A Berlini Művészeti Akadémia

Túl a falakon

Interaktív

Több mint három évszázada létezik, volt, hogy kettévált, akárcsak az ország és a város, aztán újraegyesült. Hosszú történetében egyetlen külföldi igazgatója volt, Konrád György. Mi a titka, és egyáltalán, miről szól a Berlini Művészeti Akadémia?

„Mi majdnem egy évig laktunk Berlinben. Nem is Berlin, hanem Nyugat-Berlin. El is csábított minket a város. Persze egy város sosem olyan, amilyen, hanem olyan, amilyennek látjuk őt, igaz, ha nem volna olyan, amilyen, nem is tudnánk olyannak látni, amilyennek” – írta Esterházy Péter, akinek a német főváros kedves helye volt, olyan kulturális centrum, amelyben otthonosan érezhette magát. Hasonlóképp volt ezzel Kertész Imre is, aki egészen élete utolsó periódusáig Berlint tekintette otthonának, és – holokauszt-túlélőként, ahogy erre maga is utalt többször, egészen paradox módon – a német kulturális szcénát befogadóbbnak és befogadhatóbbnak találta, mint a magyart. Mindkettejük nemzetközi híréhez, és Kertész Nobel-díjához is alighanem nagyban hozzájárult az írásaik iránti német érdeklődés, pontosabban szólva rajongás. Nem véletlen talán – igaz, ehhez Berlin vonzó hatásán túl a magyar kulturális közeg sérülékenysége is hozzátette a magáét –, hogy ma mindkét szerző hagyatéka a Berlini Művészeti Akadémia archívumában található. Mellettük Esterházyé is, s lesznek követőik.

Poroszos gyökerek

Az akadémia óriási utat járt be. Az eredeti nevén Academie der Mahler-, Bildhauer- und Architectur-Kunst 1696 nyarán nyitotta meg kapuit. Alapítója az akkor még brandenburgi választófejedelem III. Frigyes volt, aki később I. Frigyes néven lett Poroszország királya. Az ambiciózus fiatal Hohenzollern-fejedelemnek két erős vágya volt: Berlin európai rangú uralkodói székhellyé fejlesztése, és a német kultúra felemelése a francia és az olasz színvonalára. E két cél szerencsésen találkozott a jelentős építkezésekkel felpezsdülő berlini városközpontban, Frigyes pedig a tapasztalt Eberhard von Danckelmann minisztert bízta meg a művészeteknek szentelt központi intézmény tető alá hozásával. Von Danckelmann a párizsi és római akadémiákat vette mintául, ezeket tanulmányozva szervezte meg a berlinit. Az intézménynek hármas funkciót szántak: művészeti társaság jellegű működést, ami összefogja a német alkotók krémjét, emellett oktatási feladatokat is rábíztak, mint­egy utánpótlásképzési célból, harmadrészt pedig bizottsági jogkörökkel is felruházták, hogy az uralkodót művészeti, kulturális kérdésekben tanácsokkal tudja ellátni. Mindehhez az Unter den Lindenen álló új királyi istállók felső szintjén kapott hat termet kétévi próbaidőre az akadémia, amely július 11-én, a választófejedelem 39. születésnapján nyílt meg. Az akadémia költségeire az uralkodó alapítványt hozott létre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.