Kiállítás

Aranyalpakka

Ioan Bunus

  • Hajdu István
  • 2014. október 11.

Képzőművészet

Mondhatnánk, nagyon szép kiállítást rendezett Ioan Bunus (Cserba Júlia segítségével), mondjuk is, ám mondatunk speciális, első pillantásra észre sem vehető oximoront foglal magába.

Az Erdélyből, Szászrégenből származó s évtizedek óta Nyugat-Európában, most Franciaországban élő művész „tevékenységét” nagyjából ismerve elcsudálkozhatunk: egy tőle kevéssé várt módon felfényezett kirakatot láthatunk. Munkái ebben a válogatásban és prezentációban nemcsak az életút porától megtisztítva, de éppen lényegüket, kelet-közép-európaias szabadságuk töredezett-repedezett jegyeit is eltakarítva húzódnak fel a galéria falaira, szépek, szépek, csak épp lényegük veszett oda, etnografikus-archaikus-individuális durvaságuk.

Bunus pálcái, botjai, vesszői a Brâncuși–Jerzy Bereś–Samu Géza-vonalat húzzák tovább; faragott, csiszolt, pácolt, festett, de legfőképp talált tárgyai egy valaha volt paraszti és vadászkultúra egyetemes tapasztalatait vizualizálják. A karcsú tárgyak utalnak Afrikára és Ausztráliára is, olybá tüntetve fel a kapcsolódást, mint azt a vándormotívumok esetében jól ismerjük. Bunus és elődei gondolkodásmódját valami determinált esetlegesség vagy esetleges determináltság fogja össze: a találtság és a szerkesztettség furcsa feszültsége járja át a műveket. Nagy és kis formái a hegy, az erdők és a csűrök hagyományos és egyszerű anyagaiból épülnek össze, hogy aztán behatolhassanak egy egészen más tradíciójú közegbe, s ívet vonhassanak két, egymás számára látszólag idegen világ között. A hangsúly most azonban eltolódik: a munkák kiegészülnek valami olyasmivel, ami épp a lényegüket oltja ki, nemcsak múzeumivá (gyűjteményi darabbá) válnak, de szépelgővé, némiképp affektálttá. Bunus ugyanis jó részüket csillogó aranyalapra helyezte, néhányukat rézdróttal sűrűn betekerte. Ha mindez úgy festene, mintha Jedlik Ányos dinamójának huzaljait applikálta volna valami járomnak vagy igának, esetleg fokosnak a maradékára, gondtalanul mosolyognánk, ám ennek ellenkezője történt, a tárgykollázsok nagyra nőtt ékszerpárnákká avanzsáltak, s az etnografikus dada tárgyak hamis dimenzióba kerülve lebegnek kedves harmóniában.

Szomorú félreértésnek és mély önellentmondásokkal telinek látom a kiállítást. Talán nem vág pontosan egybe, és talán ez is csak hamis asszociáció, de régi múzeumi élmények jutnak eszembe róla. Azt hiszem, Mondrian-képet láttam először „becsomagolva”, ponto­ sabban dobozolva: víztiszta plexiüveg skatulyában függeszkedett a tö­ rékennyé öregedett univerzalista missziós mű; a portól, kortól, vagyis az időtől védte a vásznat – és húzta át a mester összes számítását – a műanyag héj, mely végképp határt szabott a határtalannak vá­ gyott ideának. Yves Klein valamelyik Klein-kék képe volt a következő „védett” munka, de akkor már nem is csodálkoztam, már nem is vártam a kék kiáradását, már nem is érdekelt a helyzet, a festői szán­ dék konceptualizmusának megnyilatkozása és megértése: világos volt, a múzeum praktikusan föleszi a művészetet, s erről senki sem tehet. A dolog szükségszerűnek látszik, a tárgy előbbre való lényegénél. És mégis meglepett a kilencvenes évek elején, amikor Stockholmban, a Moderna Museetben – az ott is dunsztolt Mondrianok, Kleinek és a mellettük újabb „ada­ lék” gyanánt föltűnt Fontanák után – Kurt Schwitters egy elég nagy Merz-munkája is „védettként” mutatkozott – a göngyölt dada a művészet végképpen elképesztő formáját bírta előidézni, a szó igazán szoros értelmében. Itt már nemcsak egy elv, egy princípium sérült meg, már nem a festmény szelleme zárult be (s konzerválódott, mint azt hihetné is bárki), hanem a megértés esélyei csökkentek nullára, már persze azu­ tán, hogy a múzeumiság, a múzeumi lét, a múzeum-mint-templom-mint-múzeum-mint-templom giccs- és értékáhítata önmaga paródiájába nem fulladt. Plexidobozba zárult ugyanis a hannoveri dadamester tákolmánya, szemete, a megformált csúf szabadság; nippé avanzsált a konvencionális művészet tagadásának dokumentuma, beköpte – mint a légy – a mulandóságtól való szervezett és szervezeti félelem.

Ioan Bunus, akit többen és többször Schwittersszel hoztak-hoznak kapcsolatba, szobrászi, grafikusi munkássága mellett a mail art régi, kitartó elkötelezettje. Talán mindennél fontosabb is évtizedek óta tartó „hálózati aktivitása”, mely nemcsak individuális mitológiájának része, de – amint hallom – interartisztikai, vagyis egyszerre költői és rajzi szempontból is igen jelentős. A Lajos utcai kiállításon Bunus levelei egy félreeső sarokban nagy, gondosan lezárt lemezszekrényben árválkodnak…

Budapest Galéria Kiállítóháza, Bp. III., Lajos u. 158., nyitva október 5-éig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.