Kiállítás

Betépve

Beatnemzedék - Allen Ginsberg

Képzőművészet

Tagadhatatlan, hogy a Ludwig Múzeum profiljában visszalépést jelent egy utazó kiállítás bemutatása.

A Karlsruhét, Metz-t, Rennes-t és Tourcoign-t megjárt "csomag" egyike az idén futó Ginsberg-tárlatoknak, ráadásul nem azonos a sikeres és hasonló című Beat Memories, The Photographs of Allen Ginsberg című kiállítással sem. Kérdés, hogy amit látunk, egyáltalán megfelel-e a kiállítás mint olyan elemi kritériumainak, s nem elsősorban azért, mert a kurátor, Jean-Jacques Lebel ("harcostárs", művész, folyóirat-szerkesztő és aktivista) intenciói szerint "nem a klasszikus értelemben vett kiállítást láthatunk (...), inkább vizuális és akusztikus antológiát". Ezzel alapszinten nincsen semmi probléma, miként az sem elvárás, hogy a falakon műtárgyak sorakozzanak (sőt!), de ha a cél egy multikulturális mozgalom "feltérképezése", valamilyen (művészi, történeti, művészetelméleti) állítás vagy állítások bemutatása, megismertetése, ne adj' isten érthető megjelenítése, akkor a kiállítást, ha nem is totális, de méretes kudarcnak tekinthetjük. Önmagában a művek prezentálása, amely "túllép a lineáris és didaktikus múzeumi kiállítás keretein", s amelynek segítségével "élményszerűen megtapasztalhatunk egy (...) fantasztikus világot", akár még izgalmas is lehetne, ha nem lenne kísértetiesen hasonló a "beatnemzedék költőinek hallucinációs világához". A Ludwig Múzeum első emeletén látható nagy igényű, bár csupán három teremre szorítkozó kiállítás központi "csarnokában" hat nagy méretű és a térbe lógatott vászon helyezkedik el, amelyekre megállíthatatlanul zúdulnak a korabeli és Lebel szerint most először nyilvánosságra hozott filmek: nyilvános felolvasások, akciók és zenei események dokumentumai. Ezt az installálást öleli körül a hangszórókból áradó hanganyag, mégpedig oly módon, hogy mindent egyszerre és egyidejűleg hallunk. Az egymásra montírozódó zajok, zörejek és hangfoszlányok egészen pszichedelikus hatást keltenek, amely akkor sem változik, ha közelebb merészkedünk a vásznakhoz, és megkeressük a hozzájuk tartozó hangszórókat. Bár a honi látogatóknak előny, hogy a filmek magyar felirattal futnak, ebben a szerencsében nem osztozhatnak a külföldiek. Bár érthető, hogy Lebel miért kívánta életre kelteni a beatnemzedék alkotóinak kitágult tudatállapotát - egy interjúból kiolvashatjuk, hogy Ginsberg kizárólag tudatmódosítók hatása alatt készítette műveit, William Burroughsról pedig egyenesen tudható, hogy mindent kipróbált (kezdve az ópiumszármazékoktól a barbiturátokon és a marihuánán keresztül a kokainig és a meszkalinig) -, ez a fajta vizuális kábítószermámor kevés teret ad valós tények megismerésének és az értelmezésnek.

A kiállítás leginkább egy Ginsberg-apologéta vallomásának tekinthető - s bár nem kicsinyeljük a klasszikussá vált Üvöltés írójának érdemeit (akivel egy négyórás interjú is látható), kiemelése nem feltétlenül tesz jót az összképnek. Így kissé háttérbe szorul, hogy a beatgeneráció kifejezést Jack Kerouac használta először 1948-ban, s a hőskorszak az ötvenes évekre esett (ekkor jelent meg az Üvöltés, Kerouac Útonja, Burroughs Meztelen ebédje), továbbá sehogyan sem jelennek meg azok az okok, amelyek miatt e generáció fellázadt az amerikai életforma ellen. Nagyobb szerepet kap a homoszexualitás vállalása (bemutatása), de maga Lebel is, mint Gregory Corso vagy Lawrence Ferlinghetti művészete, és még sorolhatnánk.

Persze jó elnézegetni, hogy Kerouac milyen jóképű volt fiatalon, s kevésbe jó, hogy mit tett vele az alkoholizmus, és láthatjuk annak a speciális írógépnek a fényképét is, amin a legenda szerint három hét alatt és egyetlen hosszú papírtekercsre írta meg az Úton szövegét. Felbukkan Corso egy padlásszobában, Burroughs mint kalapos-öltönyös tisztviselő, a korabeli Chicago és a másik központ, egy párizsi szálloda, a "Beat-Hotel" (itt alkalmazta először Burroughs Brion Gysin festményei nyomán a kollázs írott változatát, a cut-up technikát, és itt kezdett bele Ginsberg a Kaddishba is).

A "labirintusszerű" és hallucinogén kiállítás csak kisebb dózisokban fogyasztható. Célszerű a két kisebb teremmel kezdeni, bár a Ginsberg fotói közelében elhelyezett, a szétgombázott kiállítás anyagát vélhetően összefoglaló három számítógép már a megnyitó után egy nappal sem működött. Szerencsére a másik teremben lévő költészeti anyag egészen élvezhető (felolvasások hanganyaga, illetve a vászonra vetített angol nyelvű versek/szövegek).

Ugyan a kiállítást számos kísérő rendezvény kívánja ráncba szedni - ehhez inkább érdekességként passzol a Sundance fesztivál idei sikerfilmje, a Kill Your Darlings, amelyben Daniel Radcliffe (alias Harry Potter) alakítja Ginsberg szerepét, de itt találkozhatunk a magyar "vert nemzedék" filmjeivel is -, mindez nem sokat ér. A fiatalok nehezen tanulhatnak belőle (mint oktatási anyag túl szétfutó), az idősebb nemzedéknek pedig egyszerre kevés és áttekinthetetlen. A kiállítást egyetlen módon lehet élvezni: ha előtte jól betépünk.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva: 2014. január 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”