„A sztriptíz könnyű volt”

  • narancs.hu
  • 2017. május 18.

Képzőművészet

Vetkőzött, idegeneket hívott az ágyába, ismeretleneket követett, hamis diplomát szerzett, kitömött állatokkal él együtt és utálja a szélsőjobbot – Sophie Calle a friss Narancsban!

Magyar Narancs: Az Exquisite Pain és a Take Care of Yourself című munkái egy-egy szakításának állítanak emléket. Az exei nem ellenkeztek? Nem vették valamiféle bosszúnak?

Sophie Calle: Nem bosszúból tettem, amit tettem, hanem művészi indíttatásból.

MN: Nem tart attól, hogy a partnere esetleg attól retteg, hogy majd ő is egy műalkotásban találja magát?

SC: Szerencsére a partnerem olyan férfi, aki nincs tele félelemmel.

false

MN: Híres arról, hogy kitömött állatokat tart az otthonában. Ezek dekorációk csupán, vagy ennél azért nagyobb jelentőséggel bírnak?

SC: Dekorációként kezdték, és még mindig azok, de idővel egy kis élettel ruháztam fel őket. Megláttam bennük a szeretteimet, élőket és halottakat. Így aztán nevet kaptak. Anyám és apám is egy-egy kitömött állat. Anyám egy zsiráf. A magasból néz le rám szomorú szemekkel. Apám egy tigris, ő a legnagyobb állat a házban. A barátom pedig egy kis majom. Mert pont olyan sovány és jóképű, mint a kitömött majmom. Van vagy száz álla­tom. Sok barátom él velem kitömött állatként.

Köves Gábor Sophie Calle-interjúja teljes terjedelmében a friss Magyar Narancsban olvasható!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.