Kiállítás

Beszűkült térben

Folyamatos Jelen V. VI. VII.

  • Kürti Emese
  • 2013. szeptember 29.

Képzőművészet

A magyar fotográfia intézményi állóvizét fölkavarták mostanában: egyelőre nem ismert háttérkoncepció alapján, az érintettek - képzőművészek, fotóművészek, kurátorok és kritikusok - véleményének szokásos megkerülésével Ernst Lajos egykori múzeumából fotográfiai célú kiállítóhely lesz.

Az új, Robert Capa nevét viselő intézmény a Nagymező utcában néhány házzal odébb működő Magyar Fotográfusok Házával kollaborál majd valamiféle tisztázatlan koncepcionális és financiális viszonyrendszerben, amiből egyelőre az a banális pozitívum következik, hogy a kortárs fotográfia kiállítási céljaira tökéletesen alkalmatlan Mai Manó helyett elviselhetőbb feltételekhez jutnak az alkotók. A Mai Manó jelenlegi kiállítása ugyanis nem a fotográfiával kapcsolatos grandiózus kultúrpolitikai terveket (mert hiszen épül majd egy új fotómúzeum is) tükrözi vissza, hanem azt a mérhetetlen nyomorúságot, amelyben ez a művészeti ág kénytelen a nyilvánosság előtt prezentálni önmagát.

A kortárs fotóművészeket már néhány éve konzekvensen bemutató sorozat, mely a Folyamatos Jelen címet viseli, ezúttal tizenkét alkotó valamely választott sorozatát préseli be a kiállítóhely egyetlen szintjére, amelyet a falfelület növelése érdekében még paravánnal is beépítettek. Ettől, bármi legyen is a tartalom, illetve a kurátori koncepció, a kiállítás egyszerűen nézhetetlenné válik, miután minimális distanciát sem sikerül tartani az egyes alkotókhoz tartozó művek között. Nem áll távol tőlem, hogy szimbolikusnak tekintsem a fotóval való ilyesféle bánásmódot: a nemzeti dicsőség kultúrpolitikai retorikája ugyanis szétterjed a fotográfia odújában, mint a penész. A miniszterelnök egykori kulturális államtitkár-helyettese és jelenlegi udvari fotográfusa úgyis mindent megold majd az Ernst Múzeumban, legalábbis bízzunk benne.

Sokkal több vidámságra a kiállítás sem ad okot. Először is: ha úgy definiálnak valamely alkotót, hogy "fiatal", márpedig itt az történik, akkor az leginkább pályakezdőt vagy a pályáján nemrég indulót jelent, és a vele szemben támasztott "elvárások" is ennek az életszakasznak megfelelően alakulnak. Azonban a névsorra pillantva látható, hogy vannak ott bőven a harmincas éveik végén járók vagy olyan művész, aki lassan közelebb jut az ötvenhez, bár valóban örökifjú. De mégsem tekinthető toporgó pályakezdőnek. A "fiatal alkotó" fogalmának igenis van jelentősége akkor, ha a kurátor szándékai szerint történelmet akar írni azzal, hogy bemutatja a korszakban szerinte releváns, ide tartozó művészek alkotásait. A Csizek Gabriella által elkezdett sorozat ebből a szempontból abszolút hasznos és értelmes, hiszen a 2007-ben elindított kiállításokat publikációk előzik meg, amelyek a válogatáshoz alapot jelentő fotográfiai műveket az általa vázolt összefüggésekben dokumentálják. Ily módon a sorozat orientálni képes a szűkebb és tágabb olvasói rétegeket a fotó kortársi produktumait illetően.

A funkció támogatása tehát nehezen kérdőjelezhető meg, a tartalom azonban már problematikus. Röviden úgy volna összefoglalható, hogy vajon miért támogatja a kurátor a dokumentatív fotográfia tendenciáját ekkora energiával 2013-ban, amikor a médiumtudatos, a fotográfia médiumára reflektáló attitűd jóval korszerűbb és invenciózusabb alkotásokat eredményez. Úgy tűnik, mintha elképzelésében hajszálvékony válaszvonal húzódna a képzőművészeti fotóhasználat és a "valódi", vagyis az alkalmazott fotográfiától csak egy lépésre álló vagy vele éppenséggel azonosuló felvételek között, utóbbiakat részesítve előnyben. A kiállításon egyedül csak a valóban nagyon fiatal Érmezei Lili Zoé Skype-projektje (képünkön) jelzi, hogy valamit kezdeni kell - a puszta valóságábrázoláson túl - azzal a megváltozott digitális környezettel, amelyet a képről való gondolkodás elméletének kell kísérnie. A legtöbb alkotó azonban úgy használja a fényképezőgépet, mint a realista festészet a vásznat: nem a valósághoz való viszonyára igyekszik képi válaszokat adni, illetve nem a kép fogalmának jelenkori definíciói foglalkoztatják, hanem a valóságban megjelenő - természeti vagy megrendezett - szituációkat rögzít.

Nagyon sok a személyesség ebben a típusú alkotói attitűdben, amely akkor is egyéni élethelyzetek (Hermann Ildi) vagy személyes problémák (Fátyol Viola) pszichologizáló fölvetésén alapul, amikor elméletileg egy olyan jelenséget igyekszik a fotográfia nyelvén megfogalmazni, mint a városi civilizációtól való elfordulás és a kisközösségi létforma megteremtése és megélése (Simon Márk). Dóka Béla sorozata a sajtófotók szenvtelenségét ötvözi a magánélet intimitásának dokumentálásával, Fekete Zsolt pedig az ideális tájfestészet tradíciójára utal vissza a természeti elemek arányos túlhangsúlyozásával és bennük a picike, személynéven szereplő, visszatérő női alakkal. Ember Sári sorozata egy baráti társaság szépen fotografált magánarchívuma, amely leginkább a kiránduláshoz hozza meg a kedvet. Erdei Krisztina a kelet-európai szociokulturális viszonyok jellegzetes valóságára épít, és ugyanezt a valóságot mentené Riskó Gábor is, párhuzamosan a kiállítássorozat előző szekciójában szereplő Dezső Tamással. Hogy mégis 2013-ban, és nem a kilencvenes évek közepén járunk, azt a környezettudatos gondolkodás megjelenítésének kötelezettsége jelzi, amelyet ezúttal Kudász Gábor Arion művei képviselnek.

Nem igazán világos, hogy mi köti össze ezt a tizenkét, fotográfiával foglalkozó alkotót, akiknek ráadásul minden technikai tudásuk megvan ahhoz, hogy merészebb megoldásokra ragadtassák magukat. Vagy hogy mi köti többségüket - piaci és kommerciális megfeleléseken túl - ahhoz a szemléletmódhoz, amely beéri a fotográfia legprimerebb nyelvi használatával. A Capa-központban majd megmondják.

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva szeptember 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”