Kiállítás

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország

  • Zsámboki Miklós
  • 2012. május 19.

Képzőművészet

Gerhes Gábor Z, avagy egy ország című kiállításán szürke házakról készült fotók sokaságát láthatjuk, a hozzájuk tartozó információ, vagyis a történelem egy Google-térképen található.

A térkép ismerete nélkül a házak nem nyílnak meg előttünk, közös múltjuk, ami egységes sorozattá formálja a képeket, nem ismerhető meg. Valami ilyesmi történt a Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája című Costa Gavras-filmben is, amire a kiállítás címe utal: politikai akarat hiányában a fényképes bizonyítékok és a vallomások sem voltak elegendőek az igazságtételhez. Azonban Gerhes sorozata nem egy gyilkosságról, hanem egy országról szól.

A Fehér Hollók munkacsoport egy nyilvánosságra került állambiztonsági jelentés alapján hozott létre egy Google-térképet. Ennek segítségével fotózta végig Gerhes azokat a budapesti házakat, amelyekben T- vagy K-lakás, azaz találkozási vagy konspirált lakás működött a rendszerváltás előtt. Ezeknek célja az állambiztonsági emberek zavartalan találkozásának biztosítása volt: utóbbiak a szerv, előbbiek természetes vagy jogi személy tulajdonában álltak. Az egyes lakások kiszemelésekor fontos volt a jó megközelíthetőség, illetve a feltűnés elkerülése érdekében előnyben részesítették a zárt lépcsőházú, modern épületeket. Megbízható, együttműködő tulajdonosokat vagy emigráció során megüresedett lakásokat kerestek.

Mindez azonban a Lumen Galéria falain szabályos rendben egymás mellett sorakozó képeken nem látszik, a fotó nem lát a néma homlokzatok, a felszín mögé. Nem mutatja, miért feleltek meg a BM elvárásainak a többségükben modern, részben századfordulós házak, nem mutatja az egykori tulajdonosokat, és nem mutat semmit az ott zajlott ügynökösdiből sem, nem tudjuk meg a választ: kik, mit, miért?

Mivel a sorozat fekete-fehér, amatőr jellegű képekből áll, emlékeztethet a korra, amikor még működtek a T- és K-lakások; ha valaki ekkor fotózta volna le ezeket a házakat, talán így néznének ki a képek. Aktívan fotózták még ekkor a Gerhes által megfigyelt házakban találkozó ügynökök is az általuk megfigyelt gyanúsítottakat. Ezeken, a Centrális Galériában nemrég kiállított eredeti ügynökfotókon a megfigyelt személy ki van emelve a tömegből, amit utólag a fotón ikszelés, karikázás is erősít. Ilyen, a képeken meg nem jelenő elv határozta meg, hogy miért épp ezeket a házakat fotózta le Gerhes - a hasonlóságra játszik a házak amolyan ügynökösen feltüntetett címe is a képek alján.

Nem az alkotó, hanem a BM választotta ki az egyes képek témáját: ő csak lefotózta őket, nélkülözve bármiféle egyedi stílust. A néző pedig nem fotókat lát, hanem egy rajtuk keresztül megjelenített térképet. Mindezzel Gerhes egy alapvető fotográfiai problémára mutat rá: mit képes mondani egy fotó a puszta felszín mutatásával? Mi hordozza a kép információját, honnan a tudás, ami alapján értelmezzük? "A valóság egyszerű ábrázolása soha ilyen keveset a valóságról nem mondott. Ha csak lefényképezzük a Krupp Műveket vagy az A.E.G.-üzemeket, jószerivel semmit sem tudunk meg róluk" - mondta Bertolt Brecht, ráadásul még a világháború előtt. Egészen máshogy tekintünk ma a világháború idején a náci gépezet részévé váló Krupp gyárról készült fényképre, mint egykor. Alapvetően befolyásolja tehát a néző a képet, amely ismeretei alapján töltődik fel információval. Ha feltöltődik egyáltalán - bizonytalanítanak el Gerhes Gábor képei.

A sorozatnak ha nem is szerves része, de hozzá tartozik, hogy a kiállítás vernisszázsán a nyitószöveget nem lehetett hallani, mert mindent elnyomott Orbán Viktor felvételről szóló hangja

Lumen Galéria és Kávézó, Bp. VIII., Mikszáth K. tér 2., nyitva május 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.