Kiállítás

A közös album

Minden múlt a múltam

Képzőművészet

Április 16-án nyílt meg, de úgy tűnik, igazából a nyárra ért be és vált slágerkiállítássá a Minden múlt a múltam (a találó és könnyen megjegyezhető cím Rakovszky Zsuzsától lett kölcsönvéve) a Magyar Nemzeti Galéria A épületében.

Az épület olyan szempontból érdekes csak, hogy bizonyos értelemben rímel a kiállítási anyagra: épp olyan kalandos eljutni a főbejárattól a kiállítás bejáratáig, amennyire kalandos úton jutottak el a falakon lógó képek is az ismeretlenségből a talán legnagyobb presztízsű magyar kiállítóhelyre. Persze, ha valaki rögtön a Hunyadi udvar felől közelít, jó helyen lép a fotók közé.

S ha már jó helyen vagyunk, mielőtt a régi fotók elé állhatnánk, egy frissebb darab vezeti fel a tárlatot. Villányi Csaba és Salát Zalán Péter 2015-ös képe szerényen a Vaskapu utcai lomtalanítás fotója címet viseli. Ám az egyébként önmagában is erős kép lényege nem a lomtalanítás maga, hanem az ilyenkor szokásos törmelékhalmok között álló férfi portréja. Van benne valami majdhogynem hősies, talán a katonai kabát, vagy a melankolikusan távolba néző tekintet, illetve a kezében tartott hatalmas zsák miatt is. Nem patetikus ez a felvétel, de valahol mégis benne van a Fortepan-jelenség veleje. Tamási Miklós gyűjteményalapító látható rajta, a kezében tartott zacskóban pedig a zsákmány van, egy több száz képből álló, szó szerint az utcán heverő fotóhagyaték. A következő falon rögtön ebből a Vaskapu utcai hagyatékból látunk néhányat, mintha magunk is épp a fekete nejlonzsákban turkálnánk. Egyik-másik egészen remek fotó, és mindegyik külön-külön is érdekes. A képek készítője ismeretlen, a helyszínek nagyjából beazonosíthatók, a fotókon szereplő alakok bizonyára nagyrészt halottak már, semmit sem tudunk róluk, mégis úgy néznek ki ránk, s mi vissza rájuk, mintha közünk lenne egymáshoz. Van is, és éppen erről szól a kiállítás, és az annak alapjául szolgáló gyűjtemény is.

Török András helytörténész és a Fortepan egyik kulturális menedzsere írja a kiállítás anyagát bemutató remek kis albumban, hogy „a fotográfia nagy szövetségese közismerten az idő”. Nyilván ez az alapvető mozgatórugója a Fortepan-gyűjteményt övező lelkesedésnek is. Az eredetileg 2010. augusztus 20-án elindított online közösségi fotóarchívum az elmúlt kilenc évben valóságos múltrobbanáshoz vezetett. Hirtelen felértékelődtek a családi albumok, a lesajnált amatőr gyűjtemények, a hétköznapi pillanatokat elkapó képek. Az a kérdés, amelyet korábban joggal tehetett fel bárki az otthoni fotókat nézegetve, tudniillik, hogy kit érdekelne ez az egész, a Fortepan kevesebb mint egy évtizedes működése alatt kiderült, teljesen alaptalan. Tömegeket kezdett érdekelni, hogy egyik vagy másik képen ki szánkózik épp, ki fut az utcán, merre megy egy idegen autó egy távoli földúton. Ha az utóbbi tíz évben történt bármi jó, netán katartikus Magyarországon a kollektív emlékezettel kapcsolatban, a Fortepan létrejötte és tulajdonképpen közös albummá válása biztosan e ritka esetek egyik legjelentősebbje volt.

A gyűjtemény kezdetei egyébként a 80-as évekig nyúlnak vissza, ekkor kezdte összeszedegetni a kidobott fotókat és negatívokat Tamási és Szepessy Ákos még gimnazistaként. A szép lassan gyarapodó anyagból ötezer leválogatott kép került fel 2010-ben az internetre, ahol ma már több mint százezer fotó tekinthető meg és tölthető le mindenféle ellenszolgáltatás nélkül. A két kezdeti gyűjtő mellé azóta hatszáz adakozó társult, a lelkes amatőröktől és gondos örökösöktől olyan legendás fotósokig, mint például Urbán Tamás vagy Szalay Zoltán. Az anyag ma már gyakorlatilag felbecsülhetetlenül gazdag, ugyanakkor mégis remekül böngészhető a honlap keresőfunkcióin keresztül. Éppen ezért volt a mostani kiállítás legérdekesebb kérdése, tulajdonképpeni tétje, hogy egy erősen szűrt, statikus összeállítás mennyiben tudja továbbvinni a félig amatőr online gyűjtemény revelatív hatását. Egyáltalán miféle elrendezésben lehet egy ekkora korpuszból épkézláb válogatást készíteni?

Virágvölgyi István, a kiállítás kurátora láthatóan törekedett arra, hogy az online struktúra bizonyos mozzanatai a Nemzeti Galéria szigorú falai között is felbukkanjanak. Az átjárás keresése, még ha játékos formát ölt is, nem mindig termékeny az on- és az offline közeg között. Ebben az esetben ugyanakkor az átemelt online elemeket (tagekkel jelölt képek, kommentek, e-mailek) hatásosan ellenpontozzák a tárgyiasság olyan hangsúlyozott darabjai, mint a mérlegre állított negatív tekercsek vagy a földszinti terem közepén egy asztalra kiszórt, válogatatlan képanyag (amelyet épp a látogatók válogathatnak ki az off­line interaktivitás jegyében).

A tárlat ezen túl hagyományosabb képet mutat: életkorok szerint tematikusan válogatva jelenik meg a kurátorok kedvenc kétszáz képe. Gyerekek, fiatalok, felnőttek és öregek – ez a négy csoport, amibe a privát felvételek szerveződnek, a termek közepén pedig külön válogatásban néhány egyedi anyag, így mások mellett a Jávor Istváné, Carl Lutzé vagy az említett Urbán Tamásé kapott helyet (az Uvaterv- vagy az MHSZ-archívumról nem is beszélve). Az életkori szelektálás önmagában talán nem lenne különösebben eredeti elképzelés, de azzal, hogy egy-egy csoporton belül az évszámok már keverten jelennek meg, mégis érdekessé tud válni ez a nézőpont. Virágvölgyi és kollégái tehát ügyesen kikerülik az áttekinthetetlen online anyag kényszerű fizikai térbe sűrítéséből adódó legfőbb csapdákat. Érdekes módon az egész vállalkozás legkevésbé izgalmas része épp az a számítógépes terem a tárlat végén, ahol magunknak keresgélhetünk az archívumban. Hiszen a Fortepanban az a jó, hogy nem kell a kutatáshoz múzeumba menni. Ez azonban nüansznyi kérdés csupán. Sokkal fontosabb, hogy az utóbbi évek legsikeresebb közösségi archívuma a maga jelentőségéhez passzoló, szórakoztató és továbbgondolásra késztető kiállítást kapott a Várban.

A kiállítás szeptember 29-ig látható a Magyar Nemzeti Galériában

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.