Kiállítás

Amalipe - Barátság

  • - dck -
  • 2013. augusztus 4.

Képzőművészet

A legtöbb kisgyerek imád rajzolni - hat-hét éves koromban naponta gyártottam a szebbnél-szebb ruhába öltöztetett királykisasszonyokat -, de mire kijárja az általános iskolát, képzeletét gúzsba kötik a rajzórák kötelező feladatai, a kocka, a gúla vagy a kúp élethű reprodukálása, esetleg a perspektivikus ábrázolás elsajátítása.

A Józsefvárosban a roma és nem roma közösségek közötti híd megteremtéséért dolgozó Testvérem Egyesület által indított tehetséggondozó mentorprogram olyan képzőművészeti foglalkozást kínált kilenc-tíz éves roma gyerekeknek, amelyben a különféle technikák megismerése egyetlen célt szolgált: a gyerekkori szabad szem megőrzését és fejlesztését. A művésztanárok - Csámpai Rozi, Bogdán János és Gügyi Ödön - által vezetett kisebb csoportok két "feladatot" kaptak: egyrészt, hogy készítsenek közös munkákat, másrészt, hogy ezek témája beleférjen a barátság fogalmi mezőjébe.

A Műterem kávézóban látható kiállításon az "idősebb" és az ifjabb művészek művei együtt láthatók. A tárlatból kitűnik, hogy a mesterek kézjegye egyáltalán nem befolyásolta a fiatalok munkáit, továbbá semmilyen módon sem erőltették, hogy a rajzok és festmények közelítsenek a látható valósághoz. A legérdekesebbek a Bogdán által "vezetett" csoport munkái: a nagyméretű hullámpapírra festett közös képek lendületes kompozíciói, színes, már-már szürreális világa és a térbe kiléptetett alkotás igazi csemegének számít. Nem mintha a többi gyereknek "szégyenkeznie" kellene: a szabadon engedett képzelet kedves és néhol vicces munkákat szült. Sorakoznak a szerelmes mackók, barátságos kutyák és madarak, de akad példa az ölelkező kancsókra is. Kár, hogy a szeretet és barátság képei között egyetlen királykisasszony sincs.

Műterem kávézó, Budapest VIII., Tavaszmező u. 19-21., nyitva július 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.