Konferencia

A természet a kortárs művészetben

  • Götz Eszter
  • 2014. április 7.

Képzőművészet

A szeptember végén bemutatott Ekler Dezső-életműtárlatot az egri Kepes Vizuális Központ az év legfontosabb építészeti kiállításaként hirdette, és bőségesen körülvette kísérő rendezvényekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, tárlatvezetésekkel. Helyes, kapják el a gyerekek a formaalkotás szabadságának mámorát, lássák, miből mit, hogyan és mire!

Építészeti tanácskozást is szerveztek hozzá a kortárs borépítészetről, jöttek építészek, akik bemutatták a kortárs magyar építészetnek szinte az egyetlen olyan területét, amelyik nemzetközi porondon is sikeres; majd az ősz folyamán Nádas Péter és Térey János neve vonzotta a kiállítótérbe azokat, akik nyitottak az építészet és az irodalom közös pontjait megtalálni. Végül most, a kiállítás zárására Széplaky Gerda kurátor újabb konferenciát hozott össze, ezúttal természet és művészet kapcsolatáról. Helyes, vizsgáljuk meg a virtuális tér korában, van-e még közünk a természethez!

Csak az arányok kérdésesek, ezen viszont sajnos nem tudok túljutni. Azon töprengek, hasznos-e egy építész még korántsem lezárult életműve köré pakolni egy ilyen horderejű témát. Jó-e Ekler Dezsőnek, hogy egy egész napos konferencia szám szerint tizenkét programpontjából minimum három kifejezetten róla szól. Jó-e a kiállítást rendező kurátornak és a konferencia háziasszonyának, Széplaky Gerdának, hogy a majdnem ötven percen át lapokról felolvasott előadása - amely Ekler Dezső Somló-hegyi borászatáról viszonylag keveset mondott, de komplett filozófiatörténeti összefoglalót próbált nyújtani - a fűtetlen konferenciateremben a legjámborabb hallgatónál is kiveri a biztosítékot. Ezután jön a pótkérdés: jó-e a magyar építészet ügyének, ha reggel 9-kor az egri főiskoláról szemmel láthatóan kötelezően odarendelt diákok töltik meg a termet, akikre a tanáraik még rá is szólnak a máskülönben igen gyér közönség előtt ("nem eszel, nem moziban vagy").

Pedig lehetett volna másként is. A konferencia sok nagyszerű pillanattal gazdagította azt, aki túltette magát a sok furcsaságon, és nemigen akadt meg azon, hogy az építészek köréből Ekleren kívül miért csupán két építésznek és egy építészettörténésznek volt - amúgy megfontolandó - mondanivalója a témáról. A délelőttöt György Péter mentette meg, részben azzal a keresetlen egyszerűséggel, ahogy szekcióelnökként ráült az előadók mögé rögtönzött radiátorra, részben rendkívül szellemes előadásával, amivel nem csupán a természet mai fogalmát szedte ízekre, de még a magyar organikus építészet problematikáját is elhelyezte egy tág szemléleti térben, sokkal értőbben és józanabbul, mint ahogyan az a ma folyó szakmai és társadalmi (politikai) diskurzusban történik. Innentől a program megszabadult az Ekler köré kényszerülő gondolatmezőtől, és Erőss István, Gyenis Tibor, majd Bukta Imre előadásával egyre szélesebb panorámát nyitott a témának. Izgalmas kezdeményezések és ötletek, fontos szempontok jöttek elő, fogalmak tisztázódtak, megtelt a levegő valami valódisággal, ami azt bizonyítja, hogy a kérdés alapos megrágása még hosszú folyamatot igényel. És persze azt is, hogy ennek a témának hiteles otthona a Kepes Központ.

Az összkép, a tanulság azonban az építészet szempontjából egyáltalán nem megnyugtató. Az arányérzék mint az építészeti mű egyik kulcsa itt súlyos csorbát szenvedett. Igyekszem elhárítani a szörnyű gyanút, miszerint a túlzásba esés és az erőltetés az egyik oldalon, az érdektelenség a másikon az építészszakma jelen állapotát tükrözi, de nem találok jó ellenérvet.

Kepes Vizuális Központ, Eger, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”