Kiállítás

Bagossy Levente díszletei

Képzőművészet

Kiállítás - Kartonpapírból készült, végtelenül aprólékosan kidolgozott mini dobozvilágokat látunk szépen sorban. Az előadások előtt készült makettek az életnagyságúnál huszonötször kisebbek, ennek ellenére minden, tényleg minden pontosan kivitelezett: kisebb körömnyi könyvek "teleírva", roskadozó asztal étellel és poharakkal, színészportré a falon - pont, mint egy babaházban.

A tervek között megtaláljuk a Ledarálnakeltűntem meg nem valósult és létrejött változatait, de szemrevételezhetjük a Kispolgárok, a János király vagy A mizantróp és A vihar tereit is. Egyes színpadok mozgatható kellékekkel vannak ellátva, vagy akár világítanak is, bár valószínűleg sem tapizni, sem kapcsolgatni nem szabad őket - viszont ha mázlink van, és az alkotó épp helyben van, készségesen mutat és magyaráz. Van egy "néma" bemutatófilm is, ami az egyik díszletterv elkészítését vázolja, de ez ilyen formában gyakorlatilag érdektelen a kiállított kis csodákhoz képest.

Harminckét miniatűr díszlettervet nézhetünk meg, de már egy-két makett után és a kísérő feliratok nélkül is felismerhető a vígszínházi pompa és monumentalitás, vagy épp az Örkény Színház tere. A legizgalmasabbak azok a dobozszínpadok, amelyek körbejárhatók, így a színpad olyan részei is láthatóvá válnak, amelyek a közönség szeme elől eddig rejtve maradtak.

BTM-Budapest Galéria, Bp. V., Szabad sajtó út 5., nyitva április 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.