rés a présen

Extrém városhasználat

Soltész Noémi építész

  • rés a présen
  • 2012. április 22.

Képzőművészet

rés a présen: Negyedik éve rendezitek meg a Kortárs Építészeti Filmnapokat. Kezdettől fogva benne vagy a szervezésben? Soltész Noémi: 2008-ban volt az első Építészeti Filmnapok, ekkor még főleg a büfépult mögött álltam, székeket pakoltam, és minden filmet megnéztem. Szervezőként a második fesztivál után kapcsolódtam be.

Azóta négyen csinálunk mindent Polyák Levente kurátorral, Huszár Daniella közgazdásszal, aki a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) számos egyéb projektjében is részt vett már, és Oravecz Juli dizájnmenedzsment szakos MOME-s hallgatóval.

rap: Mi a cél?

SN: Az eredeti cél az volt, hogy e két művészeti ág metszetét, az építészeti film műfaját minél szélesebb közönségnek bemutassuk. A filmnek mindig fontos eleme volt a tér, az építészeti tervezésben pedig egyre fontosabb a filmes tudás. Az építészközönséget a KÉK csatornáin keresztül elég jól elérjük, a filmeseket idén egy rövidfilmpályázat, a Short Shots Budapest kiírásával próbáltuk megszólítani. Több mint 50 film érkezett, ebből 15-öt választott be a zsűri a versenybe, és a közönség fogja eldönteni, hogy ki kapja a fődíjat. Magyarországon kifejezetten építészeti film nem nagyon készül, de rövidfilmek, animációk gyakran foglalkoznak építészettel, térrel, városhasználattal.

rap: Milyen újdonságok lesznek?

SN: Egyik kiemelt és új téma a mozgás és tér, az emberi test és az épített környezet viszonya, az extrém városhasználat lesz. Sasha Waltz filmjében kortárs táncosok veszik birtokba a berlini Neues Museumot, a dán My Playgroundban a parkourozók pedig egész Koppenhágát. Idén is lesznek építészportrék, egy nagyon szép film Norman Fosterről, és bemutatkozik a dizájnszekció is két portréfilmmel. A modernizmussal, utópiákkal számos film foglalkozik: szó lesz például a bevásárlóközpontok atyjáról, Victor Gruenről, Detroitról, a Pruitt-Igoe lakótelepről, ami a modernizmus kudarcának szimbólumává vált és egy bakui tengeri olajvárosról a sztálini időkből. A filmvetítésekhez kapcsolódnak városi séták is, az egyiken egy location scouter (filmes helyszínvadász) meséli el, hogy egy filmhez vagy reklámfilmhez hogyan keres helyszínt.

rap: Téged melyik téma érdekel a legjobban?

SN: Nagyon szeretem azokat a filmeket, amelyek az épületek mindennapi életét mutatják be, amikor egy ház használata köszönő viszonyban sincs az építész által, papíron megrajzolt koncepcióval, kigondolt funkcióval. Ilyen a Living Architectures sorozat, melyből idén egy Renzo Piano-épületet ismerhetünk meg, vagy Jord den Hollander filmje a holland nagykövetség-építési programról. Építészként nagyon vicces és tanulságos azt látni, hogy egy magazinokban publikált ikonikus sztárépületet hogyan használnak, illetve nem értenek a lakói. Hogy milyen az épület a házvezetőnő vagy az ipari alpinista szemével.

rap: Szerinted mennyire élhető a mi fővárosunk?

SN: Budapest nagyon élhető város, a posztszocialista városok minden sutaságával és nyűgével együtt. Pont jó a mérete, a domborzata, és ha lassan is, de jó irányban mozognak a dolgok: sok jó kezdeményezés foglalkozik a közterekkel, a város használatával vagy például a Duna birtokbavételével. Sok a probléma és az építészeti szemét persze, a válságig túl hirtelen formálódott a város, sok a meggondolatlan beruházás. De, ha nem így lenne, nem lenne min gondolkodni építészként, városlakóként.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.