Női sorsok a világban

  • Iványi Zsófia
  • 2013. április 28.

Képzőművészet

Drogcsempészésért elítélt, brazil börtönben raboskodó nők; több hónapos szobafogságra kényszerített terhes olasz tinédzserek; rettenthetetlen kurd milicista leányok; a nőket sújtó szigorú szabályok ellen lázadó csecsen csajok - kifejezetten ígéretes a Marie Claire fotópályázatának döntőjébe jutott művekből rendezett tárlat. Mégsem szippant be, sőt. Az eredetileg nyilván erős atmoszférával bíró élethelyzetek hangulata valahogy szertefoszlott a fotózás közben vagy után. Pedig olyan jó lenne tudni vagy legalább sejteni, hogy mi járhat az esküvőjükre titokban sminkelő csecsen lányok, a függönyük mögül óvatosan kileső terhes tinik vagy a börtön kantinját takarító asszonyok fejében. Talán a nem túl szerencsés beállítások, talán más teszi, de a legtöbb fotó szereplői illusztrációnak tűnnek csupán. A sajátos fotóleírások sem segítik a kiállításban való elmélyülést: "A nagy érzelmi erejű kántálás sirámba és gyötrődésbe fordul, mígnem elszunnyad a Szűz Mária bánata feletti elmélkedés során, és egyetlen tompa, örök hanggá válik" - olvashatjuk egy vallási menetről készült kép alatt. De a drogos-alkesz kismama szombat estéjét megörökítő fotó magyarázata is stílusteremtő: "Lilya egy árokban ül részegen, hogy elmeneküljön a valóság elől." A tíz sorozat egyikének még az igen szerencsétlen szövegek se tudtak ártani: egy idős, Alzheimer-kóros férfi és felesége mindennapjait mutatják be Fausto Podavini nagyszerű képei. Egyedül az ő monokróm történetükért érdemes ellátogatni a kiállításra, de azért nagyon.

Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva május 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."