Kiállítás

Beszűkült térben

Folyamatos Jelen V. VI. VII.

  • Kürti Emese
  • 2013. szeptember 29.

Képzőművészet

A magyar fotográfia intézményi állóvizét fölkavarták mostanában: egyelőre nem ismert háttérkoncepció alapján, az érintettek - képzőművészek, fotóművészek, kurátorok és kritikusok - véleményének szokásos megkerülésével Ernst Lajos egykori múzeumából fotográfiai célú kiállítóhely lesz.

Az új, Robert Capa nevét viselő intézmény a Nagymező utcában néhány házzal odébb működő Magyar Fotográfusok Házával kollaborál majd valamiféle tisztázatlan koncepcionális és financiális viszonyrendszerben, amiből egyelőre az a banális pozitívum következik, hogy a kortárs fotográfia kiállítási céljaira tökéletesen alkalmatlan Mai Manó helyett elviselhetőbb feltételekhez jutnak az alkotók. A Mai Manó jelenlegi kiállítása ugyanis nem a fotográfiával kapcsolatos grandiózus kultúrpolitikai terveket (mert hiszen épül majd egy új fotómúzeum is) tükrözi vissza, hanem azt a mérhetetlen nyomorúságot, amelyben ez a művészeti ág kénytelen a nyilvánosság előtt prezentálni önmagát.

A kortárs fotóművészeket már néhány éve konzekvensen bemutató sorozat, mely a Folyamatos Jelen címet viseli, ezúttal tizenkét alkotó valamely választott sorozatát préseli be a kiállítóhely egyetlen szintjére, amelyet a falfelület növelése érdekében még paravánnal is beépítettek. Ettől, bármi legyen is a tartalom, illetve a kurátori koncepció, a kiállítás egyszerűen nézhetetlenné válik, miután minimális distanciát sem sikerül tartani az egyes alkotókhoz tartozó művek között. Nem áll távol tőlem, hogy szimbolikusnak tekintsem a fotóval való ilyesféle bánásmódot: a nemzeti dicsőség kultúrpolitikai retorikája ugyanis szétterjed a fotográfia odújában, mint a penész. A miniszterelnök egykori kulturális államtitkár-helyettese és jelenlegi udvari fotográfusa úgyis mindent megold majd az Ernst Múzeumban, legalábbis bízzunk benne.

Sokkal több vidámságra a kiállítás sem ad okot. Először is: ha úgy definiálnak valamely alkotót, hogy "fiatal", márpedig itt az történik, akkor az leginkább pályakezdőt vagy a pályáján nemrég indulót jelent, és a vele szemben támasztott "elvárások" is ennek az életszakasznak megfelelően alakulnak. Azonban a névsorra pillantva látható, hogy vannak ott bőven a harmincas éveik végén járók vagy olyan művész, aki lassan közelebb jut az ötvenhez, bár valóban örökifjú. De mégsem tekinthető toporgó pályakezdőnek. A "fiatal alkotó" fogalmának igenis van jelentősége akkor, ha a kurátor szándékai szerint történelmet akar írni azzal, hogy bemutatja a korszakban szerinte releváns, ide tartozó művészek alkotásait. A Csizek Gabriella által elkezdett sorozat ebből a szempontból abszolút hasznos és értelmes, hiszen a 2007-ben elindított kiállításokat publikációk előzik meg, amelyek a válogatáshoz alapot jelentő fotográfiai műveket az általa vázolt összefüggésekben dokumentálják. Ily módon a sorozat orientálni képes a szűkebb és tágabb olvasói rétegeket a fotó kortársi produktumait illetően.

A funkció támogatása tehát nehezen kérdőjelezhető meg, a tartalom azonban már problematikus. Röviden úgy volna összefoglalható, hogy vajon miért támogatja a kurátor a dokumentatív fotográfia tendenciáját ekkora energiával 2013-ban, amikor a médiumtudatos, a fotográfia médiumára reflektáló attitűd jóval korszerűbb és invenciózusabb alkotásokat eredményez. Úgy tűnik, mintha elképzelésében hajszálvékony válaszvonal húzódna a képzőművészeti fotóhasználat és a "valódi", vagyis az alkalmazott fotográfiától csak egy lépésre álló vagy vele éppenséggel azonosuló felvételek között, utóbbiakat részesítve előnyben. A kiállításon egyedül csak a valóban nagyon fiatal Érmezei Lili Zoé Skype-projektje (képünkön) jelzi, hogy valamit kezdeni kell - a puszta valóságábrázoláson túl - azzal a megváltozott digitális környezettel, amelyet a képről való gondolkodás elméletének kell kísérnie. A legtöbb alkotó azonban úgy használja a fényképezőgépet, mint a realista festészet a vásznat: nem a valósághoz való viszonyára igyekszik képi válaszokat adni, illetve nem a kép fogalmának jelenkori definíciói foglalkoztatják, hanem a valóságban megjelenő - természeti vagy megrendezett - szituációkat rögzít.

Nagyon sok a személyesség ebben a típusú alkotói attitűdben, amely akkor is egyéni élethelyzetek (Hermann Ildi) vagy személyes problémák (Fátyol Viola) pszichologizáló fölvetésén alapul, amikor elméletileg egy olyan jelenséget igyekszik a fotográfia nyelvén megfogalmazni, mint a városi civilizációtól való elfordulás és a kisközösségi létforma megteremtése és megélése (Simon Márk). Dóka Béla sorozata a sajtófotók szenvtelenségét ötvözi a magánélet intimitásának dokumentálásával, Fekete Zsolt pedig az ideális tájfestészet tradíciójára utal vissza a természeti elemek arányos túlhangsúlyozásával és bennük a picike, személynéven szereplő, visszatérő női alakkal. Ember Sári sorozata egy baráti társaság szépen fotografált magánarchívuma, amely leginkább a kiránduláshoz hozza meg a kedvet. Erdei Krisztina a kelet-európai szociokulturális viszonyok jellegzetes valóságára épít, és ugyanezt a valóságot mentené Riskó Gábor is, párhuzamosan a kiállítássorozat előző szekciójában szereplő Dezső Tamással. Hogy mégis 2013-ban, és nem a kilencvenes évek közepén járunk, azt a környezettudatos gondolkodás megjelenítésének kötelezettsége jelzi, amelyet ezúttal Kudász Gábor Arion művei képviselnek.

Nem igazán világos, hogy mi köti össze ezt a tizenkét, fotográfiával foglalkozó alkotót, akiknek ráadásul minden technikai tudásuk megvan ahhoz, hogy merészebb megoldásokra ragadtassák magukat. Vagy hogy mi köti többségüket - piaci és kommerciális megfeleléseken túl - ahhoz a szemléletmódhoz, amely beéri a fotográfia legprimerebb nyelvi használatával. A Capa-központban majd megmondják.

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva szeptember 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.