Kiállítás

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország

  • Zsámboki Miklós
  • 2012. május 19.

Képzőművészet

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország című kiállításán szürke házakról készült fotók sokaságát láthatjuk, a hozzájuk tartozó információ, vagyis a történelem egy Google-térképen található.

A térkép ismerete nélkül a házak nem nyílnak meg előttünk, közös múltjuk, ami egységes sorozattá formálja a képeket, nem ismerhető meg. Valami ilyesmi történt a Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája című Costa Gavras-filmben is, amire a kiállítás címe utal: politikai akarat hiányában a fényképes bizonyítékok és a vallomások sem voltak elegendőek az igazságtételhez. Azonban Gerhes sorozata nem egy gyilkosságról, hanem egy országról szól.

A Fehér Hollók munkacsoport egy nyilvánosságra került állambiztonsági jelentés alapján hozott létre egy Google-térképet. Ennek segítségével fotózta végig Gerhes azokat a budapesti házakat, amelyekben T- vagy K-lakás, azaz találkozási vagy konspirált lakás működött a rendszerváltás előtt. Ezeknek célja az állambiztonsági emberek zavartalan találkozásának biztosítása volt: utóbbiak a szerv, előbbiek természetes vagy jogi személy tulajdonában álltak. Az egyes lakások kiszemelésekor fontos volt a jó megközelíthetőség, illetve a feltűnés elkerülése érdekében előnyben részesítették a zárt lépcsőházú, modern épületeket. Megbízható, együttműködő tulajdonosokat vagy emigráció során megüresedett lakásokat kerestek.

Mindez azonban a Lumen Galéria falain szabályos rendben egymás mellett sorakozó képeken nem látszik, a fotó nem lát a néma homlokzatok, a felszín mögé. Nem mutatja, miért feleltek meg a BM elvárásainak a többségükben modern, részben századfordulós házak, nem mutatja az egykori tulajdonosokat, és nem mutat semmit az ott zajlott ügynökösdiből sem, nem tudjuk meg a választ: kik, mit, miért?

Mivel a sorozat fekete-fehér, amatőr jellegű képekből áll, emlékeztethet a korra, amikor még működtek a T- és K-lakások; ha valaki ekkor fotózta volna le ezeket a házakat, talán így néznének ki a képek. Aktívan fotózták még ekkor a Gerhes által megfigyelt házakban találkozó ügynökök is az általuk megfigyelt gyanúsítottakat. Ezeken, a Centrális Galériában nemrég kiállított eredeti ügynökfotókon a megfigyelt személy ki van emelve a tömegből, amit utólag a fotón ikszelés, karikázás is erősít. Ilyen, a képeken meg nem jelenő elv határozta meg, hogy miért épp ezeket a házakat fotózta le Gerhes - a hasonlóságra játszik a házak amolyan ügynökösen feltüntetett címe is a képek alján.

Nem az alkotó, hanem a BM választotta ki az egyes képek témáját: ő csak lefotózta őket, nélkülözve bármiféle egyedi stílust. A néző pedig nem fotókat lát, hanem egy rajtuk keresztül megjelenített térképet. Mindezzel Gerhes egy alapvető fotográfiai problémára mutat rá: mit képes mondani egy fotó a puszta felszín mutatásával? Mi hordozza a kép információját, honnan a tudás, ami alapján értelmezzük? "A valóság egyszerű ábrázolása soha ilyen keveset a valóságról nem mondott. Ha csak lefényképezzük a Krupp Műveket vagy az A.E.G.-üzemeket, jószerivel semmit sem tudunk meg róluk" - mondta Bertolt Brecht, ráadásul még a világháború előtt. Egészen máshogy tekintünk ma a világháború idején a náci gépezet részévé váló Krupp gyárról készült fényképre, mint egykor. Alapvetően befolyásolja tehát a néző a képet, amely ismeretei alapján töltődik fel információval. Ha feltöltődik egyáltalán - bizonytalanítanak el Gerhes Gábor képei.

A sorozatnak ha nem is szerves része, de hozzá tartozik, hogy a kiállítás vernisszázsán a nyitószöveget nem lehetett hallani, mert mindent elnyomott Orbán Viktor felvételről szóló hangja

Lumen Galéria és Kávézó, Bp. VIII., Mikszáth K. tér 2., nyitva május 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.