Kiállítás

A két dandy

Birkás Ákos: Polgári Magyarország

Képzőművészet

A művész kétségkívül a kortárs magyar művészet egyik nagyágyúja – és itt nem feltétlenül a műtárgy­piacon betöltött sikeres szereplésére gondolok (bár az sem lebecsülendő), sokkal inkább arra, hogy a festői nyelvében a 2000-es években véghezvitt radikális változtatások óta minduntalan képes meglepni a befogadót.

Nincs ez másként a veszprémi Csikász Galéria (egyébként sok használhatatlan, mégis érdekes részlettel, például semmire nem jó beugrókkal tarkított) kiállítóterében sem. Még akkor is, ha a művek egy része már korábban is látható volt; most viszont beágyazódnak egy sokkal tágasabb kontextusba.

A tágabb kontextus alapesetben arra utal, hogy egy kiállított művet sosem látunk önmagában – egy adott munka jelen­tés­tartományát nagyon is befolyásolja a mellette/közelében elhelyezett alkotások sora. Míg sok művész (és kurátor) megelégszik azzal, hogy szépen és gondosan, esetleg valamiféle tematikus/stiláris szálba illesztve függessze fel a munkákat, Birkás ennél sokkal körmönfontabb.

Mostani kiállítása két kép közé van „kifeszítve”, melyeket negyvenkét év választ el egymástól. Az első 1973-ban, míg a legutolsó idén készült, csak erre a tárlatra, ráadásul mindkét alkotás ugyanazt – a kiállításéval megegyező – címet viseli. Még ha e két mű is a főszereplő, azért a többi munka sem nevezhető „tölteléknek”; viszont tudható, hogy az új rajzok mellett ezek egy része szerepelt a 2010-es (R. D.), a 2012-es (És még ha értéktelennek is ítélnénk), illetve a 2014-es (szabadságharc) című, a budapesti Knoll Galériában megrendezett kiállításain. Ezek – nagyon le­egyszerűsítve – 1968 örökségét, a bevándorlás problémáját és a „szent” tematikát járták körül.

Birkás nem tartozik az ún. politikai művészek közé, de műveinek van viszonylag jól értelmezhető politikai olvasata; például, hogy miért válik szét az eszme és a gyakorlat, hogy a 68-as diákmozgalmak, a szabadság és a demokrácia értékei miként devalválódtak és váltak mostanra semmivé. Hogyan válhat egy globális probléma, a bevándorlás bonyolult kérdése egyszerű kampány­fogássá, az idegengyűlöletre oly készségesen rezonáló társadalom beetetésének eszközévé (Komoly megfontolás, 2012)? Mennyire lehet up-to-date a 2014-es ún. szent sorozat, ahol a képcímekben megnevezett szentek (Boldog Szent Egil, Szent Jeromos stb.) csak egyfajta álcák egy kirekesztett társadalmi réteg „megjelenítésére”? E munkákon ugyanis a (felismerhető) művészt csakis férfiak társaságában látjuk – akikkel szemlátomást egész bensőséges kapcsolatot ápol. Hogy egy közismerten heteroszexuális (férfi) művész miért fest homoerotikus képeket? Talán azért, hogy nem is oly finoman beletaposson az uralkodó állami diskurzus követőinek, a homofóbiát piedesztálra elemelő honfitársainknak a lelkébe.

A művész másik nagy erőssége, hogy hihetetlenül jól használja fel és mozgatja meg a művészettörténeti utalásokat. Különösen szembetűnő ez a 2015-ös Polgári Magyarország című művön (lásd képünkön), amelyen az olaszországi reneszánszban oly kedvelt és később is igen sokszor feldolgozott képtípust (Giorgone, Tiziano, Manet stb.), az Alvó Vénuszt ülteti át maszkulin nyelvezetre. A széttárt lábú (kitárulkozó), ernyedten pihenő, kókadt vagy épp felálló nemi szervvel ábrázolt, meztelen férfi az egyik kedvenc témája volt a hetvenes évek közepe táján fel­tűnő, a megmondóemberként funkcionáló Edward Lucie-Smith által „erotic feminist”-nek titulált irányzatnak (Sylvia Sleigh, Alice Neel). Birkás viszont más, konstruktivista allúziókat (Malevics, Mondrian) is beépít a képbe. Bármennyire meghökkentő és bátor (hisz a művészt pucéran „ábrázoló”) festményről van szó, sokkal érdekesebb, miként keveredik a „reális” és absztrakt ábrázolás a képen. Miként értelmezi át a modern művészetből eredeztethető motívum pop-artos használati tárggyá, dizájnelemmé, fürdőszobacsempévé válva a kép egész „üzenetét”. Birkás mestere az elidegenítésnek is; ezt erősítik fel a kép
a képben motívum, a festményeknek az üres „keretbe” betüremkedő/befolyó, nem lezárt oldalai is. A munkát egyrészt előzményként a művész 2014-es katalógusából kivett, apró és a falakra szögezett reprodukciók értelmezik, másrészt a talányos alcím: A populista odaliszk mindenre tudja a választ. A művészettörténeti utalás (lásd Ingres meztelen szépséget ábrázoló művét, A nagy odaliszket) mellett a populista jelző egyfajta erős kiábrándulásra utal.

Annak az időnek és lendületnek, a társadalmi szerepet betöltő művészetbe vetett hitnek a megroppanását „mutatja fel”, amelyet az 1973-as, másik dandykép képvisel. Ezen a fiatal Méhes Lóránt (Zuzu) pszeudorestaurált figurája látható, álbarokkosan megfestett keretek közé szorítva. A valódi polgári Magyarország eszményéről van itt szó, amely éppoly elérhetetlen volt akkor és most egyaránt. Az is lehet, hogy sohasem jön el – de azért ne dőljünk a kardunkba.

Csikász Galéria, Veszprém, Vár utca 17., nyitva szeptember 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.