Kiállítás

Uszoda a zsinagógában

[csend] – Egy Holokauszt-kiállítás

Képzőművészet

A kiállítás szögletes zárójelek közé szorult címe egyfajta elkülönülést jelez; mintha a fogalom leválna a művekről, és valami másra utalna.

Feltehetően az „amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell” szentencia sűrített formájára, illetve arra, hogy legkésőbb a nyolcvanas évek közepétől ezt az imperativust felülírta az a probléma, hogy miként lehet a holokausztot ábrázolni. Mint ahogy a kiállítás kurátora, Tímár Katalin is írja, a kérdés nem az, hogy létezik-e helyes vagy helytelen holokausztábrázolás, sokkal inkább az, hogy az elbeszélések milyen narratív struktúrákba illeszkednek, hiszen hasonlóan a történelmi folyamatok interpretálásához vagy a „fiktív irodalmi művekhez”, az elbeszélő „a történet szempontjából zavaró elemeket, eseményeket és szálakat […] a saját, egyébként szubjektív szempontjai szerint elhagyja”. Még a különböző túlélő csoportok narratívája is bizonyos pontokon eltérő lehet, nem beszélve az elkövetők, a győztesek vagy a néma cinkosok kü­lön­féle/különböző szempontrendszeréről. Ez a posztmodern tanulsága, az egyetlen „történet” helyébe lépő történetek világa – erre utal a kiállítás alcímében szereplő határozatlan névelő. Mindez persze nem a holokauszt relativizálását jelenti, hanem több nézőpont bemutatását, amelyek (mint például a túlélők dokumentumain alapulók) elfogadást vagy (mint az agresszorok esetében) szorongást vagy elutasítást váltanak ki a befogadóból.

Maga a csoportos kiállítás bizonyos szempontból eleget tesz a fent említett megfontolásoknak, de ki is tágítja a holokauszt fogalmát olyan általános problémák felé, mint a rasszizmus, az idegengyűlölet, a túlnépesedés, bizonyos csoportok (romák) kirekesztése, a szegénység kriminalizálása, a poroszos nevelés „áldásos”, az egyéni szabadságot és kreativitást megfojtó hatása vagy a nők stigmatizálása. Ez rendjén is való, mert a soa vagy a porrajmos kiváltó okait ezekben a jelenségekben kereshetjük. Bár ha bekasztlizzuk a döntően az utóbbi húsz évben készült műveket a holokauszt fogalmába, számítani kell arra, hogy egyes művek jelentésmezői csorbulnak. A koncepció másik problémája az lehet, hogy a túlontúl sok felvetett kérdés miatt a kiállítás széttartó, nehezen követhető lesz.

A kiállítás egyik érdekessége a kiállítás a kiállításban szekció. Ezeket a kicsiny, felülről nyitott dobozokat a Pécsi Tudományegyetem művészeti karán, a doktori iskolában tanuló „növendékek” állították össze. A doboztárlatok (egyetlen mű kivételével) a kiállításon látható munkákból indulnak ki. A megoldások néha gyerekesek/kedvesek (például az, amely Gerber Páltól az Auschwitzban megölt Klein Józsefre emlékező festményére reagál), néha túlságosan kézenfekvőek (az Esterházy Marcell mozgó kockaház animációjával párhuzamba állított Boltanski-fejek), néha pedig túl nagyot harapnak (hiszen a Kis Varsó 2007-ben a Platán Galériában bemutatott, a zsidóságát öngyűlölően „felmutató” Major Jánosra építő installáció annyira sokszálú konceptuális munka, hogy nehéz mit hozzárendelni).
A minitárlatokhoz minden esetben fülhallgatón meghallgatható zeneművek is társulnak (például a munkatábort túlélő Ligeti György egyik kompozíciója). A dobozkiállítások mellett a másik tagoló elem a falak szélén elhelyezett, a budapesti „botlatóköveket” dokumentáló fotósorozat.

Ehhez a dokumentarista és az emlékezésre fókuszáló vonalhoz illeszkedik Uriel Orlow videomunkája (Poznan, 1942), amely egy 1942-ben a nácik által uszodává alakított lengyel zsinagóga belsejét pásztázza, miközben a volt szegedi kántor a halotti imát énekli, illetve Tamara Moyzes kissé „túlcsinált”, bevásárlókocsikkal tarkított installációja, amely a prágai Holešovice negyedben épülő szupermarket ellen protestál – lévén, hogy innen deportáltak annak idején többezernyi lengyel zsidót. Ezekhez társul Camilo Yáñez kétcsatornás videója, amely egy chilei stadion lebontásáról/átalakításáról készült, amelyben Pinochet 1973-ban több ezer embert mészároltatott le. A stadion-téma párdarabja Szirmai Norbert és Révész János sokadik megtekintés után is rémisztő videója – benne az elvakult, a zsidókat, a romákat és az Újpestet „finom” rigmusokkal leíró, gyűlölködő fradista „szurkolókkal” és az elvárt „píszíség” mögül előbukkanó előítéletekkel terhelt focistákkal. E munkánál is nyomasztóbb a romániai születésű Stefan Constantinescu 2009-ben a velencei biennálén is bemutatott munkája, amely a bukaresti 92-es trolibuszon készült. Nem csupán az utasok közt ülő és megállás nélkül mobilozó férfi verbális agressziója („hülye kurva”, „kivel beszéltél?”, megöllek!”) rettentő, hanem az utasok viselkedése, akik szótlanul és lapulva tűrik a történteket, s akiknek a pozícióját mi, nézők is átvesszük. Nincs választásunk, belekényszerülünk egy szerepbe, egy pozícióba. Nem úgy, mint az Azorro csoport önmutogatásban erős tagjai, akik egy Karol Wojtyláról készített filmben statisztálták – a fotók tanúsága szerint önként vállalva – hol a nácik, hol a lengyel papok, hol az elhurcolt zsidók szerepét.

Egy holokausztkiállítás esetében néha megkerülhető lehet Zbigniew Libera legókockákból felépíthető krematóriumszettje. Hogy itt mégis a helyén van, azt Horváth Tibor munkája biztosítja. A kicsiny agyagtéglákból kirakott lágerkapu-felirat nem csupán illeszkedik Liberához, hanem át is írja és aktualizálja: Arbeit Macht Dich, azaz a munka teszi az embert.

 

Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva: szeptember 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.