Kiállítás

Ganczaugh Miklós: „Ég és Föld”

  • - dck -
  • 2015. november 22.

Képzőművészet

A szocialista művelődési házak programválasztéka (a sokféle elvárás miatt) leginkább vegyes felvágottra emlékeztetett. Bár közösségi és kulturális színtérként definiálja önmagát, a viszonylag új épí­tésű Eötvös10 is ilyen intézmény; van robotikaszakkör, origa­mi­foglalkozás, avivatorna, nosztalgiatánckör, pszichoszínház – és vannak kiállítások is (nem beszélve a lépcsőházakba is betüremkedő, „művészi” fotóprintekről).

Az első emeleti galériában Gan­czaugh Miklós munkái láthatók.
A kisméretű, aprólékosan megrajzolt csobánci látképek mellett a festőművész ismert kézjegye is megjelenik; a bibliai témák (van itt Oszlopos Simeon, felbukkan a Jelenések könyve), és a mindent átható, központi motívum, a koncentrikusan táguló kör vagy holdként fénylő gömb, no meg a földet és az eget összekötő nyalábok. Míg ezek a munkák a hely- és útkeresés, a meditáció, a transzcendens iránti vágyakozás már-már absztraktba hajló dokumentumai, a második emeleti foglalkoztatóteremben felaggatott, a fiatal Máté Beáta által jegyzett művek a realitás talaján ma­radnak, bár (szándékuk szerint) a „hiányt, az űrt vagy a semmit” kívánják megragadni. A Tagolások címen futó, egyébként furcsa méretű (mert kb. húsz cm széles, de legalább egy méter magas táblákból álló) sorozat ismert belvárosi épületek és térrészletek fotóiból indul ki. A szűk képmezőket minden esetben egy meghosszabbított, kockaköves úttest és egy-egy pár tornacsuka (a művész jelenléte) „értelmezi”. Lehet, hogy itt a „lét szfé­rájában lebeg múlt, jelen és jövő”, de szerintem inkább csak ügyesen és látványosan megoldott tájképeket látunk – minden filozófiai fakszni nélkül.

A hely tarkabarkaságára (vagy az uniós pénzek hülye felhasználására) pedig jellemző példa a novemberre beharangozott tárlat, az „otthonról vállalkozó anyák fotókiállítása”. Már izgatottan várom.

Eötvös10, Bp. VI., Eötvös u. 10., nyitva: október 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.