Kiállítás

Fekete Tibor: Kontroll

  • - dck -
  • 2014. március 27.

Képzőművészet

A Nagyváradon élő és oktató képzőművész humoros és egyben filozofikus multimédiás munkáinak középpontjában a kép és a vizuális manipuláció áll. A nagyrészt interaktív alkotásokból álló tárlat a 2010-es nagyváradi egyéni kiállítását idézi meg, illetve folytatja, központi témája pedig a megfigyelés és az irányítás egymásba fonódó jelensége.

Ennek legszebb példája a (nem véletlenül) Edward Snowdennek ajánlott Panoptikum című 2014-es installáció, amelyet egy konzol segítségével lehet "felkelteni", és meglesni a kinyíló szem mögötti világokat. Miközben azonban behatolunk a szem mélyébe (a vizuális emlékezet gyűrű alakú tornyába) a szem is figyel minket: a fölötte elhelyezett webkamera időről időre lefényképezi a nézőket, majd a fotókat beemeli az emlékkép-struktúrába. E "vizuális csapda" előképének tekinthető a kiállítás címét is adó munka. A kissé didaktikus művet (egy doboztérben mozgó háromdimenziós önarcképet) egy joystick segítségével lehet szóra bírni: míg kívül a Ceausüescu-rezsim fekete-fehér fényképei futnak, a szoba belsejében a pop-art szabadsága uralkodik.

A kiállítást a kevésbé szájbarágós munkák teszik roppant szórakoztatóvá és üdítővé: az önportré, amit gombnyomással lehet felfújni és pumpálással leereszteni, vagy a Motivációs segédeszköz címen futó installáció, ahol egy minisúlyzó mozgatásával segíthetünk a kivetített képen küszködő súlyemelőnek (a sikeres kinyomást magasztos hangeffektus ünnepli). A legviccesebb kétségkívül a kicsiny bokszaréna, melyben az egyik pankrátor egy Stand up for your rights! feliratú transzparenst emel a magasba. Kiütött ellenfelén úgy segíthetünk, ha leülünk egy székre. Ekkor a figura felpattan - mi pedig egyszerre örülünk a látványnak és tettünk paradoxonjának.

MaMű Galéria, Bp. VII., Damjanich u. 39, nyitva március 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.