Konferencia

A természet a kortárs művészetben

  • Götz Eszter
  • 2014. április 7.

Képzőművészet

A szeptember végén bemutatott Ekler Dezső-életműtárlatot az egri Kepes Vizuális Központ az év legfontosabb építészeti kiállításaként hirdette, és bőségesen körülvette kísérő rendezvényekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, tárlatvezetésekkel. Helyes, kapják el a gyerekek a formaalkotás szabadságának mámorát, lássák, miből mit, hogyan és mire!

Építészeti tanácskozást is szerveztek hozzá a kortárs borépítészetről, jöttek építészek, akik bemutatták a kortárs magyar építészetnek szinte az egyetlen olyan területét, amelyik nemzetközi porondon is sikeres; majd az ősz folyamán Nádas Péter és Térey János neve vonzotta a kiállítótérbe azokat, akik nyitottak az építészet és az irodalom közös pontjait megtalálni. Végül most, a kiállítás zárására Széplaky Gerda kurátor újabb konferenciát hozott össze, ezúttal természet és művészet kapcsolatáról. Helyes, vizsgáljuk meg a virtuális tér korában, van-e még közünk a természethez!

Csak az arányok kérdésesek, ezen viszont sajnos nem tudok túljutni. Azon töprengek, hasznos-e egy építész még korántsem lezárult életműve köré pakolni egy ilyen horderejű témát. Jó-e Ekler Dezsőnek, hogy egy egész napos konferencia szám szerint tizenkét programpontjából minimum három kifejezetten róla szól. Jó-e a kiállítást rendező kurátornak és a konferencia háziasszonyának, Széplaky Gerdának, hogy a majdnem ötven percen át lapokról felolvasott előadása - amely Ekler Dezső Somló-hegyi borászatáról viszonylag keveset mondott, de komplett filozófiatörténeti összefoglalót próbált nyújtani - a fűtetlen konferenciateremben a legjámborabb hallgatónál is kiveri a biztosítékot. Ezután jön a pótkérdés: jó-e a magyar építészet ügyének, ha reggel 9-kor az egri főiskoláról szemmel láthatóan kötelezően odarendelt diákok töltik meg a termet, akikre a tanáraik még rá is szólnak a máskülönben igen gyér közönség előtt ("nem eszel, nem moziban vagy").

Pedig lehetett volna másként is. A konferencia sok nagyszerű pillanattal gazdagította azt, aki túltette magát a sok furcsaságon, és nemigen akadt meg azon, hogy az építészek köréből Ekleren kívül miért csupán két építésznek és egy építészettörténésznek volt - amúgy megfontolandó - mondanivalója a témáról. A délelőttöt György Péter mentette meg, részben azzal a keresetlen egyszerűséggel, ahogy szekcióelnökként ráült az előadók mögé rögtönzött radiátorra, részben rendkívül szellemes előadásával, amivel nem csupán a természet mai fogalmát szedte ízekre, de még a magyar organikus építészet problematikáját is elhelyezte egy tág szemléleti térben, sokkal értőbben és józanabbul, mint ahogyan az a ma folyó szakmai és társadalmi (politikai) diskurzusban történik. Innentől a program megszabadult az Ekler köré kényszerülő gondolatmezőtől, és Erőss István, Gyenis Tibor, majd Bukta Imre előadásával egyre szélesebb panorámát nyitott a témának. Izgalmas kezdeményezések és ötletek, fontos szempontok jöttek elő, fogalmak tisztázódtak, megtelt a levegő valami valódisággal, ami azt bizonyítja, hogy a kérdés alapos megrágása még hosszú folyamatot igényel. És persze azt is, hogy ennek a témának hiteles otthona a Kepes Központ.

Az összkép, a tanulság azonban az építészet szempontjából egyáltalán nem megnyugtató. Az arányérzék mint az építészeti mű egyik kulcsa itt súlyos csorbát szenvedett. Igyekszem elhárítani a szörnyű gyanút, miszerint a túlzásba esés és az erőltetés az egyik oldalon, az érdektelenség a másikon az építészszakma jelen állapotát tükrözi, de nem találok jó ellenérvet.

Kepes Vizuális Központ, Eger, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."