Kiállítás

Vonzóan szabad

Új művek, új arcok – Művészkönyvek a B32 Galériában

Képzőművészet

A művészetben, legyen az autonóm vagy alkalmazott, számos olyan terület és műfaj létezik, amelyek értelmezése és definiálása régóta és rendre visszatérően foglalkoztatja a teoretikusokat.

Ilyenek egyebek mellett a stúdióművészet, a tértextil, a kortárs művészeti ékszer és a művészkönyv is, nem véletlen, hogy az Új művek, új arcok című kiállítás ismertetőjében Szirányi István, a Magyar Művészkönyvalkotók Társaságának (MMAT) elnöke, a műfaj körülhatárolásával kezdi gondolatait: „A művészkönyv egy olyan műfaj, ami a könyv fogalmát kiterjeszti, és az alkotást, nyomtatványt, tárgyat művész hozza létre.”

Az 1993-ban alakult MMAT immár közel negyven alkotót tudhat soraiban, akik a legkülönbözőbb művészeti ágak képviselői közül kerülnek ki. A B32 Trezor Galériában a társaság utóbbi években felvételt nyert nyolc tagjának műveit láthatjuk: a művészkönyvek mellett valamennyi alkotótól egy-egy szabadon választott munkával, e gesztussal is reprezentálva a műfaj változatosságát és szabadon értelmezett határait.

A műveknek sokszor erős társadalmi mondanivalójuk van. Szabó Kristóf KristofLab Wrong Data című munkáiban a digitális képkészítés hibáit, az adatvesztés és a glitch hol véletlenszerűen keletkező, hol mesterségesen előidézett, ám mindenképp vizuálisan esztétikus jelenségeit mutatja meg: falon látható képén és digitális printeket tartalmazó művészkönyvében. Utóbbi alcíme – Empty Space – a koronavírus miatt kiüresedő városi terekre tett utalásként, illetve napjaink másik kortünete, a társadalmi elidegenedés folyamatának ábrázolásaként is értelmezhető. Kiss Botond Egyensúly című monotípiája és Illeszkedés című könyvobjektje (képünkön) harmonikus kompozíciójukkal, egyszerű elemekből építkező, tiszta struktúrájukkal, visszafogott színhasználatukkal hívják fel magukra figyelmünket. A két mű közös képalkotó elemei az egymásra gépelt, ezért olvashatatlanná tett betűsorok, amelyek funkciójuktól megfosztva sormintává, díszítőelemmé válnak. A könyvobjekt esetében erre a mintára frappánsan rímelnek a mellé helyezett, kisebb-nagyobb méretű, csiszolt felületű gránitkockákon megfigyelhető természetes erezetek. Az anyagtársítás – papír és kő –, valamint az értelemtől megfosztott írás üzenete és aktualitása a hazánkban egyre kisebb hatókörű szólásszabadság témájában kereshető.

A kiállított munkák máskor nagyon személyesek. Eszteró Anett a Puszi Mamiban nagymamájának említ emléket, Fekete Szilvia az Electric blue-ban a borítókból kimeredő tüskékkel valami fenyegető emlékre utalhat, Zsemberi-Szígyártó Miklós tervezőgrafikus pedig Zsibbadás című, digitális printet, művészkönyvet, sketchbookot és animációt (Hertelendy Amanda munkája) egyesítő komplex alkotásában a pánikbetegséget tematizálja. Sajnos a posztamensen, üvegbura alatt kiállított darabok esetében korlátozott a megismerés lehetősége, így az izgalmas, kollázsokból felépülő látványból csupán vékony és hiányos képszeleteket „fogyaszthatunk”.

Haász Ágnes értelmezi talán a legszabadabban a művészkönyv fogalmát, az itt bemutatott munkáira meghökkentő anyaghasználatuk miatt inkább a könyvtárgy/könyvobjekt megnevezés illik. Végtelen történet című alkotása egy harmonikaszerűen hajtogatott légszűrő, felületén nyomtatott grafikákkal, amelynek kör formája a mozgókép illúzióját keltő zoetróp berendezésekre hasonlít. Sansa-könyv című tárgyában hangszeralkatrészeket, a sárga és a fekete színek kontrasztjára épülő Nyitott könyvben pedig szintén légszűrőket és Letraset betűkészletet használt. Az eredetileg tervezőgrafikusként diplomázó Márián Gábor a polaroid és a digitális fényképezés technikáit vegyíti egymással Memento című alkotásaiban. Azonos című művészkönyvébe, illetve fotóalbumába pedig, egyenként pauszpapírba csomagolt fényképeket rejtett. A művek közös és visszatérő eleme egy lepellel borított férfitest. A művészkönyv több helyen szakadt, tört fehér színű borítóján vérvörös linónyomatként olvasható, tövisekkel keretezett Memento felirat felvillantja a keresztény vallási és/vagy a halotti lepelkénti értelmezést. A fotókönyv mellett a polaroid kamera fekete műanyag keretében talán túlexponált, pasztellszínű kép fekszik hátrahagyott torzóként a posztamensen, felette üvegkocka akadályozza meg, hogy belelapozzunk, és közelebbről szemügyre vegyük a félig eltakart képeket. Itt is zavaró az érintés korlátozása, s újra felveti azt a kérdést is, hogy tulajdonképpen mi a művészkönyv? Itt egyértelműen műtárgy, amelyhez nem szabad hozzáérni!

Ezzel együtt a tárlaton szereplő alkotások is rámutatnak arra, hogy a művészkönyv műfaja sokkal több egy nehezen körülírható, első olvasatra élő anakronizmusként ható fogalomnál.

B32 – Trezor Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 32.; megtekinthető szeptember 11-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.