Fesztiválország

  • Csáki Judit
  • 2008. augusztus 7.

Képzőművészet

Ha végre itt a nyár, a kritikus már nem álmélkodik azon, hogy nincs színházi holt szezon. Nyáron a színház éppen úgy dübörög, mint egyébként - legalábbis így tűnik föl a különféle műsorfüzetekből és internetes oldalakról. Nos, ez az a látszat, ami csal.

Ha végre itt a nyár, a kritikus már nem álmélkodik azon, hogy nincs színházi holt szezon. Nyáron a színház éppen úgy dübörög, mint egyébként - legalábbis így tűnik föl a különféle műsorfüzetekből és internetes oldalakról. Nos, ez az a látszat, ami csal.

Mert ha közelebbről vesszük szemügyre - és még nem az előadásokat, csak a műsorokat és a különféle helyszíneket -, azonnal látszik, hogy leginkább egy országos méretű szórakoztatóipari konglomerátum jön létre ilyenkor. Ezzel önmagában nincs semmi baj: a nyár a szabadság, a könnyed időtöltés szezonja is; a közönség szívesebben nyúl a bukszájába egy-egy jól ismert név láttán, és kevésbé hederít a körítésre. Nyilván az is alapos piackutatás és igényfelmérés következménye, hogy túlteng a zenés műfaj, az operett, a musical, a zenés játék. Nekünk ne Hamlet töprengjen az élet értelmén egy langy nyári estén, hanem húzzák a fülünkbe a jajcicát - mondom, ez rendben van, én is bírom. Kivált, ha úgy húzzák - de erről később.

Egyszilvafások

A nyári dömping egyik fontos mozgatórugója, hogy minden szilvafa- és várfaltulajdonos önkormányzat - meg a többi is - akar magának egy fesztivált. Ha járnak turisták arrafelé, akkor azért, ha meg nem, akkor azért, hogy jöjjenek. Ezért aztán belenyomják azt a nem kevés pénzt, amely elegendő egy-egy "sztárgázsira", és szívesen fogadják azokat a "no name", olykor alkalomra összeállt csoportokat, amelyek a programbőség látszatát hivatottak biztosítani. Az ezernyi fesztiválon nemcsak a nyártól bódult felnőttek, hanem a csatolt gyerekek is fontos célközönség - soha és sehol ennyi gyerekeknek szóló produkció nem látható. Pöttöm Panna és Turka, a táncoló kecske egységfrontba tömörülve küzd a kegyekért.

A műsorközlő portál kilencvenhárom nyári fesztivált tart számon - ennél több van persze, mert az andocsit például nem találtam a listán. Közülük jó néhány csak zenei: a "legrangosabb magyar bandák" (rengeteg van belőlük) és nemzetközi hírességek várják a közönséget. Itt-ott és amott többnyire ugyanazok - ez sem kárhoztatható: egyetlen hakniért kár bepakolni a kisbuszba. Színesítésnek pedig néptáncprogramok, mazsorettparádék, babaszépségversenyek, motoros felvonulások kínálják magukat. És a helyi önképzőkör.

Ilyenkor indulnak útjukra a színházi évad utaztatható produkciói - ez a mi asztalunk, méghozzá svéd; a menü alapelve: "inkább pocsékba menjen, mint kárba", vagyis kirámoljuk a hűtőt (már ami nem jön ki belőle magától), a spájzot és a gardróbot. Feldobjuk a tálakat néhány friss piaci cuccal - nevek a színházi szereposztások és a tévés szappanoperák élén -, és máris dől a lé, legalábbis a fenntartóé, az államé.

Susu bolondság

Még mindig az operett a nyár legtutibb műfaja - Marica grófnőtől Zsuzsi kisasszonyon és Viktórián át (mely utóbbit Zsadon Andrea például énekli és rendezi) a Bál a Savoybanig és tovább; a közönség éppúgy vevő Eszenyi Enikő színészekkel zsúfolt rendezésére, mint leszerepelt énekesek híg haknijára, csak a jegy árában mutatkozik olykor jelentős különbség. Az operettet a zenés játék követi - ebbe aztán minden belefér, a friss zenésítések is, és a "Magyarország kedvenc musicaljének" titulált Popfesztivál is; ez utóbbit már föl kell ugyan dobni valódi "Montana-hangulattal", hogy tényleg itt legyen Amerika. A dzsungel könyve úgy jó, ahogy van - bárki játssza is... Az Oliver!-ben minimum Vikidál Gyula kell "mézesmadzagnak" (?) a Margitszigeten, Radó Denise rendezésében (!). Járja az országot a társulat, sőt: a Társulat, hogy egy nyár végére elkészülő István, a király zanzáját kínálja a tévéből megismert friss sztárokkal - le kell legelni a másutt szerzett népszerűséget (nem a művészeknek, hanem a szervezőknek), amíg tart. De megzenésül a Királyi kaland is - ez Mikszáth Szelistyei asszonyokjából Makk Károly filmje nyomán készült - méghozzá a Sebő-együttessel, amely már ugyanezen csapat tavalyi nyári produkcióját is megzenésítette, vagyis hovatovább állandó nyári társulatról és állandó rendezőről beszélhetünk a Kőszegi Várszínház produkciója kapcsán. Amely idén is kiruccant Budapestre - a nyári produkciók újrahasznosulási aránya magas.

Magas ráta

A legmagasabb azonban kétségkívül Vidnyánszky Attila rendezőé, aki a beregszásziak hangulatos és kellemes Liliomfijával van jelen számos település nyári színházi kínálatában, de előbukkan ugyanezen társulat egyenesen remek Tótékja is, sőt: Vidnyánszky újrarendezte idén Zsámbékon a sok évvel ezelőtti Tragédiát is (mint erről korábban beszámoltunk), amely aztán Gyulán is megmutatta magát, valamint a debreceni színház következő évadának egyik előadását előre hozta Szentendrére: a Dundo Maroje így lett koprodukció. Vidnyánszky aztán ismét Zsámbékra utazik: a Romtemplomban a Dekameront rendezi meg a beregszásziakkal, majd ezt követően energiáiból futja még a Borbély Szilárd Halotti pompa című művéből készített zsámbéki-debreceni koprodukcióra is (lehet, hogy valami elkerülte a figyelmemet). És munkás nyara van - többnyire Budapesten - Karinthy Mártonnak is.

Egy-egy nyári fesztivál bizonyos elhíresült fővárosi produkciók meghívásával szeretne rangot (és valamelyes színvonalat) biztosítani rendezvényének. És direkte jó, hogy egyetlen előadásra bemutatkozik még Szentendrén az Elnöknők, a Katona sok éven át futott remek Schwab-előadása, Csákányival, Szirtessel és Pogánnyal. Hogy hogyan fér ez egy "fesztiválba" Fábry Sándor szokásos tónusú estjével, annak csak a szervezők a megmondhatói, ha ugyan. Magam csak remélem, hogy állami támogatásban ez utóbbi nem részesül - tartsa el a közönség, van neki.

Nyáron verekszik magukat a műsorfüzetek élére azok a társulatok és színházak - Turay Idától a Fogi Színházáig -, amelyekre évad közben kevesebb figyelem jut; és miután abszolváltam egy előadást ebből a kínálatból, tudom, jövőre sem lesz ez másként...

A színvonal, az a rákfenéje ennek a fesztiválosdinak. Mert beavatottnak kell lenni ahhoz, hogy az ember ránézésre tudja: haknit vagy színházat fog látni. Még beavatottabbnak ahhoz, hogy a közreműködők névsorából azt is tudja: majdani bemutató összefércelt előzetesét tálalják elé, vagy "normális" előadást. Mert a szerte az országban felbukkanó koprodukció-láznak, előbemutató-dömpingnek ez a nagy veszélye: a félkészség. Ezért dönt úgy, aki teheti, hogy Shakespeare Velencei kalmárját Haumann Péterrel inkább majd Pesten nézi meg, és kivárja a szezont a Tompa Gábor rendezte kolozsvári III. Richárddal is.

Hát akkor mit? Azt a néhányat - mondom én, aki válogat, mert teheti -, amely csak ott és csak akkor látható. Zsámbékon például a hajdani Máté-osztály előadás-sorozatának idei darabját, Szentendrén a Krétakör franciákkal készült utcaszínházi projektjét. Még egy vagy két olyan előadást, ami évad közben kimaradt. A magyarországi nyári fesztiválokba belecsorgatott sok százmilliós állami-önkormányzati pénzből kevés maradandó érték születik. A többség a "nyári közönségnek bármi jó, kivált a harsány ripacséria" alapelvéből szerveződik; szakmailag és morálisan is vacakság.

De az idei szezon siófoki botránya - néhány öntudatos néző fellázadt, mert becsapva érezte magát, holott becsapták - azt mutatja: lehet, hogy hibás az alapelv.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.