Kiállítás

Galambkémek

Emléklabor és Felderítések a Lajos utcában

Képzőművészet

Bár a Budapest Galéria két szintjén látható, a novemberi Fotóhónap2014 Fesztiválba tagozódó kiállítások különböző okokból jöttek létre, nem csupán a kurátor személye, Uhl Gabriella köti össze őket.

A földszinti terekben elhelyezett, amúgy magyarul kissé megbicsaklott alcímmel – A történelem kihívása a fotográfia által – terhelt, tizennégy művészt felvonultató Emléklabor egy nemzetközi kiállítás-sorozatba illeszkedik; az európai fővárosokban megrendezett és az Európai Fotóhónapok Szövetségének tizedik „születésnapjára” időzített tárlatok közé. Épp ezért nem annyira a lokális szempontok (például az osztrák, a magyar vagy az angol) dominálnak, sokkal inkább az a tény, hogy egy adott európai művészt milyen globális (bár azért adott helyekhez is kötődő) problémák foglalkoztatnak. Ezen belül is az a kérdés, hogy miként viszonyulhat a fotográfia a kollektív em­lékezet megőrzéséhez vagy rekonstrukciójához, mennyiben járulhat hozzá a felejtéssel szemben a történelem újraértelmezéséhez. Ugyan a kiállított és igen érdekes munkák nagyon „széttartóak”, itt is felbukkan az első világháború kitörésének megkerülhetetlen, a centenáriumra vonatkozó ténye, akárcsak az emeleti teremsorban található, tíz művész munkáit tartalmazó Felderítések – Archívumhasználat a kortárs fotográfiában című tárlat esetében. Ez utóbbi valójában egy utazó kiállítás (korábban Nagyváradon, illetve a komáromi erődben volt látható), amely az archívum (levéltár, különféle gyűjtemények) státusza felől közelít az „eltűnt idő” értelmezése, rekonstruálása vagy éppen (akár fiktív) újraírása felé. Összességében elmondható, hogy a két kiállítás egyrészt erősen reflektál ez első világháborúra és (néhány kivételtől eltekintve) a 20. század történelmi eseményeire, másrészt (az azonos kurátor miatt) egymásra is; így a tárlatok közötti párhuzamok néha jóval erősebbek is, mint az egyes kiállítási egységekben felbukkanó tematikus összecsengések.

Még akkor is, ha a kurátor néha szemmel láthatóan erősen beleavatkozott a művek értelmezési körébe; így jön létre például az alsó szinten egy ún. katonanő-szekció. S bár magam is híve vagyok a gendertematika hangsúlyozásának, mégis kérdésesnek érzem, hogy érdemes-e a Tanja Boukal hímzéses fényké­pein átsejlő női katonák (terroristák vagy szabadságharcosok, köztük például – megfelelő női katonai rang hiányában – Comandante Ramona) közelébe Marko Lipuš katonamodellekről (bábukról) készült, rongált/roncsolt fotóit helyezni – hiszen tudjuk, hogy az eredeti sorozatban több „férfibaba” szerepel (képünkön). (Persze, ha egy művész – mint itt Csontó, Gerhes vagy Ana Adam ­ – manipulálhatja, átírhatja, fiktivi­zálhatja a történelmet, akkor miért ne tehetné meg ezt egy művészettörténész is?)

Új kontextusba ágyazódik viszont Ősz Gábor Az ablak című projektje: Hitler nyaralójának az Untenbergre nyíló ablakából kinövő munka ugyanott „játszódik”, mint Andreas Mühe fotósorozata, amelyen obersalzbergi tájakon fotózza le önmagát Hitler egyik fotósa, Walter Frenz beállításait követve. Hogy ne legyen hiányérzetünk: Hitler egy másik, egyébként privát fotósa, Heinrich Hoffmann arcképe is feltűnik – tüntetőtáblákon, a kiállítóterem bejáratának közelében (a kiállító művészek jegyzékében nem szerepelő G.R.A.M. csoport jóvoltából). A földszinti művek közül talán Jona­than Olley Tiltott erdő című fotósorozata a legérdekesebb, amely a verduni csata máig nem látogatható helyszínén készült. Annak a mészárlásnak a helyszínén, ahol egy négyzetméteren 150 (!) töltényhüvelyt találtak, ahol a felsebzett erdő és a kettétört fák máig őrzik az értelmetlenül elpusztult katonák történetét.

Az emeleten látható Felderítések esetében még inkább kitűnik, hogy a kurátor „díjazza” a posztkonceptuális megközelítéseket; az itt szereplő munkák a tudományos/személyes kutatásokon alapulnak. Károly Sándor Áron első világháborús, azonosíthatatlan katonákat ábrázoló, különféle gyűjteményekben talált portrékat helyez új „narratívába”: céltáblába állítva a múló időből kiemelt katonákat. Egyúttal meg is mentve őket, hiszen melléjük lőtt – mint azt a lyukak és a nagyított nyomatok alatt „figyelő” töltényhüvelyek is bizonyítják. A temető mint különleges archívum dokumentálódik Tarjáni Antal (egyébként családi emlékekből kiinduló) képein – a több mint 3200 hősi halott, civil áldozat és hadifogoly nyughelyén egybemosódnak az azonosított, valaha élt egyéniségek és az ismeretlen (történetüktől megfosztott) létezők nyomai. Voltaképpen mindannyian egybeolvadnak az első világháború tízmillió áldozatának közösségével.

A családból indul ki az erdélyi szász származású Cristian Opris és Telek Balázs munkája. Míg Opris a személyes családi dokumentumait (igazolványkép, portréfotó) több lépcsőben eltávolítja magától (azaz grafikusan átírja, majd megtisztítja), Telek a sosem ismert/látott nagyszüleit teremti akár három dimen­zióban is (már-már megfoghatóan) újra. Esterházy Marcell videóján (4 tétel 5 M-re) humorosan olvad egybe a privát és a közösségi történelem: öccse, Miklós szó szerint elveri a port a felmenő Esterházy Miklósok dobgépre ragasztott fényképein.

A kiállítás olyan ínyencségeket is felvonultat, mint a német hadsereg által az első világháborúban alkalmazott, terepszínű és kis fényképezőgépekkel ellátott belga versenygalambokkal foglalkozó projekt (Kovács Melinda). Ezért is érthetetlen, hogy miért szerepel egy olyan, korhatáros munka (Cohen), melyen egy dél-afrikai fehér, homoszexuális és zsidó férfit (a művészt) láthatjuk ánuszában egy gyémánttal, félmeztelenül vonaglani (jó, ezt a kisebbségi pozíciót valóban nehéz überelni). A píszíség önmagában nem érték – ellentétben egy jó kiállítással. Márpedig ez minden kritikám ellenére is az.

Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza, nyitva 2015. január 12-éig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.