pimasz hordárfiúk rohangáltak köztük föl s alá, mert egyiknél a tejgumi fogyott ki, a másiknál az ágas, mindig kellett valakinek valami. Ennek a – Sztupa javaslatára bevezetett – normarendszer vetett aztán véget. A csúzlik egységalapú elszámolását felváltotta a norma, amit mindenkinek hoznia kellett, s ez beindította a munkaversenyt is, mert a norma köztudomásúan arra szolgál, hogy a legjobbak túlteljesítsék. Reggel mindenki kapott harminc csúzli előállításához szükséges anyagot, s fél négyig el kellett készülni velük. (A kétkezes maroklőfegyver két változatban készült, a mondott tejgumisban, illetve a dupla szelepgumisban. Ellenőrizetlen források szerint volt az üzemcsarnoknak egy titkos pincehelyisége, ahol szigorúan kiválasztott, ezer százalékig megbízható elvtársnők traktorbelsőből applikálták a csumegákat, de ezt ma már nincs módunk igazolni, amikor a helyszínen jártunk, az üzemcsarnokot lerombolva találtuk, bár a romok alatt kétségkívül láttunk egy furcsa csapóajtót, ami felfele nyílott volna, ha nyílik. Azt beszélték akkoriban, hogy a traktorbelsős csúzli átviszi a páncélt is. Ez valószínűleg túlzás volt, de kipróbálni senki sem merte.) Persze a gyártásnál sokkal nagyobb körültekintést igényelt a terjesztés. Azt teljes fedésben lehetett csak végezni, ötcsillagos megbízottakkal, mert az elképzelhetetlen volt, hogy a fater hazamentsen egyet öcsinek, hogy azzal menjen a vadgalambokra; világbotrány lett volna.

Pénteken (18-án) este kilenckor a Film Café tűzi műsorára Trisztán és Izolda szép és bizonyára színigaz történetének egy viszonylag utóbbi filmes kiszerelését, melyben Marke király szerepében Rufus Sewell lép a průhonicei kastély gyanúsan gondozott parkjának kavicsára. Trisztán sajnos James Franco, Izolda viszont a csodás Sophia Myles (London válasza Trine Dyrholmra). A történetet nyilván önök is kívülről fújják, erről szól szegény jó Zilahy Lajos máig befejezetlen műve, a Valakit visz a víz is. S ha a széplelkűségből mára még nem elég, hisz’ soha sem elég, akkor ott van szűk egy óra múlva a Dunán maga Julie kisasszony is. Arra később tán még rátérünk, hogy valszeg Colin Farrell 100. születésnapja alkalmából van ott, de sietve szögezzük le, hogy Szerb (más források szerint Szerv) Antal mennyire a fejin találta a szöget (máshol: szöghaja van), amikor azt mondta, hogy Strindberg nem Ibsen. De nem ám.

Vasárnap új oldaláról mutatkozik be Colin Farrell a Filmbox Premium nevezetű csatornán este kilenckor. A homár ugyanis annyira negatív utópia, hogy az már egyenesen disztópia, de fellép benne a magyar versenyző, Rachel Weisz is meg Olivia Colman is, úgyhogy azt sem bánjuk, ha kötelező lesz párt találni a nem is túl távoli jövőben. Nyilván a film írói sem Margaret Atwoodok, de tegyük a kezünket a szívünkre, Margaret Atwood sem egy Margaret Atwood, még kevésbé was ist das. Tehát ne tévézzenek, induljanak azonnal Průhonicébe negyven pár barna férficipővel.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.