Kiállítás

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország

  • Zsámboki Miklós
  • 2012. május 19.

Képzőművészet

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország című kiállításán szürke házakról készült fotók sokaságát láthatjuk, a hozzájuk tartozó információ, vagyis a történelem egy Google-térképen található.

A térkép ismerete nélkül a házak nem nyílnak meg előttünk, közös múltjuk, ami egységes sorozattá formálja a képeket, nem ismerhető meg. Valami ilyesmi történt a Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája című Costa Gavras-filmben is, amire a kiállítás címe utal: politikai akarat hiányában a fényképes bizonyítékok és a vallomások sem voltak elegendőek az igazságtételhez. Azonban Gerhes sorozata nem egy gyilkosságról, hanem egy országról szól.

A Fehér Hollók munkacsoport egy nyilvánosságra került állambiztonsági jelentés alapján hozott létre egy Google-térképet. Ennek segítségével fotózta végig Gerhes azokat a budapesti házakat, amelyekben T- vagy K-lakás, azaz találkozási vagy konspirált lakás működött a rendszerváltás előtt. Ezeknek célja az állambiztonsági emberek zavartalan találkozásának biztosítása volt: utóbbiak a szerv, előbbiek természetes vagy jogi személy tulajdonában álltak. Az egyes lakások kiszemelésekor fontos volt a jó megközelíthetőség, illetve a feltűnés elkerülése érdekében előnyben részesítették a zárt lépcsőházú, modern épületeket. Megbízható, együttműködő tulajdonosokat vagy emigráció során megüresedett lakásokat kerestek.

Mindez azonban a Lumen Galéria falain szabályos rendben egymás mellett sorakozó képeken nem látszik, a fotó nem lát a néma homlokzatok, a felszín mögé. Nem mutatja, miért feleltek meg a BM elvárásainak a többségükben modern, részben századfordulós házak, nem mutatja az egykori tulajdonosokat, és nem mutat semmit az ott zajlott ügynökösdiből sem, nem tudjuk meg a választ: kik, mit, miért?

Mivel a sorozat fekete-fehér, amatőr jellegű képekből áll, emlékeztethet a korra, amikor még működtek a T- és K-lakások; ha valaki ekkor fotózta volna le ezeket a házakat, talán így néznének ki a képek. Aktívan fotózták még ekkor a Gerhes által megfigyelt házakban találkozó ügynökök is az általuk megfigyelt gyanúsítottakat. Ezeken, a Centrális Galériában nemrég kiállított eredeti ügynökfotókon a megfigyelt személy ki van emelve a tömegből, amit utólag a fotón ikszelés, karikázás is erősít. Ilyen, a képeken meg nem jelenő elv határozta meg, hogy miért épp ezeket a házakat fotózta le Gerhes - a hasonlóságra játszik a házak amolyan ügynökösen feltüntetett címe is a képek alján.

Nem az alkotó, hanem a BM választotta ki az egyes képek témáját: ő csak lefotózta őket, nélkülözve bármiféle egyedi stílust. A néző pedig nem fotókat lát, hanem egy rajtuk keresztül megjelenített térképet. Mindezzel Gerhes egy alapvető fotográfiai problémára mutat rá: mit képes mondani egy fotó a puszta felszín mutatásával? Mi hordozza a kép információját, honnan a tudás, ami alapján értelmezzük? "A valóság egyszerű ábrázolása soha ilyen keveset a valóságról nem mondott. Ha csak lefényképezzük a Krupp Műveket vagy az A.E.G.-üzemeket, jószerivel semmit sem tudunk meg róluk" - mondta Bertolt Brecht, ráadásul még a világháború előtt. Egészen máshogy tekintünk ma a világháború idején a náci gépezet részévé váló Krupp gyárról készült fényképre, mint egykor. Alapvetően befolyásolja tehát a néző a képet, amely ismeretei alapján töltődik fel információval. Ha feltöltődik egyáltalán - bizonytalanítanak el Gerhes Gábor képei.

A sorozatnak ha nem is szerves része, de hozzá tartozik, hogy a kiállítás vernisszázsán a nyitószöveget nem lehetett hallani, mert mindent elnyomott Orbán Viktor felvételről szóló hangja

Lumen Galéria és Kávézó, Bp. VIII., Mikszáth K. tér 2., nyitva május 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.