rés a présen

Extrém városhasználat

Soltész Noémi építész

  • rés a présen
  • 2012. április 22.

Képzőművészet

rés a présen: Negyedik éve rendezitek meg a Kortárs Építészeti Filmnapokat. Kezdettől fogva benne vagy a szervezésben? Soltész Noémi: 2008-ban volt az első Építészeti Filmnapok, ekkor még főleg a büfépult mögött álltam, székeket pakoltam, és minden filmet megnéztem. Szervezőként a második fesztivál után kapcsolódtam be.

Azóta négyen csinálunk mindent Polyák Levente kurátorral, Huszár Daniella közgazdásszal, aki a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) számos egyéb projektjében is részt vett már, és Oravecz Juli dizájnmenedzsment szakos MOME-s hallgatóval.

rap: Mi a cél?

SN: Az eredeti cél az volt, hogy e két művészeti ág metszetét, az építészeti film műfaját minél szélesebb közönségnek bemutassuk. A filmnek mindig fontos eleme volt a tér, az építészeti tervezésben pedig egyre fontosabb a filmes tudás. Az építészközönséget a KÉK csatornáin keresztül elég jól elérjük, a filmeseket idén egy rövidfilmpályázat, a Short Shots Budapest kiírásával próbáltuk megszólítani. Több mint 50 film érkezett, ebből 15-öt választott be a zsűri a versenybe, és a közönség fogja eldönteni, hogy ki kapja a fődíjat. Magyarországon kifejezetten építészeti film nem nagyon készül, de rövidfilmek, animációk gyakran foglalkoznak építészettel, térrel, városhasználattal.

rap: Milyen újdonságok lesznek?

SN: Egyik kiemelt és új téma a mozgás és tér, az emberi test és az épített környezet viszonya, az extrém városhasználat lesz. Sasha Waltz filmjében kortárs táncosok veszik birtokba a berlini Neues Museumot, a dán My Playgroundban a parkourozók pedig egész Koppenhágát. Idén is lesznek építészportrék, egy nagyon szép film Norman Fosterről, és bemutatkozik a dizájnszekció is két portréfilmmel. A modernizmussal, utópiákkal számos film foglalkozik: szó lesz például a bevásárlóközpontok atyjáról, Victor Gruenről, Detroitról, a Pruitt-Igoe lakótelepről, ami a modernizmus kudarcának szimbólumává vált és egy bakui tengeri olajvárosról a sztálini időkből. A filmvetítésekhez kapcsolódnak városi séták is, az egyiken egy location scouter (filmes helyszínvadász) meséli el, hogy egy filmhez vagy reklámfilmhez hogyan keres helyszínt.

rap: Téged melyik téma érdekel a legjobban?

SN: Nagyon szeretem azokat a filmeket, amelyek az épületek mindennapi életét mutatják be, amikor egy ház használata köszönő viszonyban sincs az építész által, papíron megrajzolt koncepcióval, kigondolt funkcióval. Ilyen a Living Architectures sorozat, melyből idén egy Renzo Piano-épületet ismerhetünk meg, vagy Jord den Hollander filmje a holland nagykövetség-építési programról. Építészként nagyon vicces és tanulságos azt látni, hogy egy magazinokban publikált ikonikus sztárépületet hogyan használnak, illetve nem értenek a lakói. Hogy milyen az épület a házvezetőnő vagy az ipari alpinista szemével.

rap: Szerinted mennyire élhető a mi fővárosunk?

SN: Budapest nagyon élhető város, a posztszocialista városok minden sutaságával és nyűgével együtt. Pont jó a mérete, a domborzata, és ha lassan is, de jó irányban mozognak a dolgok: sok jó kezdeményezés foglalkozik a közterekkel, a város használatával vagy például a Duna birtokbavételével. Sok a probléma és az építészeti szemét persze, a válságig túl hirtelen formálódott a város, sok a meggondolatlan beruházás. De, ha nem így lenne, nem lenne min gondolkodni építészként, városlakóként.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.