Miért ilyen értékes Edvard Munch festménye?

Katar bekavar

  • Kürti Emese
  • 2012. május 17.

Képzőművészet

A Sotheby's májusi árverésén rekordáron kelt el az a mű, amely sokak szerint a modernizmus kezdetét jelöli és a populáris kultúra ikonromboló falánkságát példázza, de ezek a tények együtt sem magyarázzák azt a közel 120 millió dolláros vételárat, amelyet a Sikolyért fizetett a névtelen licitáló.


Edvard Munch műve új aukciós rekordot produkált New Yorkban, ami szenzációélménnyel tölti el a megroggyant műtárgypiacot, a laikusokat pedig a megtévesztéshez vezető nosztalgiával, mert a válság előtti, végtelenbe emelhető árak korát idézi meg. A számok bűvös hatására sokan szeretnének fordulatot látni a jelenségben, a józanabb szakértők azonban egyedi sikernek könyvelik el az árverés eredményét, és azt is jól tudják, hogy a kvalitás és az ár között úgyszólván semmi összefüggés sincs, illetve az összefüggések végtelen hálózata bonyolódik. A Sikoly esetében inkább az az alapos föltételezés az érdekes, hogy az új rekordot az arab világ műpiaci ambíciójának köszönhetjük, ami máris sokkal izgalmasabb kontextusba helyezi a történteket, mert a kultúra hagyományos kelet-nyugati felosztásának radikális átírására törekszik. Már áprilisban fölröppent a hír különféle gazdasági portálokon, hogy a katari királyi család, amely tavaly a Munch-kép árának kétszereséért vásárolta meg Paul Cézanne Kártyázók című festményét, licitálni fog a norvég festő egyetlen magánkézben lévő művére az ikonikus sorozatból.

 

A Sikoly pasztellváltozata egyike az 1893 és 1910 között készült, négy darabból álló szériának, de állítólag a legszínesebb közülük, a kerete még a művész által festett eredeti, és szerepelnek rajta azok a sorok, amelyeknek a segítségével azóta is próbálják értelmezni a művet. Munch 1892-es naplóbejegyzése a másik forrás a Sikoly életrajzi alapú megközelítéséhez, amely sokkal inkább a természet megtapasztalására, konkrétan egy vulkánkitörésre vezeti vissza az élményt, mint az expresszionizmus áttételesebb "belső tájára". A kép mindazonáltal a Nietzsche utáni modernizmus isteni védettséget elveszítő generációjának egzisztencialista metaforájává vált, a korlátnak támaszkodó, nem nélküli, láthatólag hangot kiadó alakkal. A Sikoly ilyenformán valószínűleg a művészettörténet egyik legauditívabb festménye.

Alkotója, a német expresszionistákkal közösen kiállító Munch kedélybetegségét, sőt depresszióját kellően megalapozta a számtalan tragédia az anyja és a lánytestvér korai halálával kezdődően, de a Sikolyt megelőző festmények (Madonna, Vámpír) is arról árulkodnak, hogy a nőkkel való viszonynak elsősorban a sötétebb oldalát tapasztalta meg. Előfordulhat azonban, hogy a személyes körülmények közül az apa vallásossága volt gyerekkorában a meghatározóbb, amely mint tradicionális világnézeti forma konfliktus tárgya lett számára a christianiai bohémekkel, pontosabban anarchistákkal való találkozás után. A francia realista festészetet és a vallás bizonyosságát a modernizmus és az egyén reménytelen magányossága és egzisztenciális kiszolgáltatottsága váltotta föl.

A Sikolyt a művészettörténet az expresszionizmus ikonikus művének tekinti, de a populáris kultúra is sokat tett ezért az ikonikus jelzőért: végtelen számú reprintje és paródiája a legkülönbözőbb tömegcikkeken jelenik meg. Amikor a Sotheby's aukcióján a Mona Lisa utáni második legtöbbet reprodukált műként aposztrofálták, akkor ez azt is jelentette, hogy a licitáló nem elsősorban a mű saját értékét vette figyelembe, hanem olyan kultusztárgyat akart megszerezni, amelynek a többi verziója állami múzeumokban őrzött, féltett, piacra sosem kerülő objektum. Kultuszához még az is hozzájárul, hogy néhány évvel ezelőtt a Munch-múzeumban őrzött példányt ellopták, és épp úgy meg akarták semmisíteni, mint ahogyan a nemrég ellopott és megkerült Csontváry-rekordert. Ha valóban a katari királyi család vásárolta meg a pasztellképet, tökéletesen tisztában voltak azzal, hogy a nyugati modernista művészet ikonját szerezték meg és illesztették be gyarapodó gyűjteményükbe, annak a célnak megfelelően, amelyet a kultúrpolitika fő irányítója, az emír huszonkilenc éves lánya, Sejka Al-Majassza foglalt össze: "El akarom törölni a Kelet és Nyugat közötti kulturális különbségeket."

A kicsi, de a világon a legmagasabb egy főre jutó jövedelemmel rendelkező ország hatalmas kulturális beruházásokba fogott az emír amerikai és európai egyetemeken diplomázott lányának vezetésével. A pénzt az apa, Hamad ibn Halífa Ál Táni, a koncepciót a lánya szolgáltja. A Katari Múzeumi Hatóság elnökeként három múzeum fölött diszponál, ezek közül kettő, az Iszlám Művészetek Múzeuma és a Modern Művészet Arab Múzeuma már megnyílt, a fotográfiai múzeumot Santiago Calatrava, a Nemzeti Könyvtárat Arata Isokazi tervezi. A hatóság szponzorként állt Damien Hirst Tate Modernben megrendezett és Takasi Murakami párizsi kiállítása mögött, majd az utóbbinak jelenleg is látható óriástárlata nyílt Dohában, párhuzamosan Louise Bourgeois műveinek bemutatójával. Sejka Al-Majassza nyugati elitizmusa a legnagyobb neveket gyűjti maga köré és egyelőre föltételes gyűjteményébe: az Art Newspaper úgy tudja, 2007-ben Katar vásárolta meg Ileana Sonnabend aukcióra került gyűjteményét 400 millió dollárért, benne Jeff Koons, Roy Lichtenstein, Andy Warhol műveivel, 2009-ben pedig tizenegy Mark Rothko-festményt szereztek meg. Tanácsadói családjának reprezentatív tagjait leszámítva szintén nagynevű nyugati szakemberek, mint például a Christie's korábbi elnöke, Edward J. Dolman.

Sejka Al-Majassza óriási összegeket mozgató ajánlatának, úgy tűnik, senki sem tud ellenállni, a nyugati művészet hagyományos intézményrendszerei pedig nyilvánvalóan nem tudnak versenyezni vele. Lassú, de szisztematikus átrendeződés kezdődött meg Kelet és Nyugat kulturális hierarchiájában, amely egészen biztosan kitart addig, amíg az olaj.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.