Kiállítás

Beszűkült térben

Folyamatos Jelen V. VI. VII.

  • Kürti Emese
  • 2013. szeptember 29.

Képzőművészet

A magyar fotográfia intézményi állóvizét fölkavarták mostanában: egyelőre nem ismert háttérkoncepció alapján, az érintettek - képzőművészek, fotóművészek, kurátorok és kritikusok - véleményének szokásos megkerülésével Ernst Lajos egykori múzeumából fotográfiai célú kiállítóhely lesz.

Az új, Robert Capa nevét viselő intézmény a Nagymező utcában néhány házzal odébb működő Magyar Fotográfusok Házával kollaborál majd valamiféle tisztázatlan koncepcionális és financiális viszonyrendszerben, amiből egyelőre az a banális pozitívum következik, hogy a kortárs fotográfia kiállítási céljaira tökéletesen alkalmatlan Mai Manó helyett elviselhetőbb feltételekhez jutnak az alkotók. A Mai Manó jelenlegi kiállítása ugyanis nem a fotográfiával kapcsolatos grandiózus kultúrpolitikai terveket (mert hiszen épül majd egy új fotómúzeum is) tükrözi vissza, hanem azt a mérhetetlen nyomorúságot, amelyben ez a művészeti ág kénytelen a nyilvánosság előtt prezentálni önmagát.

A kortárs fotóművészeket már néhány éve konzekvensen bemutató sorozat, mely a Folyamatos Jelen címet viseli, ezúttal tizenkét alkotó valamely választott sorozatát préseli be a kiállítóhely egyetlen szintjére, amelyet a falfelület növelése érdekében még paravánnal is beépítettek. Ettől, bármi legyen is a tartalom, illetve a kurátori koncepció, a kiállítás egyszerűen nézhetetlenné válik, miután minimális distanciát sem sikerül tartani az egyes alkotókhoz tartozó művek között. Nem áll távol tőlem, hogy szimbolikusnak tekintsem a fotóval való ilyesféle bánásmódot: a nemzeti dicsőség kultúrpolitikai retorikája ugyanis szétterjed a fotográfia odújában, mint a penész. A miniszterelnök egykori kulturális államtitkár-helyettese és jelenlegi udvari fotográfusa úgyis mindent megold majd az Ernst Múzeumban, legalábbis bízzunk benne.

Sokkal több vidámságra a kiállítás sem ad okot. Először is: ha úgy definiálnak valamely alkotót, hogy "fiatal", márpedig itt az történik, akkor az leginkább pályakezdőt vagy a pályáján nemrég indulót jelent, és a vele szemben támasztott "elvárások" is ennek az életszakasznak megfelelően alakulnak. Azonban a névsorra pillantva látható, hogy vannak ott bőven a harmincas éveik végén járók vagy olyan művész, aki lassan közelebb jut az ötvenhez, bár valóban örökifjú. De mégsem tekinthető toporgó pályakezdőnek. A "fiatal alkotó" fogalmának igenis van jelentősége akkor, ha a kurátor szándékai szerint történelmet akar írni azzal, hogy bemutatja a korszakban szerinte releváns, ide tartozó művészek alkotásait. A Csizek Gabriella által elkezdett sorozat ebből a szempontból abszolút hasznos és értelmes, hiszen a 2007-ben elindított kiállításokat publikációk előzik meg, amelyek a válogatáshoz alapot jelentő fotográfiai műveket az általa vázolt összefüggésekben dokumentálják. Ily módon a sorozat orientálni képes a szűkebb és tágabb olvasói rétegeket a fotó kortársi produktumait illetően.

A funkció támogatása tehát nehezen kérdőjelezhető meg, a tartalom azonban már problematikus. Röviden úgy volna összefoglalható, hogy vajon miért támogatja a kurátor a dokumentatív fotográfia tendenciáját ekkora energiával 2013-ban, amikor a médiumtudatos, a fotográfia médiumára reflektáló attitűd jóval korszerűbb és invenciózusabb alkotásokat eredményez. Úgy tűnik, mintha elképzelésében hajszálvékony válaszvonal húzódna a képzőművészeti fotóhasználat és a "valódi", vagyis az alkalmazott fotográfiától csak egy lépésre álló vagy vele éppenséggel azonosuló felvételek között, utóbbiakat részesítve előnyben. A kiállításon egyedül csak a valóban nagyon fiatal Érmezei Lili Zoé Skype-projektje (képünkön) jelzi, hogy valamit kezdeni kell - a puszta valóságábrázoláson túl - azzal a megváltozott digitális környezettel, amelyet a képről való gondolkodás elméletének kell kísérnie. A legtöbb alkotó azonban úgy használja a fényképezőgépet, mint a realista festészet a vásznat: nem a valósághoz való viszonyára igyekszik képi válaszokat adni, illetve nem a kép fogalmának jelenkori definíciói foglalkoztatják, hanem a valóságban megjelenő - természeti vagy megrendezett - szituációkat rögzít.

Nagyon sok a személyesség ebben a típusú alkotói attitűdben, amely akkor is egyéni élethelyzetek (Hermann Ildi) vagy személyes problémák (Fátyol Viola) pszichologizáló fölvetésén alapul, amikor elméletileg egy olyan jelenséget igyekszik a fotográfia nyelvén megfogalmazni, mint a városi civilizációtól való elfordulás és a kisközösségi létforma megteremtése és megélése (Simon Márk). Dóka Béla sorozata a sajtófotók szenvtelenségét ötvözi a magánélet intimitásának dokumentálásával, Fekete Zsolt pedig az ideális tájfestészet tradíciójára utal vissza a természeti elemek arányos túlhangsúlyozásával és bennük a picike, személynéven szereplő, visszatérő női alakkal. Ember Sári sorozata egy baráti társaság szépen fotografált magánarchívuma, amely leginkább a kiránduláshoz hozza meg a kedvet. Erdei Krisztina a kelet-európai szociokulturális viszonyok jellegzetes valóságára épít, és ugyanezt a valóságot mentené Riskó Gábor is, párhuzamosan a kiállítássorozat előző szekciójában szereplő Dezső Tamással. Hogy mégis 2013-ban, és nem a kilencvenes évek közepén járunk, azt a környezettudatos gondolkodás megjelenítésének kötelezettsége jelzi, amelyet ezúttal Kudász Gábor Arion művei képviselnek.

Nem igazán világos, hogy mi köti össze ezt a tizenkét, fotográfiával foglalkozó alkotót, akiknek ráadásul minden technikai tudásuk megvan ahhoz, hogy merészebb megoldásokra ragadtassák magukat. Vagy hogy mi köti többségüket - piaci és kommerciális megfeleléseken túl - ahhoz a szemléletmódhoz, amely beéri a fotográfia legprimerebb nyelvi használatával. A Capa-központban majd megmondják.

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva szeptember 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?