Kiállítás

Agresszió, férfiasság, pátosz

Kis Varsó: Lélekben tomboló háború

  • Kürti Emese
  • 2011. december 23.

Képzőművészet

A Kis Varsó (Gálik András és Havas Bálint) jó néhány évvel ezelőtt beleeresztette körmét az emlékműszobrászat problematikájába, és azóta nem engedte el.

A kissé agresszív kép szándékolt: a köztérrel való foglalkozás némely pontokon konfliktust kiváltó helyzeteket teremtett a magyarországi művészeti közegben, ahol szobrok kezdtek elmozdulni virtuális és valóságos szférájukban, figyelmen kívül hagyva még a kulturális terek hagyományos kelet-nyugati felosztását is. Így került Somogyi József Szántó Kovács János-szobra Amszterdamba, az idejétmúlt emléktábla Budapestről Hágába, a fekete zászló a galériatérbe, Nefertiti gyereklány bronzteste pedig egy rövid berlini összeillesztés után Velencébe. A Kis Varsó moderátori szemlélettel él, kurátori ésszel gondolkodik és művészettörténészi mániával kutat abban a posztkommunista szellemi és tárgyi környezetben, amely, ahogy céloznak rá, leginkább elhagyott csatatérhez hasonlítható.


Fotó: Szilágyi Lenke

A Trafó és a Kisterem Galéria kiállítása egymással összefüggő, tágabb és szűkített montázsa olyan kisplasztikáknak, amelyeket a magyarországi muzeális közintézmények raktárai mint a "nemzeti múlt" relikviáit őriznek. Féléves kutatómunkát követően kikölcsönöztek hetvenhárom szobrot a Budapesti Történeti Múzeum - Kiscelli Múzeum, a Hadtörténeti Múzeum, a miskolci Herman Ottó Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Magyar Nemzeti Múzeum és a Néprajzi Múzeum gyűjteményéből, azzal a hipotézissel, hogy a bennük lévő közös elem (agresszió, férfiasság, pátosz, reprezentáció) alapján egyfajta fölülnézetre komponált, reciklált panorámaképet, játékos terepasztalt hozhatnak létre.

A végeredmény többszintű, nagyon összetett vertikális montázs lett, ahol az újracsoportosított, egybe nem tartozó történelmi szegmensek új relációba kerülnek egymással, átlépve a lineáris időszemlélet korlátait, a hagyományos szobrászat által képviselt nemzetfogalom reprezentációs szintjét és a művészettörténet-írás által meghúzott (mesterséges?) formai-stiláris határokat. Az akadémizmus, a modernizmus és a szocreál tárgyi produktumai emelnek zavartalanul fegyvert egymásra. A művek listájában szerepel Zala György millenniumi vezérszobrainak makettje, Beck Ö. Fülöp szittya nyilasa, Kisfaludi Stróbl Zsigmond több műve, első világháborús propagandaszobrok, Varga Imre Partizánja, Makrisz Agamemnon emlékműterve, és a huszadik század első felében működött tárgyalkotók lovas, fegyveres, vadászkürtös, lincselő, haldokló figurái. A Trafó padlóján két oldalról körüljárható képet a riasztórendszer foglalja keretbe, láthatatlan módon szabályozva a perspektíva szögét, és vijjogva, ha a néző a képszerűség helyett a körbejárhatóságot preferálná.

A Kis Varsó posztkonceptualista csataképének van tehát egy totális, elidegenítő nézőpontja, ahonnan a posztamens nélküli apró alakok a történelem távlati perspektívájából értelmezhetők (de talán nem véletlenül épp a 19. századi nemzetfogalomhoz ragaszkodó konzervatív kurzus jelenében), ha úgy tetszik, megfeleltetve a hagyományos historiográfia sematizáló madárperspektívájának. Innen nézve a csoportokat önszabályozó dinamika mozgatja, meg a törvényszerűen ismétlődő, fölülről instruált háborús helyzetek érthetetlen, belső logikája, amelyet az emberiség valahogy újra meg újra láthatóvá tett - amíg nem absztrahálta az ölést is. Ezen a "belső tájban zajló csataképen" a háború mint a totális konfliktusok ideológiai alapon esztétizált tartalma jelenik meg, esszenciálisan, hűvösen, finoman, a "történelmi szükségszerűség" produktumaként.

Létezik azonban individuálisabb nézet is, ahonnan a Kis Varsó kutatási projektje egyszerre tűnik fiús játéknak a kulturális identitásukat járulékos körülményként viselő makettekkel, és olyan bonyolult, manipulált történelmi szövetnek, amelyben a szobrok tudatára való ráhatás zajlik. A szobrok saját szintjén, ahová le kell hajolnunk (ideális: a hasalás), hogy az egymással helyzetbe hozott alakok viszonya átélhetővé váljék, ezen a szinten nem kevesebb, mint a történelmi figurák tudatának módosulása zajlik egy fiktív szerepjátékban. A lépték megváltozásával előtérbe kerülnek és relativizálódnak az indítékok, az egyéni tulajdonságok, mialatt a közös fizikai térben fölértékelődnek a gesztusok a kulturális dominancia rovására. A kép valóságos alakok pszichológiai állóháborújává változik. Az egymás közelébe helyezett kisplasztikák lélektani kombinációjához egy az egyes maketteket használtak, amíg az intézmények hozzá nem járultak a kölcsönzéshez, de az eredetiségnek mégis van szerepe: ebben az esetben a tárgy meglévő identitása a másikéval való interakcióban válik véglegessé. Mulatságos és abszurd viszonyok alakulnak ki karitatív nőalakok és baltás férfiak, diadalmas katonák és a puszta közelségüktől militarizált civil síelők között.

A Kis Varsó ismét újrahasznosított: egy-két saját elem alkalmazását leszámítva teljesen leszámolt a tárgyalkotás konceptualista minimumával is, kizárólag már létező kulturális hulladékok reciklálásával foglalkozik, teljesen figyelmen kívül hagyva a tárgyak hagyományos művészettörténeti értékét. Ebben az esetben helyet akartak kicsikarni az egyén számára a kollektív tudat által uralt terepen, miközben apróságokból az egyik legnagyszerűbb művüket hozták létre.

Trafó, nyitva december 30-ig, a belépés ingyenes

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.