Kiállítás

Főúri utazások, úti kalandok

Képzőművészet

Ha épp nincs strandidő, és már végigcaplattuk a keszthelyi Festetics-kastély összes kiállítását a barokk szobabelsőktől a vadászati preparátumokig, majd ezek után egy kávéra vágyva még bóklászunk a főutcán, akkor könnyen belebotolhatunk az Amazon Házba, amely épp oly izgalmas dolgokat rejt, mint amennyire félrevezető lehet a neve a várost kevéssé ismerők számára. A látogatóközpont az egykori Amazon Szálló épületében létesült, amely évtizedeken keresztül omladozott a város egyik frekventált helyén, mígnem a kastély épületegyüttesét átmosó felújítási hullám el nem érte.

A Helikon Kastélymúzeum újabb kiállítótere 2016 áprilisában nyílt meg itt, és a régmúlt szárazföldi, vízi és légi közlekedésének emlékeit mutatja be. Ha azt gondolnánk, hogy ez kimerül néhány szekér meg úti okmány nem túl nagy izgalmat keltő mutogatásában, akkor nagyobbat nem is csalódhatnánk. A kiállítás nagy térben, sok szobára osztva, szellős elrendezésben vezet végig a lovas kocsik korától kezdve a vasúti közlekedés megjelenésén keresztül az automobilokig és léghajókig. Mindezt interaktívan, sok érdekességgel, szórakoztató részletekkel; sztorikkal banditákról, vonatkisiklásokról vagy épp a szervezett nyaralások, „kéjutazások” elterjedéséről. Ha életközelibb élményt akarunk a Habsburg Birodalom úthálózatáról, akkor még hintószimulátort is kipróbálhatunk.

A korabeli plakátoktól az úti gyógyszerkészletekig, sőt egy felújított vasúti luxuslakosztályig igazán sok mindent láthatunk. A helyi (balatoni) és a tágabb kontextusba illeszthető történeti emlékek jó arányban keverednek, és nem csak néhány tárló és falfelirat vezet minket: a kiállítás alkotói kreatívan és nagyvonalúan bántak a terekkel, az installálás egyszerre látványos és informatív.

Amazon Ház, Helikon Kastély­múzeum, Keszthely, állandó kiállítás

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.