Kortárs magángyűjtők Berlin bunkereiben

Banán és Buddha

  • Kovács Dániel
  • 2017. augusztus 27.

Képzőművészet

Néhány száz méterre a Potsdamer Platztól szinte észrevehetetlenül húzódik meg Berlin leg­újabb művészeti attrakciója. A II. világháborús betonbunker falai mögött Desiré Feuerle távol-keleti klasszikus művészetet vegyít tabudöntögető kortársakkal. Itt nemcsak a bemutatott tárgyakat válogatják meg, hanem a közönséget is, akárcsak Christian Boros közeli, ugyancsak egy egykori óvóhelyen elhelyezett gyűjteményénél.

A bejáratnál szűkszavúan udvarias, huszonéves fekete fiatal fogad, odabent egy kínai kortársa. Ők ketten felügyelik a múzeum működését, de nincs is szükség többre – a ruhatár önkiszolgáló, kávézó vagy bolt nincs, és egyszerre egyébként is maximum tíz látogató tartózkodhat az épületben. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy elsősorban a művészetkedvelők ismerik; nem véletlenül nyitott meg 2016-ban a 9. Berlin Biennale kortárs művészeti rendezvénysorozat részeként.

Khmer szobrászat, Ming-kori kínai iparművészet és néhány jó ízléssel válogatott kortárs képzőművész várja a látogatót a II. világháborús bunker két szintjén, amelyeket John Pawson tervei szerint alakítottak át. A szakmája legismertebbjei közé sorolható brit építész neve itthon is ismerősen cseng. Ő tervezte a pannonhalmi bazilika nagy vihart kavaró belső rekonstrukcióját, amelynek során nemcsak az évezredes kosztól, de a sokak által kedvelt 19. századi bútordaraboktól is megszabadították a gótikus teret.

Míg Pannonhalmán azért rákényszerült néhány kompromisszumra, Pawson, aki a fényt a téglával és a betonnal egyenrangú építő­elemnek tartja, érezhetően tobzódott a berlini bunkerben. Az oszlopokkal tagolt, rejtélyes hangulatú térben fénysugarakkal ki­emelt műalkotások keltenek templomi hangulatot. Nincsenek feliratok, de kérdezni lehet – a vezető suttogva szolgáltat szakszerű magyarázatot. Akinek már épp csak a tömjénfüst hiányozna, annak ott a földszinti különterem, ahol Feuerle saját távol-keleti élményei alapján rendszeresen meditatív illatceremóniákat tartanak; feltéve, ha időben bejelentkezünk. A kezeletlen, nyers betonfelületek, a sötét térben felcsillanó fénysávok labirintusa önmagában is maradandó élmény, de a legnagyobb attrakció az úgynevezett Tóterem: a földszinti kiállítótértől egy üvegfallal elválasztott, rafináltan megvilágított helyiség, ahol a sötét víztükörben magasodó tartóoszlopok a végtelen tér illúzióját keltik.

Míg a tér építészete Pawson kézjegyeit viseli, a műtárgyak szelekciója és maga az élmény a műgyűjtő Desiré Feuerle gondolkodásmódját tükrözi. A gondos kurátori munkáról árulkodik már az első terem is, ahol az utcáról betérő teljes sötétségben hallgathatja meg John Cage 1953-as Music for Piano No. 20 c. művét – két és fél perc, nem sokkal több hangjeggyel. Feuerle, aki a kilencvenes években Kölnben működtetett galériát, az utóbbi évtized javát azonban már a Távol-Keleten töltötte, hosszú évek során állította össze ritkaságokkal teli kollekcióját, amelynek a Tiltott Palotából származó bútordarabok éppúgy részei, mint Nobujosi Araki összekötözött, félmeztelen nőket ábrázoló fotográfiái. A legidősebb kiállított darab egy Kr. u. 200 körül készült kősámli. Korábbi tulajdonosa tükörlap felett állította ki, láthatóvá téve az aljára vésett, misztikus ideog­ramokat – Feuerle ellenben úgy döntött: amit nem szántak a hétköznapi halandó szemének, az maradjon is rejtve.

A kollekciót épp ez a személyesség teszi egyedi élménnyé: úgy érezhetjük, hogy a művészetek szenvedélyes patrónusának privát terébe lépünk, elit ízlésének segítségével pedig magunk is tovább kapaszkodhatunk a Parnasszuson. A Feuerle-gyűjtemény legalább annyira a gyűjtő magánmítoszának építését szolgálja, mint a műtárgyak közkinccsé tételét – ilyeténképpen jobban hasonlít a Mediciek vagy az Esterházyak kincs- és képtáraira, mint napjaink demokratizálódó nagymúzeumaira.

 

*

Desiré Feuerle csak látszólag úszik az árral szemben. Christian és Karen Boros majd’ tíz évvel megelőzték: ők 2008-ban nyitották meg magángyűjteményüket egy másik átalakított berlini bunkerben, a Friedrichstraßétől egy köpésre. A meghökkentő méretű, ötszintes tömböt kényszermunkások húzták fel Karl Bonnatz tervei alapján, amelyek figyelembe vették Hitler és Albert Speer grandiózus Germania-vízióját – azaz akkor is itt állna, ha a Harmadik Birodalom nyeri a háborút. Nem így történt: a bunker 1945 után háborús bűnösök börtöneként szolgált, majd egy másik diktátor, Fidel Castro ajándékait raktározták itt, a kelet-berlini pártelit trópusi gyümölcseit. Ekkor kapta a köznyelvben máig élő „Bananebunker” becenevet. A 90-es években hírhedt szórakozóhelyet működtetett itt az a csapat, amely végül – többszöri rendőrségi csetepatét követve – meg sem állt a mai Berghain megalapításáig. Borosék 2003-ban vették meg, és öt­éves építkezést követően (a tetejére húzott, saját használatú penthouse-szal) tárták ki a kapukat. A Jens Casper építésszel áttervezett bunker korábbi száz szobácskájából izgalmas, áttörésekkel variált tér jött létre, amelynek falai magán viselik az előző 70 év minden korszakának nyomát. A 12 fős látogatócsoportok kalau­zai persze itt is elmondják, hogy mi minden eredeti – ezt az artisztikusan lecsiszolt ajtók és a lépcsőházi karfák megilletődött tapogatása követi.

Az élmény középpontjában itt – Feuerlénél talán határozottabban – a háromezer négyzetméteren látható, száznál is több mű áll. A Boros házaspár nem kispályázik. Az övék a világ legnagyobb magánkollekciója a Berlinben élő izlandi-dán képzőművész, Ólafur Elíasson munkáiból, de 1990 óta gyűjtik Wolfgang Tillmans műveit is. Mellettük olyan szupersztárok járták meg a Banánbunkert, mint Anish Kapoor, a dán Elmgreen & Dragset, Damien Hirst vagy Tracey Emin. A nagy neveket felsorakoztató korábbi tárlatok után idén májusra harmadjára is újrarendezték az időközben ezer darabnál is nagyobbra nőtt kollekciót. A vezetett látogatások gondos narratívát követnek: az első teremben Kris Martin folyamatosan pergő, de célokat nem mutató analóg reptéri kijelzője indítja utunkat, az utolsóban Paulo Nazareth, a brazilok mezítlábas művészprófétája búcsúztat a gyűjtemény egyetlen interaktív alkotásával.

A munkákat a látogatás élményére hangoltan választották: jellemzően néhány erős, tömör mondattal értelmezhetők és egy-két perc alatt befogadhatók, videoanyag konkrétan csak egyetlen akad. A kiállítók most jellemzően harmincasok, mint a svájci Pamela Rosenkranz, az észt Katja Novitskova vagy a kegyetlenül szatirikus humorát európai iskolákban kamatoztató, New York-i Avery Singer – de a legidősebb sem több ötvennél. Egy szépen összerakott kollekciótól elvárhatóan a kortárs képzőművészet leggyorsabban fejlődő célországa is képviselteti magát a Berlin és Peking között ingázó He Hszianghu, illetve Kuan Hsziao személyében. Az ismertebb alkotók közül a Turner-díjas skót Martin Boyce vagy Fabian Marti, a kortárs svájci művészet üstököse szerepel. A fiatalon elhunyt luxemburgi Michel Majerus az egyetlen, akinek lezárult az életműve; ennyiben a tárlat akár kockázatosnak is nevezhető – már amennyiben Borossal kapcsolatban lehet egy­általán feltételezni ilyesmit. Bár a gyűjtő tagadja, az elmúlt évtizedben végzett, a kollekció nemzetközi rangját megalapozó munkát követően a mostani tárlat egyértelmű célja a piacformálás; ezt nemcsak az alkotók kora mutatja, hanem az is, hogy feltűnően sok a berlini illetőségű.

A Boros-gyűjtemény ezzel együtt nem kereskedelmi galéria, és nem is múzeum – nem foglalkoztat például művészettörténészeket vagy kurátorokat, de a publikációkon vagy vándorkiállításokon keresztül történő, hosszú távú építkezés sem izgatja. Az akár több hónapos várólista azonban azt mutatja, hogy a látogatók nyitottak erre a sajátosan személyes, hibrid, egyszeri helyzetre. Boros, akárcsak Feuerle, a hagyományos múzeumi élmény helyett komplex narratívát kínál, amelynek a kiállított mű mellett része az Eco könyvtárlabirintusát és a II. világháború borzongató emlékét, illetve a város komplex történelmét megidéző tér, a magas színvonalú építészet és a rejtőzködő műgyűjtő személyének varázsa is.

Nem véletlen, hogy Christian Borosnak jutott eszébe ez elsőként. A wuppertali illetőségű műgyűjtő eredendően marketingszakember, vagyonát médiaügy­nökségén keresztül szerezte, szakmai múltjának ismeretében joggal nevezhető a vizuális manipuláció nagymesterének. Kollekciója azonban csak egyetlen fejezet egy monumentálisabb, a németektől elvárható precizitással építgetett történetben: abban, ahogyan Berlin lassan, de biztosan átveszi a kortárs képzőművészet európai fővárosának szerepét Londontól. Boros szerepe ebben a sztoriban a privát kollekciójával ugyancsak legendát teremtő, szintén a reklámiparból érkezett és több helyi alkotóból nemzetközi sztárt csináló Charles Saatchié; és ezt a mintát követik a berlini magánszféra olyan, szintén saját gyűjteményt építgető alakjai is, mint a Wella-örökös Thomas Olbricht, az ugyancsak milliárdos családból származó Julia Stoschek vagy a belvárosi művészeti központját a Guggenheim távozása után is megtartó Deutsche Bank. Ezekhez a magánkezdeményezésekhez társulnak az aktuális állami nagyberuházások, mint a Neue Nationalgalerie ikonikus épületének jelenleg is zajló bővítése vagy a szomszédos telekre tervezett új 20. századi művészeti múzeum, amelynek pályázatát – micsoda meglepetés – ugyanaz a Herzog & de Meuron nyerte, akik a londoni Tate Modern épületét is tervezték. Boros és Feuerle a bunkergyűjteményekkel berlini unikumot fejlesztettek ki, és a hagyományos múzeumokhoz mérhető kulcsfigurái lettek a szerepváltó Berlin művészeti éle­tének. Csak itt be kell jelentkezni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."