Kiállítás

Betépve

Beatnemzedék - Allen Ginsberg

Képzőművészet

Tagadhatatlan, hogy a Ludwig Múzeum profiljában visszalépést jelent egy utazó kiállítás bemutatása.

A Karlsruhét, Metz-t, Rennes-t és Tourcoign-t megjárt "csomag" egyike az idén futó Ginsberg-tárlatoknak, ráadásul nem azonos a sikeres és hasonló című Beat Memories, The Photographs of Allen Ginsberg című kiállítással sem. Kérdés, hogy amit látunk, egyáltalán megfelel-e a kiállítás mint olyan elemi kritériumainak, s nem elsősorban azért, mert a kurátor, Jean-Jacques Lebel ("harcostárs", művész, folyóirat-szerkesztő és aktivista) intenciói szerint "nem a klasszikus értelemben vett kiállítást láthatunk (...), inkább vizuális és akusztikus antológiát". Ezzel alapszinten nincsen semmi probléma, miként az sem elvárás, hogy a falakon műtárgyak sorakozzanak (sőt!), de ha a cél egy multikulturális mozgalom "feltérképezése", valamilyen (művészi, történeti, művészetelméleti) állítás vagy állítások bemutatása, megismertetése, ne adj' isten érthető megjelenítése, akkor a kiállítást, ha nem is totális, de méretes kudarcnak tekinthetjük. Önmagában a művek prezentálása, amely "túllép a lineáris és didaktikus múzeumi kiállítás keretein", s amelynek segítségével "élményszerűen megtapasztalhatunk egy (...) fantasztikus világot", akár még izgalmas is lehetne, ha nem lenne kísértetiesen hasonló a "beatnemzedék költőinek hallucinációs világához". A Ludwig Múzeum első emeletén látható nagy igényű, bár csupán három teremre szorítkozó kiállítás központi "csarnokában" hat nagy méretű és a térbe lógatott vászon helyezkedik el, amelyekre megállíthatatlanul zúdulnak a korabeli és Lebel szerint most először nyilvánosságra hozott filmek: nyilvános felolvasások, akciók és zenei események dokumentumai. Ezt az installálást öleli körül a hangszórókból áradó hanganyag, mégpedig oly módon, hogy mindent egyszerre és egyidejűleg hallunk. Az egymásra montírozódó zajok, zörejek és hangfoszlányok egészen pszichedelikus hatást keltenek, amely akkor sem változik, ha közelebb merészkedünk a vásznakhoz, és megkeressük a hozzájuk tartozó hangszórókat. Bár a honi látogatóknak előny, hogy a filmek magyar felirattal futnak, ebben a szerencsében nem osztozhatnak a külföldiek. Bár érthető, hogy Lebel miért kívánta életre kelteni a beatnemzedék alkotóinak kitágult tudatállapotát - egy interjúból kiolvashatjuk, hogy Ginsberg kizárólag tudatmódosítók hatása alatt készítette műveit, William Burroughsról pedig egyenesen tudható, hogy mindent kipróbált (kezdve az ópiumszármazékoktól a barbiturátokon és a marihuánán keresztül a kokainig és a meszkalinig) -, ez a fajta vizuális kábítószermámor kevés teret ad valós tények megismerésének és az értelmezésnek.

A kiállítás leginkább egy Ginsberg-apologéta vallomásának tekinthető - s bár nem kicsinyeljük a klasszikussá vált Üvöltés írójának érdemeit (akivel egy négyórás interjú is látható), kiemelése nem feltétlenül tesz jót az összképnek. Így kissé háttérbe szorul, hogy a beatgeneráció kifejezést Jack Kerouac használta először 1948-ban, s a hőskorszak az ötvenes évekre esett (ekkor jelent meg az Üvöltés, Kerouac Útonja, Burroughs Meztelen ebédje), továbbá sehogyan sem jelennek meg azok az okok, amelyek miatt e generáció fellázadt az amerikai életforma ellen. Nagyobb szerepet kap a homoszexualitás vállalása (bemutatása), de maga Lebel is, mint Gregory Corso vagy Lawrence Ferlinghetti művészete, és még sorolhatnánk.

Persze jó elnézegetni, hogy Kerouac milyen jóképű volt fiatalon, s kevésbe jó, hogy mit tett vele az alkoholizmus, és láthatjuk annak a speciális írógépnek a fényképét is, amin a legenda szerint három hét alatt és egyetlen hosszú papírtekercsre írta meg az Úton szövegét. Felbukkan Corso egy padlásszobában, Burroughs mint kalapos-öltönyös tisztviselő, a korabeli Chicago és a másik központ, egy párizsi szálloda, a "Beat-Hotel" (itt alkalmazta először Burroughs Brion Gysin festményei nyomán a kollázs írott változatát, a cut-up technikát, és itt kezdett bele Ginsberg a Kaddishba is).

A "labirintusszerű" és hallucinogén kiállítás csak kisebb dózisokban fogyasztható. Célszerű a két kisebb teremmel kezdeni, bár a Ginsberg fotói közelében elhelyezett, a szétgombázott kiállítás anyagát vélhetően összefoglaló három számítógép már a megnyitó után egy nappal sem működött. Szerencsére a másik teremben lévő költészeti anyag egészen élvezhető (felolvasások hanganyaga, illetve a vászonra vetített angol nyelvű versek/szövegek).

Ugyan a kiállítást számos kísérő rendezvény kívánja ráncba szedni - ehhez inkább érdekességként passzol a Sundance fesztivál idei sikerfilmje, a Kill Your Darlings, amelyben Daniel Radcliffe (alias Harry Potter) alakítja Ginsberg szerepét, de itt találkozhatunk a magyar "vert nemzedék" filmjeivel is -, mindez nem sokat ér. A fiatalok nehezen tanulhatnak belőle (mint oktatási anyag túl szétfutó), az idősebb nemzedéknek pedig egyszerre kevés és áttekinthetetlen. A kiállítást egyetlen módon lehet élvezni: ha előtte jól betépünk.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva: 2014. január 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."