Kiállítás

Erwin Olaf Körhinta

  • - krusovszky -
  • 2015. január 5.

Képzőművészet

című kiállításának valóban a címben nevezett tárgy (szabatosabban fogalmazva: installáció) az origója. Belépéskor és kilépéskor is elhalad mellette a néző, aki előbb még csak furcsálkodik, utóbb azonban már egy egész lehangolóan szép, antiutópisztikus világot kapcsol a boldogtalan és viszolyogtató bohóc körül vég nélküli körtáncot járó fejetlen gyerekek látványához. Nyilvánvaló fenyegetés árad a műből, az azonban már nem dönthető el ilyen könnyen, hogy ki fenyeget kit, a bohóc a gyerekeket, vagy a gyerekek a bohócot. Az pedig, hogy nem körtánc, hanem Körhinta lett az installáció címe, tárgyiasságával dehumanizálja az alkotást, s az alakok mozgásának gépiességére helyezi a hangsúlyt.

Hatásos, profi és meglehetősen modoros ez a műtárgy, mint ahogy a holland sztárfotós egész kiállítása az. A stílus akarása árad belőle, aminek valószínűleg egyszerre lehet köze Olaf szélsőségesen esztétizált világ- és történelemképéhez, valamint a divatfotózás felé tett hosszabb-rövidebb kirándulásaihoz. Ám Olaf modorossága valamiképpen még a tűréshatáron belül marad, sehol nem válik bántóvá, forrpontjain pedig valóban fel tudja idézni a klasszikus értelemben vett nagy stílus élményét – Mapple­thorpe, Helmut Newton és Joel-Peter Witkin tanítványától ennél nem is várhatunk el kevesebbet. Az egyes fotósorozatok és a melléjük rendelt szobrok, installációk és videomunkák adják ki a Körhinta valóban magával ragadó kavargását, egy olyan teret képezve meg a Modemben, ahol a weimari köztársaságra, a nácizmusra, a faji alapú társadalmi ideákra, illetve a polgári miliő otthonosságában is nyirkos melankóliájú belső tereire ugyanazon a mentális felületen tud rákérdezni mind az alkotó, mind az ő nyomában járó befogadó. Jó látni, hogy az egyre sötétebb viharfelhőkkel szembenéző debreceni művészeti központ még képes egy ilyen színvonalú kiállítást bemutatni.

Modem, Debrecen, 2014. október 26.–2015. február 1.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.