Kiállítás

Ganczaugh Miklós: „Ég és Föld”

  • - dck -
  • 2015. november 22.

Képzőművészet

A szocialista művelődési házak programválasztéka (a sokféle elvárás miatt) leginkább vegyes felvágottra emlékeztetett. Bár közösségi és kulturális színtérként definiálja önmagát, a viszonylag új épí­tésű Eötvös10 is ilyen intézmény; van robotikaszakkör, origa­mi­foglalkozás, avivatorna, nosztalgiatánckör, pszichoszínház – és vannak kiállítások is (nem beszélve a lépcsőházakba is betüremkedő, „művészi” fotóprintekről).

Az első emeleti galériában Gan­czaugh Miklós munkái láthatók.
A kisméretű, aprólékosan megrajzolt csobánci látképek mellett a festőművész ismert kézjegye is megjelenik; a bibliai témák (van itt Oszlopos Simeon, felbukkan a Jelenések könyve), és a mindent átható, központi motívum, a koncentrikusan táguló kör vagy holdként fénylő gömb, no meg a földet és az eget összekötő nyalábok. Míg ezek a munkák a hely- és útkeresés, a meditáció, a transzcendens iránti vágyakozás már-már absztraktba hajló dokumentumai, a második emeleti foglalkoztatóteremben felaggatott, a fiatal Máté Beáta által jegyzett művek a realitás talaján ma­radnak, bár (szándékuk szerint) a „hiányt, az űrt vagy a semmit” kívánják megragadni. A Tagolások címen futó, egyébként furcsa méretű (mert kb. húsz cm széles, de legalább egy méter magas táblákból álló) sorozat ismert belvárosi épületek és térrészletek fotóiból indul ki. A szűk képmezőket minden esetben egy meghosszabbított, kockaköves úttest és egy-egy pár tornacsuka (a művész jelenléte) „értelmezi”. Lehet, hogy itt a „lét szfé­rájában lebeg múlt, jelen és jövő”, de szerintem inkább csak ügyesen és látványosan megoldott tájképeket látunk – minden filozófiai fakszni nélkül.

A hely tarkabarkaságára (vagy az uniós pénzek hülye felhasználására) pedig jellemző példa a novemberre beharangozott tárlat, az „otthonról vállalkozó anyák fotókiállítása”. Már izgatottan várom.

Eötvös10, Bp. VI., Eötvös u. 10., nyitva: október 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.