Ady az Idő rostájában - Meg akarlak tartani?

  • Teslár Ákos
  • 2008. január 10.

Képzőművészet

December második szombatján a Magyartanárok Egyesülete Ady Endrének szentelte rendes évi, közgyűléssel tarkított összejövetelét - a társaságban én is ott voltam, az Ady-kultuszokról beszéltem az érdeklődő magyartanároknak.
December második szombatján a Magyartanárok Egyesülete Ady Endrének szentelte rendes évi, közgyűléssel tarkított összejövetelét - a társaságban én is ott voltam, az Ady-kultuszokról beszéltem az érdeklődő magyartanároknak.

Ady Endre 1877-ben, tavaly 130 éve született, az évforduló persze csak apropó volt, hogy a tanári körben szóba kerülhessen "tetszhalott" állapota a magyar kultúrában - ennek okát előadások, kerekasztal-beszélgetés és szemináriumok keresték. 2006-ban volt az Új versek kötet századik születésnapja, ez alkalomból is konferencia, kerekasztal-beszélgetés firtatta a kérdést: mi a baj Adyval, mit jelenthet ma a számunkra.

Idegesítő felhang

Az aggodalmak egyáltalán nem új keletűek: az Ady-befogadás színvonalával, az Ady-kultusz intenzitásával kapcsolatos elégedetlenség szinte egyidős a költőt övező kultusszal, általában a része is volt. Ám mintha mára csak ez az aggodalom maradt volna a kultusz utolsó hírmondójául. Ady nem szűnt meg a magyar kánon kiemelt költője lenni, noha az utóéletével, hatásával foglalkozó szövegekben gyakran idézett verscím mögött állandósult egy kérdőjel: Ifjú szivekben élek? A ma irodalmárainak megosztottságát ez ügyben a mostani eseményen megjelent két nagyszerű költő egy-egy bonmot-jával lehetne példázni: míg Térey János szerint Ady "szépen sajnálja magát", néha önkritikus és sok újat hozott, az Ady pozőrségét és könnyű kezét kifogásoló Borbély Szilárd, bár szereti az Ady-verseket, "érez egy felhangot, ami végtelenül idegesíti".

Ady pedagógiai megközelítése szintén régi dal. A hagyományosan a nemzeti érzelmek elültetésére és a nemzeti műveltség továbbadására szolgáló "magyartanítás" a huszadik század során végig szerző-elvű maradt, azaz nagy alkotószemélyiségekben gondolkodott, akiknek esztétikailag értékes életműve mellé szinte kötelező egy etikai példaként használható életutat állítani. Nem csoda hát, hogy Ady életében nagyjából ki is maradt az irodalomtankönyvekből, ám persze "pad alatti" olvasását így sem lehetett tiltani, és halála után olyan népszerű lett, hogy nem lehetett nem betenni a tananyagba. Az esztétikai és az erkölcsi érték különválását érezte a két világháború között népszerű tankönyvet író Zsigmond Ferenc is: "A zseni: ritka jelenség; az olyan zseni pedig, amely az erkölcsi eszményt is hiánytalanul megvalósítsa magában: sajnos még ritkább" - állapította meg általánosságban, majd levonta a következtetést: "Ha már minden áron a nevelés érdekének akarná szolgálatába állítani valaki Ady emberi életpályáját: csak elrettentő példaként tehetné ezt."

Valóban: ez az értelmezés nyitja meg az utat Ady előtt a tananyagba. A két világháború közötti tankönyvekben inkább elrettentő, semmint követendő példaként szerepel, "rövid élete ellenére is gyors hanyatlást mutató egész lírai egyéniségének egyhangúságával, kedélyéletének szűkkörűségével, különcködéseivel s a hangnak a korra szomorúan jellemző nyerseségeivel" vagy sorsának tanmesévé egyszerűsítésével. "Élete első felében az életörömök hirdetője volt (Vér és Arany), csak amikor ezek az életörömök tönkretették fiatalságát, testi és lelki egészségét, látta be helytelen életfelfogását, és a hitben nyert vigaszt (Krisztus-kereszt az erdőn, Az úr érkezése). Szüleiről mindig megható fiúi szeretettel ír." Az utóbbi, tankönyvekben makacsul visszatérő megjegyzés jelezheti, hogy kis jóindulattal minden életpályában találhatunk követésre méltót. A nyolcvanas évektől máig leggyakrabban használt (többször átdolgozott) tankönyv például felszólít: "a kudarcokon felülemelkedő, küzdő, meg nem álló emberséget tanuljátok meg Ady Endre költészetéből!".

A kommunista időszaktól kezdve Ady tankönyvi jelenléte drámai módon megnő, követendő példává válik, a "forradalom viharmadaraként" értelmezik. Az ötvenes években azt tanulják a diákok: "Szilárd jellemű gyermek volt Ady, az igazság mellett mindig bátran kiállt. Játszótársai ragaszkodtak hozzá, vezérüknek tekintették. Szeretett új játékokat kitalálni, s nagyon kedvelte a meséket", és az így megalapozott szimbolista vezérszerep persze politikai tisztánlátással párosul: "a forradalom vezető erejét keresve jutott el a munkásosztállyal kötött fegyverbarátságig", "Hazaszeretetéhez hozzátartozott demokratikus internacionalizmusa", "A proletariátus harcai nyomán születő forradalmi versekben érte el életművének legmagasabb pontját". Míg a két világháború között forradalmársága hiba, istenkeresése erény, a század második felében ez megfordul: a hetvenes évek engedékeny megfogalmazásában is "Ady Istene a forradalomra hiába váró forradalmár kétségbeesett menedéke", és nem több. Az ilyen ideologikus szempont a nyolcvanas évekig alig változik.

Már e néhány példából is látszik: Ady Endre az iskolában mindig a tanulóifjúság számára egyszerűsített, megrostált, ideológiailag és pedagógiailag telített, kisajátított, kultikus alak. Versei kinyilatkoztatások, vagy a sorsának, eszméinek megértetését szolgáló dokumentumok. Ez az időszak azonban a rendszerváltással nyilvánvalóan véget ér.

Mi a helyzet ma? Abban, hogy Ady személyének és szövegeinek politikai kisajátításai nem tettek jót, egyetértenek a különböző értelmezők. Veres András például egyfajta patthelyzetet ír le, hiszen miközben "a politikai kontextusba állítás stabilizálta az Ady-életmű kitüntetett pozícióját", "az értelmezés politikai indítékú monopolizálása tönkreteszi az Ady-szövegek esztétikai hatáslehetőségét". Szirák Péter szerint "Az Ady-életmű sohasem csak irodalmi jelenség volt, de mindenkor egyszersmind nagy kultúraképző stratégiák közép- vagy ellenpontja", és "részint ez az oka annak, hogy az Ady-olvasás elveszíti dinamizmusát, megmerevedik".

Magyaros nehézségek

Hogy mi a mai magyartanárok nehézsége Ady tanításával, azt természetesen nehéz összefoglalni, mivel örvendetesen sokféle magyartanár létezik, különböző célokkal és stratégiákkal - biztos olyan is van, akinek nem nehéz, de úgy tűnik, sok kiváló tanárnak az. Gondot jelenthet egyfelől, hogy az Ady-versek eredeti, száz évvel ezelőtti kontextusa - amely sokban magyarázza közéleti állásfoglalásait, és láthatóvá teszi, miben hozott újat költészete - nagyrészt hiányzik. (Több okból: vagy mert Ady egykor nehezen érthető versnyelve, éppen mivel sikert aratott, mára vesztett újszerűségéből, vagy épp azért, mert a történelem-tananyag tizenkettedikig hátrébb tart, mint az irodalom.) Van viszont helyette új kontextus: a magyar szó például aktuálisan is túlterhelt, kiben nevetési ingert, kiben feltétlen tiszteletet kelt. Az otthonról hozott műveltséganyag is változik, az Ady- vagy a Petőfi-kultusz egyre több ténye hiányzik belőle.

A magyartanítás modern tendenciái felől nézve gondot jelent Ady lírai óriás énje, amely túlságosan a személyes megszólalás illúziójához kötődik, azaz a tanítandó versek többsége egyetlen szubjektum hangjaként hallható - ráadásul ez a gőgös "én" nem is feltétlenül szimpatikus. A költemények ma érzékelt egyszerűsége miatt - azaz amiatt, hogy első olvasásra érthetők (néhány kivétellel, mint Az ős Kaján vagy Az eltévedt lovas) - nem lehet izgalmas értelmezői munkába vonni a gyerekeket, ráadásul túl sok a "mindenképpen ismerendő" vers, hogy a kötetelemzés más alkotót nemigen illető kegyének mai nehézségeit ne is említsük. Összefoglalva: a magyartanárok a kultusz örökségével küzdenek. Nemcsak az egykori ideológiai túlterheltségről van itt szó, hanem arról is, hogy ami alkalmassá tette költőnket a kultikus elfogadásra, az a szövegelemző, esztétizáló befogadásnak nem mindig vonzó.

Viszont továbbra is a közoktatás egyik feladata és a tanárok többségének célja maradt, hogy az ismeretek puszta átadásán túl neveljen is, azaz hogy irodalomórán értékek, eszmék, életmodellek is szóba kerüljenek. Hogyan járulhat hozzá ennek a helyzetnek a megoldásához - a problémák fenti regisztrálásán túl - az irodalmi kultuszkutatás szempontja? Optimista felfogás szerint a kultusz közvetíthet a tudományos eredmények és a fiatal olvasók között. A magyartanároknak előadó Kulcsár Szabó Ernő és Gintli Tibor egyetértett abban, hogy Ady inkább a romantikus költőszerep utolsó nagy képviselője, a "hang költője", mint a magyar modernség legnagyobb alakja, költészete csak ritkán, a hagyományosan leggyengébbnek tartott középső pályaszakaszban vagy az életmű második felében született néhány versével teremt folytatható hagyományt, amikor felmerül a versszubjektum nyelviségének tapasztalata. Ez a felismerés egyébként a legmodernebb, mai tankönyvekben már tananyaggá is vált, de félő, hogy egy ilyen, líratörténeti szempontú problémafelvetésre csak a középiskolások legérdeklődőbb rétege nyitott. Mi legyen a többiekkel? Mit kíván a magyar nép: mit kell tudnia Adyról a magyar kisgyereknek? (És persze ne legyenek illúzióink: amit nem tud meg az iskolában, azt máshonnan se nagyon fogja megtudni.)

Remélhetjük, hogy idővel a ma korszerű értésmódok is közérthetővé válnak a kultusz segítségével? Attól tartok, nem: mindenféle laikus líraolvasásnak túl fontos része a "Szerző". Két forgatókönyvet tartok elképzelhetőnek, mindkettő abból a tapasztalatból indul ki, hogy Adynak az utóbbi időben nincs kiterjedt kultusza. Az egyik szerint elfogadjuk, hogy elmúlt az idő, amikor a régebbi irodalom a hétköznapi, közéleti, hatalmi csaták és az egységesítő nemzeti öntudat fontos, ezért vitatható része volt - ebben az esetben a kultuszkutatás eredményei bekerülhetnek a tananyagba, elkezdhetünk beszélni a kultuszról, az imázsról, a kisajátításról vagy akár a nacionalizmusról. Ezzel nem kalandozunk messze Ady lényegétől: a kisajátítások sokszínűsége mutathatja azt, hogy ideológiailag milyen összetett volt az életműve. Véleményem szerint ez is egy mód, hogy Ady fontosságáról beszéljünk a magyarórán.

A másik lehetőség, hogy nem fogadjuk el az Ady-kultuszok végét, ekkor a tankönyvíróknak és tanároknak alá kell szállniuk a tudományos elemzés magasából, és csinálni egy jobb Ady-kultuszt, mint az eddigiek: közérthető, ma tisztességesnek látszó, de az irodalom esztétikai szférájától idegen szempontok alapján aktualizálni alakját. Ady "tetszhalott" állapotának iróniája abban áll, hogy közben időszerű. Jelen viszonyainkra nem is túl nehezen lenne adaptálható: nemrég beléptünk az EU-ba - ő a Nyugat-Európához való csatlakozást sokszor szorgalmazta; a magyarság megmaradásával kapcsolatos aggodalmait könnyen el lehet helyezni a globalizáció kontextusában stb. Ha volna kedve valakinek aktualizálnia és kisajátítania: menne. Már csak azért megérné buta, leegyszerűsítő kultuszt kreálni köré, hogy azzal majd szembe lehessen helyezkedni, vagy pontosítani itt-ott, ami azért mégis kellemesebb, mint mindig a rá irányuló figyelem hiányával foglalkozni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.