A 19. század óta működő gépek között tanulnak a jövő képzőművészei

Képzőművészet

Ősszel indult a Magyar Képzőművészeti Egyetem 151. tanéve, amelynek nem is annyira szürke hétköznapjaiba egy igazán különleges épület- és műteremséta során nyerhettünk bepillantást.

Az Andrássy útról az épület előcsarnokába lépve váratlan meglepetés, ahogy a város zajából egy egészen másik világba csöppennünk. A Képzőművészeti Egyetem főépülete belső díszítéseivel, káprázatos ólomüveg ablakaival, a művészeti ágak allegóriáit és egyes esztétikai alapfogalmakat ábrázoló fal- és mennyezetfestményeivel is jelzi az ide látogatónak: a magyar képzőművészet történetének meghatározó helyszínén járunk. A múltat pedig csak néhány folyosó választja el a jelen és a jövő alkotóitól, akiknek a mindennapi munkájába az egyetem által szervezett épület- és műteremsétán láthattunk bele.

Ahogy azt Bojtos Anikó művészettörténész megérkezésünk után nem sokkal megjegyezte, akik a Képzőművészeti Egyetemet választják, részben azért tesznek így, mert itt az épített környezet is emlékeztet rá, hogy patinás és nagy múltú intézményben vagyunk. A főépület – ahonnan sétánk indul – már több mint 70 éve áll a magyar művészeti felsőoktatás szolgálatában. A Láng Adolf által megálmodott neoreneszánsz palotát eredetileg műcsarnoknak szánták, amit a 19. század második felének meghatározó művészetszervezői csoportja, az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat teljes mértékben közadakozásból épített fel. A támogatók között volt a királyi pár, Ferenc József és Erzsébet, valamint a trónörökös, Rudolf is.

Az 1877-ben átadott épület belső díszítésén a kor legnevesebb művészei dolgoztak. Többek között az ólomüveg ablakokat készítő Róth Zsigmond, akinek munkáját később világhírűvé vált fia, Róth Miksa már tízéves korában segítette. Az előcsarnokból felfelé vezető lépcsőház és a Rektori folyosó legbámulatosabb részletei persze a fejünk fölött vannak: Lotz Károly fal- és mennyezetfestményei. Az építkezés idején is már elismert művésznek számító Lotz a mai egyetem épületét díszítő munkájával érlelhette ki azt a koncepciót, amit néhány évvel későbbi fő művén, az Operaház mennyezetképén már teljes egészében tudott megvalósítani. Képei egyszerre utalnak az épület eredeti funkciójára és az európai művészet antik gyökereire. A lépcsőház lunettáin (félkör alakú mennyzetdísz) az egyes művészeti ágak allegóriái jelennek meg, míg a díszes folyosó mennyezetén azok az esztétikai fogalmak, amelyek meghatározták a kor művészetértelmezését. E szerint a művész feladata, hogy a valóságot a képzelet által megszépítve megalkossa a tökéletes művészi összhangot.

 
Fotó: Gabelics Antal  / Magyar Képzőművészeti Egyetem

A főépület nagymesterek alkotásait őrző, ünnepélyes hangulatot árasztó falai közül Szurcsik József Munkácsy-díjas képzőművésszel, egyetemi docenssel lépünk át a mindennapokba, az egyetem jogelődjének számító egykori Mintarajztanoda épületébe. A műtermek és a filmforgatásoknak is gyakran helyszínt biztosító könyvtár felé haladva bepillantást nyerhetünk az itt tanulók nem is annyira szürke hétköznapjaiba. A folyosókon zajlik az élet: a képzőművészjelöltek az automata előtt kávéjukra várnak, más hallgatók pedig saját alkotásaikkal sietnek el mellettünk.

Ebben az épületrészben is lépten-nyomon meghatározó elődök munkáira bukkanunk. Az olvasóteremből a szitanyomó műhely felé tartva Csók István egy lenyűgözően részletgazdag tanulmányrajza mellett vezet az utunk. Ilyen környezetben zajlik az oktatás a legújabb, bár már így is negyven éve működő szitanyomó műhelyben is, ahol az ősi ázsiai technika tovább élésének lehettünk tanúi.

 
Forrás: Magyar Képzőművészeti Egyetem

Grafikai képzés 1906 óta zajlik az intézményben. Azóta folyamatos a munka, a képzőművészjelöltek pedig még mindig a 19. századból származó, máig hibátlanul működő gépekkel dolgoznak. Azonban nem minden eljárás ilyen időtálló. A litográfiai műhelyben a fal melletti polcokon sorakozó kőtáblák emlékeztetnek a különleges nyomdatechnika múlandóságára. Az eljáráshoz szükséges üledékes mészkövet egykor Németországban bányászták, ám ezek a bányák mára kimerültek, a nyomdai gyártásból kikopva pedig mára csak a művészi célú alkalmazása maradt fent a litográfiának. A köveket azonban minden egyes rajzolatkészítés után le kell csiszolni, ami azt is jelenti, hogy szépen lassan ezek is elfogynak. Akár csak a rézkarc műhelyben, itt is folyamatosan készülnek a nyomatok. Van, amelyik elsőre sikerül, és persze előfordul, hogy egyes munkákra a későbbiekben még korrekció vár.

 
Forrás: Magyar Képzőművészeti Egyetem

Ezek után egy egészen másik szakterületen folyó oktatással is megismerkedhetünk Heitler András, a restaurátor tanszék vezetőjének segítségével. Összesen nyolc specializációjával a múzeumi műtárgyak jelentős részének restaurálási munkálatait képes lefedni az egyetem restaurátor képzése. A festőrestaurátor műhelyben ötödéves hallgatók dolgoznak; elsősorban fatáblaképeken, de az asztalokon kisebb és nagyobb méretű ikonok, valamint néhány vászonkép is vár a „szervízmunkára”. Különleges hangulatot kölcsönöz a zsúfolt teremnek a két, szinte padlótól plafonig érő 18. századi oltárkép. A hallgatók itt már élesben dolgoznak. Képzőművészeti, művészettörténeti felkészültségük mellett az alkalmazott természettudományok ismeretére is szükségük van. Hiszen a restaurátorok különböző anyagat használnak, amelyek tulajdonságait igen jól kell ismerniük.

 
Forrás: Magyar Képzőművészeti Egyetem

A másfél évszázados múltra visszatekintő intézményben a klasszikus technológiák hangsúlyosan megjelennek az oktatásban, de újítások is vannak a képzésben. Harmincegy év után, osztott formában két új szakkal bővült az egyetem kínálata. Az egyetem rektora, Erős István szerint a vizuális művész BA és képzőművész MA szakiránnyal olyan interdiszciplináris képzés indul, amely a festészet, a szobrászat és a grafika metszéspontján helyezkedik el.

A Képzőművészeti Egyetem december 6-án nyílt napot tart. Ekkor a felsőoktatási tanulmányaikat megkezdő, vagy éppen folytatni készülők kaphatnak betekintést az egyetem falai között zajló munkába.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.