Kiállítás

Vonzóan szabad

Új művek, új arcok – Művészkönyvek a B32 Galériában

Képzőművészet

A művészetben, legyen az autonóm vagy alkalmazott, számos olyan terület és műfaj létezik, amelyek értelmezése és definiálása régóta és rendre visszatérően foglalkoztatja a teoretikusokat.

Ilyenek egyebek mellett a stúdióművészet, a tértextil, a kortárs művészeti ékszer és a művészkönyv is, nem véletlen, hogy az Új művek, új arcok című kiállítás ismertetőjében Szirányi István, a Magyar Művészkönyvalkotók Társaságának (MMAT) elnöke, a műfaj körülhatárolásával kezdi gondolatait: „A művészkönyv egy olyan műfaj, ami a könyv fogalmát kiterjeszti, és az alkotást, nyomtatványt, tárgyat művész hozza létre.”

Az 1993-ban alakult MMAT immár közel negyven alkotót tudhat soraiban, akik a legkülönbözőbb művészeti ágak képviselői közül kerülnek ki. A B32 Trezor Galériában a társaság utóbbi években felvételt nyert nyolc tagjának műveit láthatjuk: a művészkönyvek mellett valamennyi alkotótól egy-egy szabadon választott munkával, e gesztussal is reprezentálva a műfaj változatosságát és szabadon értelmezett határait.

A műveknek sokszor erős társadalmi mondanivalójuk van. Szabó Kristóf KristofLab Wrong Data című munkáiban a digitális képkészítés hibáit, az adatvesztés és a glitch hol véletlenszerűen keletkező, hol mesterségesen előidézett, ám mindenképp vizuálisan esztétikus jelenségeit mutatja meg: falon látható képén és digitális printeket tartalmazó művészkönyvében. Utóbbi alcíme – Empty Space – a koronavírus miatt kiüresedő városi terekre tett utalásként, illetve napjaink másik kortünete, a társadalmi elidegenedés folyamatának ábrázolásaként is értelmezhető. Kiss Botond Egyensúly című monotípiája és Illeszkedés című könyvobjektje (képünkön) harmonikus kompozíciójukkal, egyszerű elemekből építkező, tiszta struktúrájukkal, visszafogott színhasználatukkal hívják fel magukra figyelmünket. A két mű közös képalkotó elemei az egymásra gépelt, ezért olvashatatlanná tett betűsorok, amelyek funkciójuktól megfosztva sormintává, díszítőelemmé válnak. A könyvobjekt esetében erre a mintára frappánsan rímelnek a mellé helyezett, kisebb-nagyobb méretű, csiszolt felületű gránitkockákon megfigyelhető természetes erezetek. Az anyagtársítás – papír és kő –, valamint az értelemtől megfosztott írás üzenete és aktualitása a hazánkban egyre kisebb hatókörű szólásszabadság témájában kereshető.

A kiállított munkák máskor nagyon személyesek. Eszteró Anett a Puszi Mamiban nagymamájának említ emléket, Fekete Szilvia az Electric blue-ban a borítókból kimeredő tüskékkel valami fenyegető emlékre utalhat, Zsemberi-Szígyártó Miklós tervezőgrafikus pedig Zsibbadás című, digitális printet, művészkönyvet, sketchbookot és animációt (Hertelendy Amanda munkája) egyesítő komplex alkotásában a pánikbetegséget tematizálja. Sajnos a posztamensen, üvegbura alatt kiállított darabok esetében korlátozott a megismerés lehetősége, így az izgalmas, kollázsokból felépülő látványból csupán vékony és hiányos képszeleteket „fogyaszthatunk”.

Haász Ágnes értelmezi talán a legszabadabban a művészkönyv fogalmát, az itt bemutatott munkáira meghökkentő anyaghasználatuk miatt inkább a könyvtárgy/könyvobjekt megnevezés illik. Végtelen történet című alkotása egy harmonikaszerűen hajtogatott légszűrő, felületén nyomtatott grafikákkal, amelynek kör formája a mozgókép illúzióját keltő zoetróp berendezésekre hasonlít. Sansa-könyv című tárgyában hangszeralkatrészeket, a sárga és a fekete színek kontrasztjára épülő Nyitott könyvben pedig szintén légszűrőket és Letraset betűkészletet használt. Az eredetileg tervezőgrafikusként diplomázó Márián Gábor a polaroid és a digitális fényképezés technikáit vegyíti egymással Memento című alkotásaiban. Azonos című művészkönyvébe, illetve fotóalbumába pedig, egyenként pauszpapírba csomagolt fényképeket rejtett. A művek közös és visszatérő eleme egy lepellel borított férfitest. A művészkönyv több helyen szakadt, tört fehér színű borítóján vérvörös linónyomatként olvasható, tövisekkel keretezett Memento felirat felvillantja a keresztény vallási és/vagy a halotti lepelkénti értelmezést. A fotókönyv mellett a polaroid kamera fekete műanyag keretében talán túlexponált, pasztellszínű kép fekszik hátrahagyott torzóként a posztamensen, felette üvegkocka akadályozza meg, hogy belelapozzunk, és közelebbről szemügyre vegyük a félig eltakart képeket. Itt is zavaró az érintés korlátozása, s újra felveti azt a kérdést is, hogy tulajdonképpen mi a művészkönyv? Itt egyértelműen műtárgy, amelyhez nem szabad hozzáérni!

Ezzel együtt a tárlaton szereplő alkotások is rámutatnak arra, hogy a művészkönyv műfaja sokkal több egy nehezen körülírható, első olvasatra élő anakronizmusként ható fogalomnál.

B32 – Trezor Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 32.; megtekinthető szeptember 11-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.