Kiállítás

Fekete Tibor: Kontroll

  • - dck -
  • 2014. március 27.

Képzőművészet

A Nagyváradon élő és oktató képzőművész humoros és egyben filozofikus multimédiás munkáinak középpontjában a kép és a vizuális manipuláció áll. A nagyrészt interaktív alkotásokból álló tárlat a 2010-es nagyváradi egyéni kiállítását idézi meg, illetve folytatja, központi témája pedig a megfigyelés és az irányítás egymásba fonódó jelensége.

Ennek legszebb példája a (nem véletlenül) Edward Snowdennek ajánlott Panoptikum című 2014-es installáció, amelyet egy konzol segítségével lehet "felkelteni", és meglesni a kinyíló szem mögötti világokat. Miközben azonban behatolunk a szem mélyébe (a vizuális emlékezet gyűrű alakú tornyába) a szem is figyel minket: a fölötte elhelyezett webkamera időről időre lefényképezi a nézőket, majd a fotókat beemeli az emlékkép-struktúrába. E "vizuális csapda" előképének tekinthető a kiállítás címét is adó munka. A kissé didaktikus művet (egy doboztérben mozgó háromdimenziós önarcképet) egy joystick segítségével lehet szóra bírni: míg kívül a Ceausüescu-rezsim fekete-fehér fényképei futnak, a szoba belsejében a pop-art szabadsága uralkodik.

A kiállítást a kevésbé szájbarágós munkák teszik roppant szórakoztatóvá és üdítővé: az önportré, amit gombnyomással lehet felfújni és pumpálással leereszteni, vagy a Motivációs segédeszköz címen futó installáció, ahol egy minisúlyzó mozgatásával segíthetünk a kivetített képen küszködő súlyemelőnek (a sikeres kinyomást magasztos hangeffektus ünnepli). A legviccesebb kétségkívül a kicsiny bokszaréna, melyben az egyik pankrátor egy Stand up for your rights! feliratú transzparenst emel a magasba. Kiütött ellenfelén úgy segíthetünk, ha leülünk egy székre. Ekkor a figura felpattan - mi pedig egyszerre örülünk a látványnak és tettünk paradoxonjának.

MaMű Galéria, Bp. VII., Damjanich u. 39, nyitva március 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.