Kiállítás

Fekete Tibor: Kontroll

  • - dck -
  • 2014. március 27.

Képzőművészet

A Nagyváradon élő és oktató képzőművész humoros és egyben filozofikus multimédiás munkáinak középpontjában a kép és a vizuális manipuláció áll. A nagyrészt interaktív alkotásokból álló tárlat a 2010-es nagyváradi egyéni kiállítását idézi meg, illetve folytatja, központi témája pedig a megfigyelés és az irányítás egymásba fonódó jelensége.

Ennek legszebb példája a (nem véletlenül) Edward Snowdennek ajánlott Panoptikum című 2014-es installáció, amelyet egy konzol segítségével lehet "felkelteni", és meglesni a kinyíló szem mögötti világokat. Miközben azonban behatolunk a szem mélyébe (a vizuális emlékezet gyűrű alakú tornyába) a szem is figyel minket: a fölötte elhelyezett webkamera időről időre lefényképezi a nézőket, majd a fotókat beemeli az emlékkép-struktúrába. E "vizuális csapda" előképének tekinthető a kiállítás címét is adó munka. A kissé didaktikus művet (egy doboztérben mozgó háromdimenziós önarcképet) egy joystick segítségével lehet szóra bírni: míg kívül a Ceausüescu-rezsim fekete-fehér fényképei futnak, a szoba belsejében a pop-art szabadsága uralkodik.

A kiállítást a kevésbé szájbarágós munkák teszik roppant szórakoztatóvá és üdítővé: az önportré, amit gombnyomással lehet felfújni és pumpálással leereszteni, vagy a Motivációs segédeszköz címen futó installáció, ahol egy minisúlyzó mozgatásával segíthetünk a kivetített képen küszködő súlyemelőnek (a sikeres kinyomást magasztos hangeffektus ünnepli). A legviccesebb kétségkívül a kicsiny bokszaréna, melyben az egyik pankrátor egy Stand up for your rights! feliratú transzparenst emel a magasba. Kiütött ellenfelén úgy segíthetünk, ha leülünk egy székre. Ekkor a figura felpattan - mi pedig egyszerre örülünk a látványnak és tettünk paradoxonjának.

MaMű Galéria, Bp. VII., Damjanich u. 39, nyitva március 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.