rés a présen

„Elég egy kis jóindulat”

Egri Orsolya, a Tranzit Art Café létrehozója és vezetője

  • rés a présen
  • 2020. február 18.

Képzőművészet

rés a présen: Idén 15 éves a Tranzit Art Café, a buszpályaudvarból átalakított művészeti központ és bisztró. Milyen rendezvényekre gondolsz vissza szívesen?

Egri Orsolya: Nagyon nehéz így szemezgetni, de kiemelkedő pillanat volt Burger Barna Követés – Párhuzamos képek Nádas Péterről című kiállításának megnyitója 2006 januárjában, amikor majd’ százan hallgattuk Polcz Alaine szavait a képekről, miközben kint nagy pelyhekben hullott a hó. Vagy Pittman Zsófi falvédő-kiállítása jut eszembe, amelyet Bíró Ica nyitott meg. A kísérő program akkor is Polcz Alaine volt, Halda Alízzal a halott férjeikről, Mészöly Miklósról és Gimes Miklósról beszélgettek. Járt nálunk Ranschburg Jenő, Popper Péter és Vekerdy Tamás is – micsoda fajsúlyos személyiségek, és egyikük sem él ma már. Volt kiállítás Mundruczó Kornél filmes fotóiból, és egy ideig itt volt a hazai kortárs tánc legjobb alkotóinak ítélt Lábán Rudolf-díj átadója, amelynek Winkler Nóra volt a műsorvezetője, aki később a hajléktalanok javára rendezett árverésünket is vezette. Idén a Kávéházak Éjszakáján Balsai Móni és Trill Zsolt előadta nálunk Polcz Alaine és Mészöly Miklós levelezéséből összeállított estjét Seres Tamás rendezésében. Ily módon Alaine személyisége itt ma is érzékelhető és eleven.

rap: Mik valósultak meg mára a kezdeti terveidből?

EO: Publikus a pályázatom, amelyet 2004-ben, az akkor még lerobbant buszpályaudvar átalakítására írtam, és minden, amit abban magamnak és a bírálóbizottságnak ígértem, megvalósult. A művészeti eseményeken kívül Roszik Lindáék Mama Köre, egy másik baráti társaság: a Talpra mama, valamint Vaskor Gréta meseterápiája is otthonra talált nálunk. Abody Rita évek óta nyaranta több csoportot indít fiataloknak kreatívírás-foglalkozásokkal. Néhány nála végzett fiatalnak már könyve is jelent meg.

rap: Miket tervezel a következő évre?

EO: Újdonság, hogy a Skool révén a digitális világ felé nyitunk. Első workshopjuk december elején zajlott le, nyárra pedig lányoknak tervezünk programozó sulit. Jelenleg Rutkai Bori, visszatérő előadónk és kiállítónk Téli vándor című kiállítása látható január 20-ig. Tavasszal ismét kiállít nálunk Hajdú D. András fotós is, ezúttal a Capa-ösztöndíjas Szofi élete című sorozatát hozza el, amely egy tiszanánai kislány életét örökíti meg.

rap: Honnan merítesz muníciót?

EO: Idén nyáron a Nemzeti Galériában többször is megnéztem a nagy Fortepan-kiállítást. Érdekes kötődés, hogy az átalakítás előtt még 2004-ben mutatták be a régi buszpályaudvar épületében a Két ütem című tárlatukat. Sokan azt gondolják, milliomosnak kell lenni ahhoz, hogy valaki mecénás lehessen. Tudok olyan kezdeményezésről, ahol pár segítőkész nő összeállt, hogy egy fiatalembert támogasson abban, hogy elsajátíthassa a szakácsmesterséget. Figyelemmel, kis pénzzel, jó szóval támogatják, kísérik az útján. A legtöbbször elég egy kis jóindulat, elszántság és egy kis felháborodás az igazságtalanságok láttán, és ezernyi lehetőség kínálkozik. Édesanyám is részt vesz ilyen támogató projektben. Polcz Alaine-től láttam, hogy lehet pénzt érő lehetőségek biztosításával támogatni valakit. Tőle tanultam, hogy nem szabad csalódásként megélni, ha valaki nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. E pillanatban Jávor István Erdélyben készített lenyűgöző fekete-fehér fényképeinek kiadásán ügyködöm. Remélem, 2020-ban ez is megvalósul.

rap: Kik a legfontosabb alkotók a számodra?

EO: Polcz Alaine a tékozló bőkezűsége okán, Nemes Csaba, mert megfesti, amit politikáról és köz­életről gondolok, Roskó Gábor, mert lerajzolja, amit a Bibliában szeretek és érteni vélek, valamint Kemény István, akinek a verseit olvasva az a jóleső érzés tölt el, hogy nem vagyok egyedül.

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.