Kiállítás

Felajzott állapotok

Lovasíjászok Budapest múltjából – A szkítáktól az oszmánokig

Képzőművészet

Az emberiség története egyben a mind rafináltabb harci és vadászfegyverek históriája is, ez ügyben már eleinknek sem kellett a szomszédba menni ötletekért. Valamiért mégis mentek feszt: a legjobb mesterségbeli fogásokat, harci trükköket, szerkezeti leleményeket egymástól tanulták meg és fejlesztették tovább.

Remek példa a sztyeppei népek idővel harcászati jelentőségűvé váló reflexíjának evolúciója, amely egymást követő, egymás tapasztalataira támaszkodó pusztai birodalmak, törzsszövetségek népeinek kezén ment végbe. Ezek közös sajátossága, hogy sorra elvetődtek a Kárpát-medencébe, amely a sztyeppei népek vándorlásának gyakori végállomása volt – néha meg a hódítások szomorú végpontjaként szolgált.

A Budavári Palota „E” épületében megtekinthető, Sudár Balázs és B. Szabó János történészek által rendezett kiállítás sok szálon és számos múzeumtechnikai eszköz segítségével vezeti végig a látogatót a lovasíjászat történetén. És miközben kellő tudományos bizonyítékokat szolgáltat az új kutatásokon alapuló tézisekhez, az interaktív, az érzéki tapasztalást sem nélkülöző tárlat lehetőséget nyújt arra is, hogy próbára tegyük fizikai erőnket. És akkor még nem is beszéltünk a falba applikált nyílvesszőerdő poéziséről!

Bevezetésként az íjászati alapfogalmakkal kell megismerkednünk, mindenekelőtt azzal, hogy miben különbözik a Robin Hood-történetekből ismerős botíj (ami félelmetesen hatékony fegyver lehetett a százéves háború angol íjászainak kezében) a bonyolultabb szerkezetű reflexíjtól. Ezt a növényi (rugalmas fa) és állati (csont, szarv, szaru, ín) nyersanyagokból gondos és aprólékos mestermunkával összeszerkesztett lőfegyvert először nagy erőfeszítések árán szinte ki kell fordítani magából, majd ráhelyezni az ideget (felajzás), ami komoly mennyiségű rugalmas energiát kölcsönzött az íjnak. A felajzás után jöhetett a magában is embert próbáló megfeszítés, a célzás és a lövés.

A kiállítás mindenekelőtt azt a tudományos munkát dokumentálja, ahogy a sírleletekben megmaradt, több okból is töredékes íjleletek és nyílmaradványok (fém, csont nyílhegyek) alapján rekonstruálták, hogyan nézhettek ki és működhettek az egyes régészeti kultúrák, népek és birodalmak reflexíjai. Közben arra is fény derül, hogyan fejlődött lépésenként ez a rafinált eszköz a szkítáktól az íjhasználatot mesteri fokra vivő oszmánokig, akik sokat tettek az íjászat sportvonalának megerősítéséért is. Tiszta szerencse, hogy az íjászat történetének számos titka éppen a főváros földjében rejtőzik, elvégre mindig is éltek íjászok a mai Budapest területén. Előkerültek itt már kőből pattintott nyílhegyek az őskorból, gyászszertartás során a sírba került bronz nyílhegyek a szkíta korból, a római hadsereg keleti típusú (szír harcosok által művelt) íjászatának emlékei, avar majd magyar íjcsontok, tegezmerevítő lemezek és vasalások, no meg csonthegy, hisz’ a mongol hódítók abból faragták a gyilkot. Ehhez jönnek még az oszmán kori íjászgyűrűk, elvégre egy reflexíj megfeszítése igencsak igénybe vehette az ujjakat. A kihívás abban állt, hogyan lehet a töredékekből egy komplett íjászati kultúrát, magukat az eszközöket és azok használatát rekonstruálni. Nos, e téren sokat köszönhetünk a kísérleti régészetnek, amelynek művelői a történész, a régész és a mesterember munkáját egyesítve próbálják újra előállítani és használni az íjakat, nyilakat és tegezeket. Napjainkban készülnek rekonstruált reflexíjak természetes anyagból is, de immár bárki kézbe vehet egy-egy modern nyersanyagokból jóval egyszerűbben legyártható, az eredeti fizikai jellemzőket jól visszaadó replikát is.

A kiállítás rendezőit élénken foglalkoztatja az olyan, hadtörténeti, sőt akár társadalomtörténeti relevanciával bíró kérdések tisztázása, hogy túlélte-e vajon a hagyományos magyar, a reflexíjhasználaton alapuló lovasíjászat a kereszténység felvételét és az ehhez hagyományosan társított hadszervezeti reformot. Nos, a friss eredmények tükrében a lovasíjászok egészen a török korig részei lehettek a magyar hadszervezetnek, és nem is csak a csatlakozott segédnépek és határőrök (besenyők, kunok, székelyek) adták a seregnek az íjászokat, akik például Nagy Lajos korában, az itáliai belháborúk során keresett zsoldos harcosnak számítottak.

A látogatónak persze nem csupán a fejét tömik, de megpróbálhatja nyeregből is megfeszíteni az íját (lőni azért nem engednek). Egy falba erősített csigán átvetett kötél végére rögzített kővel teli zsák húzogatásával pedig elvégezhetjük az oszmán íjászok impresszív karizomfejlesztő gyakorlatait is.

Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum, nyitva október 18-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?