Kiállítás

Fekete Tibor: Kontroll

  • - dck -
  • 2014. március 27.

Képzőművészet

A Nagyváradon élő és oktató képzőművész humoros és egyben filozofikus multimédiás munkáinak középpontjában a kép és a vizuális manipuláció áll. A nagyrészt interaktív alkotásokból álló tárlat a 2010-es nagyváradi egyéni kiállítását idézi meg, illetve folytatja, központi témája pedig a megfigyelés és az irányítás egymásba fonódó jelensége.

Ennek legszebb példája a (nem véletlenül) Edward Snowdennek ajánlott Panoptikum című 2014-es installáció, amelyet egy konzol segítségével lehet "felkelteni", és meglesni a kinyíló szem mögötti világokat. Miközben azonban behatolunk a szem mélyébe (a vizuális emlékezet gyűrű alakú tornyába) a szem is figyel minket: a fölötte elhelyezett webkamera időről időre lefényképezi a nézőket, majd a fotókat beemeli az emlékkép-struktúrába. E "vizuális csapda" előképének tekinthető a kiállítás címét is adó munka. A kissé didaktikus művet (egy doboztérben mozgó háromdimenziós önarcképet) egy joystick segítségével lehet szóra bírni: míg kívül a Ceausüescu-rezsim fekete-fehér fényképei futnak, a szoba belsejében a pop-art szabadsága uralkodik.

A kiállítást a kevésbé szájbarágós munkák teszik roppant szórakoztatóvá és üdítővé: az önportré, amit gombnyomással lehet felfújni és pumpálással leereszteni, vagy a Motivációs segédeszköz címen futó installáció, ahol egy minisúlyzó mozgatásával segíthetünk a kivetített képen küszködő súlyemelőnek (a sikeres kinyomást magasztos hangeffektus ünnepli). A legviccesebb kétségkívül a kicsiny bokszaréna, melyben az egyik pankrátor egy Stand up for your rights! feliratú transzparenst emel a magasba. Kiütött ellenfelén úgy segíthetünk, ha leülünk egy székre. Ekkor a figura felpattan - mi pedig egyszerre örülünk a látványnak és tettünk paradoxonjának.

MaMű Galéria, Bp. VII., Damjanich u. 39, nyitva március 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."