Kiállítás

Ganczaugh Miklós: „Ég és Föld”

  • - dck -
  • 2015. november 22.

Képzőművészet

A szocialista művelődési házak programválasztéka (a sokféle elvárás miatt) leginkább vegyes felvágottra emlékeztetett. Bár közösségi és kulturális színtérként definiálja önmagát, a viszonylag új épí­tésű Eötvös10 is ilyen intézmény; van robotikaszakkör, origa­mi­foglalkozás, avivatorna, nosztalgiatánckör, pszichoszínház – és vannak kiállítások is (nem beszélve a lépcsőházakba is betüremkedő, „művészi” fotóprintekről).

Az első emeleti galériában Gan­czaugh Miklós munkái láthatók.
A kisméretű, aprólékosan megrajzolt csobánci látképek mellett a festőművész ismert kézjegye is megjelenik; a bibliai témák (van itt Oszlopos Simeon, felbukkan a Jelenések könyve), és a mindent átható, központi motívum, a koncentrikusan táguló kör vagy holdként fénylő gömb, no meg a földet és az eget összekötő nyalábok. Míg ezek a munkák a hely- és útkeresés, a meditáció, a transzcendens iránti vágyakozás már-már absztraktba hajló dokumentumai, a második emeleti foglalkoztatóteremben felaggatott, a fiatal Máté Beáta által jegyzett művek a realitás talaján ma­radnak, bár (szándékuk szerint) a „hiányt, az űrt vagy a semmit” kívánják megragadni. A Tagolások címen futó, egyébként furcsa méretű (mert kb. húsz cm széles, de legalább egy méter magas táblákból álló) sorozat ismert belvárosi épületek és térrészletek fotóiból indul ki. A szűk képmezőket minden esetben egy meghosszabbított, kockaköves úttest és egy-egy pár tornacsuka (a művész jelenléte) „értelmezi”. Lehet, hogy itt a „lét szfé­rájában lebeg múlt, jelen és jövő”, de szerintem inkább csak ügyesen és látványosan megoldott tájképeket látunk – minden filozófiai fakszni nélkül.

A hely tarkabarkaságára (vagy az uniós pénzek hülye felhasználására) pedig jellemző példa a novemberre beharangozott tárlat, az „otthonról vállalkozó anyák fotókiállítása”. Már izgatottan várom.

Eötvös10, Bp. VI., Eötvös u. 10., nyitva: október 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.