Kiállítás

Beyond The Obvious

  • - dck -
  • 2015. november 8.

Képzőművészet

A tizenkilenc nőművészt (művészcsoportot) felvonultató és nyolc országot „reprezentáló”, Kortárs nőművészet Közép-Kelet-Európában alcímen futó tárlattriónak három előnyös vonása van. Nagy megkönnyebbülés, hogy hiányoznak a harcos feminista vagy a „csak én bírok művem témája lenni” típusú művek, továbbá az is, hogy a regionális merítésből kiragyognak itthon viszonylag ismeretlen, de igen tehetséges alkotók (Agnieszka Grodzińska, Vlatka Horvat). Külön öröm, hogy a galériákban „szétosztott” anyag jól követhető tematikus blokkokba tömörül (leegyszerűsítve: test, archiválás és remix). Nem tartozik viszont ebbe a csoportba a kiállításhoz írt szöveg, mert bár minden tiszteletem a fiatal kurátoré, minden potenciális látogatónak jobbat tenne, ha nem a felhabosított szöveghablatyból kellene kihámoznia a lehetséges értelmezéseket (az „újrakontextualizált személyes narratívák” kitételtől meg egyenesen feláll a szőröm).

Ugyan a művekhez nem mellé­keltek leírásokat/interpretációkat, nem kell a sötétben bolyonganunk; a munkatársak minden kérdésre válaszolnak (esetleg azt is felfedik, hogy az Inda Galériában két művet „használni” is lehet). Láthatunk űrfotókat, fiktív múzeumi leletegyüttest, kissé fallikus installációt, felhőkben kirajzolódó családtörténetet, vályogból épített kunyhót (bár csak fotón), lézerrel kettévágott, tojásalakú követ, op-artba hajló „sakktáblaképet”, origamifácskákból összeálló „liánt”, galaktikus pályán mozgó teáscsésze-töredékeket vagy kötőtűvel egymást döfködő debellákat.

Persze, hogy az elénk tárt anyag mennyiben (csakis) nőművészet, az erősen kérdéses. De kétségkívül érdekes.

Deák Erika Galéria, Bp. VI., Mozsár u. 1.; Inda Galéria, Bp. VI., Király u. 34.; Viltin Galéria, Bp. VI., Vasvári Pál u. 1., nyitva október 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.