Női sorsok a világban

  • Iványi Zsófia
  • 2013. április 28.

Képzőművészet

Drogcsempészésért elítélt, brazil börtönben raboskodó nők; több hónapos szobafogságra kényszerített terhes olasz tinédzserek; rettenthetetlen kurd milicista leányok; a nőket sújtó szigorú szabályok ellen lázadó csecsen csajok - kifejezetten ígéretes a Marie Claire fotópályázatának döntőjébe jutott művekből rendezett tárlat. Mégsem szippant be, sőt. Az eredetileg nyilván erős atmoszférával bíró élethelyzetek hangulata valahogy szertefoszlott a fotózás közben vagy után. Pedig olyan jó lenne tudni vagy legalább sejteni, hogy mi járhat az esküvőjükre titokban sminkelő csecsen lányok, a függönyük mögül óvatosan kileső terhes tinik vagy a börtön kantinját takarító asszonyok fejében. Talán a nem túl szerencsés beállítások, talán más teszi, de a legtöbb fotó szereplői illusztrációnak tűnnek csupán. A sajátos fotóleírások sem segítik a kiállításban való elmélyülést: "A nagy érzelmi erejű kántálás sirámba és gyötrődésbe fordul, mígnem elszunnyad a Szűz Mária bánata feletti elmélkedés során, és egyetlen tompa, örök hanggá válik" - olvashatjuk egy vallási menetről készült kép alatt. De a drogos-alkesz kismama szombat estéjét megörökítő fotó magyarázata is stílusteremtő: "Lilya egy árokban ül részegen, hogy elmeneküljön a valóság elől." A tíz sorozat egyikének még az igen szerencsétlen szövegek se tudtak ártani: egy idős, Alzheimer-kóros férfi és felesége mindennapjait mutatják be Fausto Podavini nagyszerű képei. Egyedül az ő monokróm történetükért érdemes ellátogatni a kiállításra, de azért nagyon.

Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva május 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.