Kiállítás

Grimm 200 - Testvérmesék

  • - dck -
  • 2013. március 7.

Képzőművészet

A 2B Galéria profiljának fontos része, hogy a tematikus és csoportos kiállítások mellett gyakran mutat be olyan kettős tárlatokat, ahol a két művészt nem valamely stiláris szál köti össze, hanem a családi kötelék. A galéria vezetője, Böröcz László (Böröcz András testvére) ezt a tematikát most a köbre emelte.

A kiindulópont Wilhelm és Jacob Grimm éppen kétszáz éve, 1812-ben megjelent mesegyűjteménye, a Gyermek- és családi mesék. A lefojtott horrorisztikus elemekben bővelkedő Hamupipőkét, Hófehérkét vagy a Piroska és a farkast lejegyző Grimm testvérek történetei közül Böröcz olyan műveket kínált feldolgozásra a hét kiállító testvérpárnak, amelyekben testvérek szerepelnek (A hat hattyú, A széttáncolt cipellők, Jancsi és Juliska, Tizenkét fivér, Három testvér, A négy fortélyos testvér, Egyszemke, kétszemke, háromszemke). És ez még nem minden: a kiállítást Ludwig Emil Grimmnek (a Grimm testvérek öccsének) rajzai vezetik be (amelyeken párosával szerepelnek az apró állatkák vagy a tekintélyes emberek).

Mivel a kiválasztott mesék a helyszínen is elolvashatók, bárki számára nyilvánvaló, hogy nem meseillusztrációkról van szó; a témák inkább csak kiindulópontok a művészek számára - ez leginkább a nyolcadik, osztrák páros munkái láttán szembetűnő, akik csupán vendégszövegként szerepeltetnek műveiken mesetöredékeket. Bár egy-egy pár azonos mesén dolgozott, csak kevesen készítettek közös művet. Ezek közül talán a legszebb és egyben leglíraibb is Kállai András és Henrik videója, amelyben pár naposan meghalt kisöccsüknek állítanak emléket.

Míg a nevükben is elkülönülő ikrek (Molnár Ferenc-Rácmolnár Sándor, Wächter Ákos-Wächter Dénes) munkái nem feltétlenül reflektálnak társuk alkotásaira, mások számos finom szállal kapcsolódnak egymáshoz. De a kiállítás a rokoni kapcsolatok és a mesék ismerete nélkül is nagyon élvezetes.

2B Galéria, Bp. IX., Ráday u. 47., nyitva: március 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."