Kiállítás

Honvágy és otthontalanság

A nyolcadik templom. Bálint Endre (1914-1986) művészete

Képzőművészet

A festőként és grafikusként is működő, objekteket, kollázsokat és fotómontázsokat alkotó, szóvicceket gyártó és verseket is író művésznek utoljára harminc évvel ezelőtt volt életmű-kiállítása.

A mostani, Kolozsváry Mariann kurátor által rendezett kiállítás nem vállalkozik Bálint Endre átértékelésére vagy újraértelmezésére, hanem szinte hűen követi az elődök által (például Román József 1980-as monográfiájában) kitaposott utat. A közel háromszázötven műalkotást felvonultató tárlat egyik sajátossága, hogy a nemzetközi kontextust felvillantva Bálint alkotásait megtámogatja Picasso (kevésbé jó), Braque és Max Ernst (jóval korábban készült) munkáival. A másik pozitívum, hogy a munkákat műelemzések és informatív szövegek ölelik körül (bár fakózöld falakra nem csupán a színtévesztők miatt helytelen szürke betűkből összeálló mondatokat applikálni). A harmadik előny, hogy a kiállítás rendkívül izgalmas és többször is végignézhető - bár ennek oka kétségkívül Bálint művészetében keresendő. Negyedszer pedig: a tárlat felvillant valamit a művész személyiségéből is, amelyet erősen meghatározott a gyermekkorban kezdődő tüdőbaj és az időskori, súlyos asztma szorításában a halál közeliségét minduntalan megélő, totálisan passzív és a munkában elvesző, felvillanyozódott periódusok váltakozása (talán a mániás depresszió).

A kronológiai sorrendet követő kiállítás Bálint korai munkáival indul (melyeken láthatóan nyomot hagyott Czóbel Béla munkássága), röviden kitér a baloldali Diákcsoport hatására (kirándulások és viták, melyeken együtt vett részt például Robert Capával), a három hónapos párizsi útra (ahol csikkszedés közben, egy kirakatban pillantotta meg Braque, Modigliani és Picasso néhány munkáját). És természetesen Vajda Lajosra és Szentendrére, a későbbiekben életműve döntő meghatározóira. Vajda nem csupán barát volt, hanem olyan origó, ahonnan a későbbiekben (főként az ötvenes évek közepén bekövetkezett alkotói válsága után) újraépíthette művészetét, s akinek munkáival szinte együtt aludt a legendás Rottenbiller u. 1.-ben (ahol Vajda munkáit az özvegye egy ágyneműtartóban őrizte). Szentendréből kiinduló művein gyakran felbukkanó motívum a jellegzetes szentendrei kovácsoltvas ablakrács (az Ördög-villa rácsának mása a kiállításon kicsit didaktikus módon a maga anyagi valóságában is szerepel). A Szentendrei ház (1948) című munkán egyszerre jelenik meg a realista és a "természeten túli" ábrázolás - ez utóbbi, titokzatos "valami" az, amely meghatározza Bálint későbbi művészetét. Amit ő állandó útkeresésnek érzett, sőt időről időre megtagadott, az ma tudatosan egymásra épülő lépések sorozatának tűnik. Korai munkáiban és később is alkalmazott személyes motívumokkal (az ún. "Bálint-szótár" elemeivel, Kiss János szíjgyártó mester lófejet ábrázoló cégérével, a múmiaszerű sváb asszonyokkal, a homokfutóval vagy a harsonás angyallal) átszőtt szürrealista "látomásai" éppúgy tetten érhetők az 1958-59-ben alkotott párizsi kollázssorozaton, mint a hetvenes évekbeli összegző műveken - például a kiállítás címét is adó, a tárlat végpontjára állított, 1973-ban készült Szentendre nyolcadik temploma című alkotáson (képünkön a mű egy részlete látható).

A kiállításon fényképek alapján rekonstruálták Bálint ötvenes évek végén használt párizsi műtermét - amennyire mókás elem a falra felszögelt svéd mintás kötött sapka, annyira zavaró a párizsi miliőt "közel hozó" zenei aláfestés, a francia sanzonok egyvelege (bár Edith Piaf mindig élvezhető). Szerepel a - megélhetési okokból elkészített - Jeruzsálemi Biblia (1959) néhány lapja, párhuzamba állítva Chagall egykorú Biblia-illusztrációival (ez egyik mesternek sem válik dicsőségére). Izgalmasabb élmény az 1959-es Honvágy című műve: a papírra festett alkotást egy asztalosnak kellett furnérlemezre kasíroznia, de a ragasztáshoz használt enyv összezsugorította a képet. Bálint kivasalta, azonban a sima felület helyett újabb gyűrődések keletkeztek. A véletlen okozta, egyébként lenyűgözően finom fakturális elemeket Bálint később tudatosan alkalmazta a kidobásra ítélt fatáblákra, deszkákra, ajtókra és ablakokra (a hatvanas évek vége körül) készített munkáin - ezek ihletője pedig egy barcelonai kirándulás volt (ezt a hatást a Katalán Nemzeti Múzeumtól kölcsönzött, 13. századi festett fagerenda illusztrálja).

Bálint 1962-ben (Vasarely tanácsára) tér haza, mivel munkái eladhatatlannak, túl kelet-európainak mutatkoztak Franciaországban. Művei mellett egy Van Gogh sírjáról levágott (és élete végéig ápolt) repkényt hoz magával, továbbá kétségeket: "Itt hagysz hát minden templomot / Braque-ot Picassot Van Goghot / Páris utcáit nem rovod / Ha fájni fog, hát megszokod". Hazatérése kezdetben nem volt diadalmenet - bár Kassák a műveit látva már akkor megjegyezte: "Na, Bálint, maga már akár meg is halhat!" -, de 1967-ben Aczél György segítségével három kiállítása is volt Magyarországon. Aczélt Bálint még a zsidó árvaházból ismerte, ahová özvegy édesanyja 1925-ben azért küldte el, mert a gyerek kezelhetetlennek bizonyult. (Apja Bálint Aladár, a Nyugat kritikusa volt, a rokonságba tartozott Osvát Ernő.)

Bálint már korán, 1954-ben rátalált egyfajta ikonszerű ábrázolási módra, amelyet kezdetben narratív elemekkel bővített. Kései munkáin ez az ikonhatás egyre megfoghatatlanabb és egyre transzparensebb elemekkel bővül. És egy csendes kiáltással: "Mindig máshol szerettem volna lenni, mint ahol vagyok, és még ott se." A kiállított anyag viszont nagyon ott van.

Magyar Nemzeti Galéria, nyitva május 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.