Kiállítás

Beyond The Obvious

  • - dck -
  • 2015. november 8.

Képzőművészet

A tizenkilenc nőművészt (művészcsoportot) felvonultató és nyolc országot „reprezentáló”, Kortárs nőművészet Közép-Kelet-Európában alcímen futó tárlattriónak három előnyös vonása van. Nagy megkönnyebbülés, hogy hiányoznak a harcos feminista vagy a „csak én bírok művem témája lenni” típusú művek, továbbá az is, hogy a regionális merítésből kiragyognak itthon viszonylag ismeretlen, de igen tehetséges alkotók (Agnieszka Grodzińska, Vlatka Horvat). Külön öröm, hogy a galériákban „szétosztott” anyag jól követhető tematikus blokkokba tömörül (leegyszerűsítve: test, archiválás és remix). Nem tartozik viszont ebbe a csoportba a kiállításhoz írt szöveg, mert bár minden tiszteletem a fiatal kurátoré, minden potenciális látogatónak jobbat tenne, ha nem a felhabosított szöveghablatyból kellene kihámoznia a lehetséges értelmezéseket (az „újrakontextualizált személyes narratívák” kitételtől meg egyenesen feláll a szőröm).

Ugyan a művekhez nem mellé­keltek leírásokat/interpretációkat, nem kell a sötétben bolyonganunk; a munkatársak minden kérdésre válaszolnak (esetleg azt is felfedik, hogy az Inda Galériában két művet „használni” is lehet). Láthatunk űrfotókat, fiktív múzeumi leletegyüttest, kissé fallikus installációt, felhőkben kirajzolódó családtörténetet, vályogból épített kunyhót (bár csak fotón), lézerrel kettévágott, tojásalakú követ, op-artba hajló „sakktáblaképet”, origamifácskákból összeálló „liánt”, galaktikus pályán mozgó teáscsésze-töredékeket vagy kötőtűvel egymást döfködő debellákat.

Persze, hogy az elénk tárt anyag mennyiben (csakis) nőművészet, az erősen kérdéses. De kétségkívül érdekes.

Deák Erika Galéria, Bp. VI., Mozsár u. 1.; Inda Galéria, Bp. VI., Király u. 34.; Viltin Galéria, Bp. VI., Vasvári Pál u. 1., nyitva október 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.