Kiállítás

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország

  • Zsámboki Miklós
  • 2012. május 19.

Képzőművészet

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország című kiállításán szürke házakról készült fotók sokaságát láthatjuk, a hozzájuk tartozó információ, vagyis a történelem egy Google-térképen található.

A térkép ismerete nélkül a házak nem nyílnak meg előttünk, közös múltjuk, ami egységes sorozattá formálja a képeket, nem ismerhető meg. Valami ilyesmi történt a Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája című Costa Gavras-filmben is, amire a kiállítás címe utal: politikai akarat hiányában a fényképes bizonyítékok és a vallomások sem voltak elegendőek az igazságtételhez. Azonban Gerhes sorozata nem egy gyilkosságról, hanem egy országról szól.

A Fehér Hollók munkacsoport egy nyilvánosságra került állambiztonsági jelentés alapján hozott létre egy Google-térképet. Ennek segítségével fotózta végig Gerhes azokat a budapesti házakat, amelyekben T- vagy K-lakás, azaz találkozási vagy konspirált lakás működött a rendszerváltás előtt. Ezeknek célja az állambiztonsági emberek zavartalan találkozásának biztosítása volt: utóbbiak a szerv, előbbiek természetes vagy jogi személy tulajdonában álltak. Az egyes lakások kiszemelésekor fontos volt a jó megközelíthetőség, illetve a feltűnés elkerülése érdekében előnyben részesítették a zárt lépcsőházú, modern épületeket. Megbízható, együttműködő tulajdonosokat vagy emigráció során megüresedett lakásokat kerestek.

Mindez azonban a Lumen Galéria falain szabályos rendben egymás mellett sorakozó képeken nem látszik, a fotó nem lát a néma homlokzatok, a felszín mögé. Nem mutatja, miért feleltek meg a BM elvárásainak a többségükben modern, részben századfordulós házak, nem mutatja az egykori tulajdonosokat, és nem mutat semmit az ott zajlott ügynökösdiből sem, nem tudjuk meg a választ: kik, mit, miért?

Mivel a sorozat fekete-fehér, amatőr jellegű képekből áll, emlékeztethet a korra, amikor még működtek a T- és K-lakások; ha valaki ekkor fotózta volna le ezeket a házakat, talán így néznének ki a képek. Aktívan fotózták még ekkor a Gerhes által megfigyelt házakban találkozó ügynökök is az általuk megfigyelt gyanúsítottakat. Ezeken, a Centrális Galériában nemrég kiállított eredeti ügynökfotókon a megfigyelt személy ki van emelve a tömegből, amit utólag a fotón ikszelés, karikázás is erősít. Ilyen, a képeken meg nem jelenő elv határozta meg, hogy miért épp ezeket a házakat fotózta le Gerhes - a hasonlóságra játszik a házak amolyan ügynökösen feltüntetett címe is a képek alján.

Nem az alkotó, hanem a BM választotta ki az egyes képek témáját: ő csak lefotózta őket, nélkülözve bármiféle egyedi stílust. A néző pedig nem fotókat lát, hanem egy rajtuk keresztül megjelenített térképet. Mindezzel Gerhes egy alapvető fotográfiai problémára mutat rá: mit képes mondani egy fotó a puszta felszín mutatásával? Mi hordozza a kép információját, honnan a tudás, ami alapján értelmezzük? "A valóság egyszerű ábrázolása soha ilyen keveset a valóságról nem mondott. Ha csak lefényképezzük a Krupp Műveket vagy az A.E.G.-üzemeket, jószerivel semmit sem tudunk meg róluk" - mondta Bertolt Brecht, ráadásul még a világháború előtt. Egészen máshogy tekintünk ma a világháború idején a náci gépezet részévé váló Krupp gyárról készült fényképre, mint egykor. Alapvetően befolyásolja tehát a néző a képet, amely ismeretei alapján töltődik fel információval. Ha feltöltődik egyáltalán - bizonytalanítanak el Gerhes Gábor képei.

A sorozatnak ha nem is szerves része, de hozzá tartozik, hogy a kiállítás vernisszázsán a nyitószöveget nem lehetett hallani, mert mindent elnyomott Orbán Viktor felvételről szóló hangja

Lumen Galéria és Kávézó, Bp. VIII., Mikszáth K. tér 2., nyitva május 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.