Kiállítás

Ego és káosz

Egon Schiele és kora. Remekművek a bécsi Leopold Múzeumból

  • Hajdu István
  • 2013. augusztus 4.

Képzőművészet

A Szépművészeti Múzeum szép kiállítása, a Bodor Kata által válogatott és rendezett anyag a radikális pesszimizmusban fürdőző Egót mély elégedettséggel töltheti el: az idő senkinek sem dolgozik, csak magának, mondhatjuk a 20. század elejének osztrák vagy inkább nyugat-közép-európai művészete fölhabzása láttán bánatosan, de objektíven. A Monarchia - vagy a szemtanú Karl Krausszal szólva az emberiség - végnapjai pompás halálképekben rögzülnek meg a fekete térben az örökkévalóság számára, hogy aztán majd később, a század folyamán időről időre újabb és újabb totentanzok jeleníthessék meg a drámát más és más terekben.

Egon Schiele vázzá sorvasztott önarcképei, melyeket nézve eldönthetetlen, hogy a művész melyik vonallal, melyik felülettel csusszan föl-alá és ki-be az önirónia és a mazochizmus határán, Oskar Kokoschka tébolyközeli portréi és "szentképei", majd az egy-két évtizeddel később őket követő kelet-európai egoharcosok, Hans Bellmer babái, Bruno Schulz próbabábui, a treblinkai heftlingek már a materiális dimenzión kívüli megbocsátó humora, amivel a fiatal táborparancsnok-helyettest Lalkának, babának becézték egymás között; a bécsi akcionisták önfel-őrlő agressziója mind-mind - akarva-akaratlan - a haláltánc figuráját, a nem emberi embert formázzák.

A történetileg Dürertől, Rembrandttól, Van Goghtól és Gustav Klimttől indult Schiele alapkérdése - úgy látom - mindig is az individuumra, az Énre, egyszersmind annak burkára vagy héjára, a testre vonatkozik, s nem a már réges-rég elunt, konvencionális-szimbolikus, allegorizáló figuralitás (mint Klimt klasszikus falfestményei és táblaképei) szintjén, hanem a legvéresebb, leggyötrőbb realizmus eszközeivel. Amely viszont mégsem képes másban megnyilatkozni, mint valamifajta hibridben, ahogy később Francis Bacon s a többi individuumbajnok sem "működhetett" másként: Arnulf Rainer és a bécsi akcionisták, elsősorban Günther Brus meg a tragikus sorsú Rudolf Schwarzkogler, aki Van Goghot és Schielét akcióival meg is idézte, már-már spiritiszta módon lebbentette meg szellemüket, hogy aztán mindez rajtuk keresztül és Hajas Tibor révén a hazai performansztörténetbe is beleidéződjön.

Ha a schielei "formatudat" és Én-tudat mellé odaillesztjük a formaadás szándékát, akkor talán az aktuálegzisztencia ködéből elősápad valami konkrétum is. Úgy rémlik, e kettő egy sajátos, biologikus-antropomorf ornamentika-tudatban nyilatkozik meg leginkább: a testábrázolás furcsa, feszes-fegyelmezett, mintázatszerű és érdekes módon gyakran részint esetleges, részint emblematikus fénykép-kompozíciók kereteit veszi fel - és (nem váratlanul!) a szépségbe fordítja vissza, majd (talán a természet álártatlanságába) oldja a rútat, vagyis: diszkrepanciát állít elő.

A világot az ember elég könnyen idegenné teheti a maga számára, ahogy az sem okozhat különösebben nagy gondot, miképpen tegye önmagát idegenné a világ számára - jut eszembe sokszor.

Schiele képeiről is ilyesmi, meg még Kafka 1921. november 7-én írt naplóbejegyzése idéződik fel, melyre nem győzök eleget hivatkozni: ,,Az önmegfigyelés lerázhatatlan kötelezettsége: ha valaki más figyel, természetesen nekem is figyelnem kell magamat, ha senki más nem figyel, annál tüzetesebben kell nekem figyelnem magamat."

Ezzel valaki visszautal egy valamikori Énre - ha jól értem -, és szálat húzva ezzel az Énnel, mintha a pók önmagát szőné be zsákmányként...

És még valami: a néző szeme, mely az ábrázolt Schielének, valamint a modelljeinek a szemébe néz, megtapasztalja, miként materializálódik egyfelől, s válik mítosszá másfelől a libidó, s nemigen gondolhat másra, mint hogy ez idő tájt, a múlt századelőn tört ki az első szexuális forradalom. Hogy tágasabban dimenzionálhassuk a dolgot, talán nem hiábavaló Csáth Gézához fordulni, aki egy kritikájában a Schieléhez vagy Klimthez ugyan nem mérhető, de mégiscsak hozzájuk hasonló gesztusokkal igyekvő magyar kortárs, Sassy Attila munkáiról írta: ,,...egyetlen témája a szerelem. Nem is a szerelem, hanem a kéj, elvonatkozva minden egyébtől. Az ő fantáziáját ez foglalkoztatja, és vonalai mindenkor ennek a titokzatos, minden érzésén és gondolatán uralkodó névtelen, hatalmas erőnek a jelenlétéről beszélnek. ... reájött, hogy az élet titkát a szenvedélyek folyton égő piros lángocskáiban kell keresni, le tudta és le merte vonni a nagy tanulságot, hogy az élet egyetlen oka és célja az élet maga: a vágy, ami kielégítésre törekszik, ami mozgásra, küzdelemre kényszerít, ami kormányozza az élő s élettelen anyagot egyaránt. ' azonban nem áll meg ennél az igazságnál. Az ő témája az a vágy, ami nem az életért küzd, hanem a kielégítés surrogatumát, a kéjt tűzi ki egyedüli célnak. Tagadhatatlan, hogy ez a gondolat bűnös, destruktív jellegű, de az is bizonyos, hogy emberi."

A nagyszerű kiállítás - melyet kiváló, feddhetetlen katalógus kísér - talán csak egyetlen, félszippantásnyi hiányérzetet kelt: Richard Gerstl, a sanyarú sorsú, de kicsinysége ellenére is roppant izgalmas életművű festő két szép tájképe nem feledteti a kiállított portré gyengeségeit, s azt sem, milyen jó lett volna látni a majdan Lucian Freud festményeit megelőlegező önarcképeit.

Szépművészeti Múzeum, nyitva szeptember 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."