Album

Hevít, eltol, nyomtat

Maurer Dóra grafikai munkássága 1957–1981

  • Kránicz Bence
  • 2018. szeptember 23.

Képzőművészet

Erős érveket lehetne találni amellett, hogy Maurer Dóra a legbefolyásosabb kortárs magyar képzőművész.

Tavaly megválasztották a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia elnökévé, elismerve évtizedes alkotói, tanítói, szervezői tevékenységét. Művei számos külföldi múzeumba, gyűjteménybe jutottak el. Csak 2017-ben három önálló kiállítása volt Magyarországon, de munkáit további tíz csoportos tárlaton is kiállították. Ezt már a Nyomhagyás/nyomtatás alcímű könyvből tudjuk meg, amely a Magyar Képzőművészeti Egyetemen rendezett kiállításhoz kapcsolódva jelent meg, de jóval több kiállítási katalógusnál: az eddigi legalaposabb összegzése Maurer grafikai munkáinak. A grafika pedig az a forma, amelyen keresztül talán a legtisztábban nyomon követhető a művész bő fél évszázados életművének meghatározó vonása, a médiummal való, a médiumról szóló folytonos kísérletezés.

A grafikát még ma is gyakran tekintik – akár maguk a művészek is – a festmény vázlatának, előtanulmányának. Maurer grafikai munkásságát viszont gazdagabbnak, többszálúnak látom a festményeinél, amelyek közül különben sem vásznai, hanem térfestményei tűnnek egyedülállónak. Rézkarcai, lemeznyomatai élesebben világítanak rá, miért tartják sokan Maurer munkásságát „hideg művészetnek”, miért nehéz közel kerülni, érzékileg viszonyulni hozzá. Ahogy Beke László írja a katalógusban is közölt, 1975-ös, tömör és lényeglátó megnyitószövegében: Maurer „azt jelöli, ahogyan jelöl”, grafikái „azt az utat mutatják fel, amelynek során létrejöttek”. A művész igazán 1970-től készített konceptuális munkái­ban találta meg a saját hangját. Addigra tökéletesen eltávolodott a szocialista-humanista művészettől, amelyet már tanulóévei alatt kifordított: néhány paraszti életképén, a megélhetés miatt elvállalt képcsarnoki munkáján Bosch és Brueghel alakjait idéző, groteszk, monstruózus figurák préselődnek össze. A testek felületekké válnak, miként a házak és tájak is ugyanekkor, a hatvanas évek elején készített, konstruktivista hatásokat mutató grafikáin. A témák kollázsszerű halmozása, elmosódó kontúrjaik, absztrakt formákig jutó összeolvadásuk a pusztulás képeivé avatják a korai munkákat, ahogy nyíltabban a Pompeiiről készített sorozatot is. Maurer módszeresen tüntette el az élet nyomait grafikáiról, míg végül csak a forma maradt, az ábrázolás kényszere helyett a médiumra vonatkozó reflexió lehetősége adódott.

A Persona Berg-sorozatban kezdte el körülvágni, applikálni a rézlemezt. Később csinált vele még mást is: hevítette, maratta, átégette; nevezetes – performansz értékű – munkájában leejtette a gangról. Azzal, hogy rákérdezett a grafika határaira, el is távolodott annak képiségétől, egyre inkább újfajta felületképzésekben, tárgyinstallációkban gondolkodott. A koncepció átalakítása léptékváltással is együtt járt: az egyedi mű helyett a sorozatlogika, a variációk és permutációk együttese vált fontossá. Mindez szervesen kapcsolódott Maurer más mediális kísérleteihez. Híres videoműve, az Időmérés ugyanúgy matematikai alapú, és a forma egyazon művön belüli átalakulására épül, mint a 100 egérszőr, a 150 csepp diófapác áthatol 8-rét hajtott papíron vagy az Eltolódások akciógrafikái. Alkalmasint az akciógrafika műfaja áll a legközelebb Maurerhez, mert lényege a változás, folyton új struktúrákat teremt, és elrejti az előzőt. Nincs eredeti tárgya, csak annak nyomait őrzi, vagyis tiszta esztétikai formát állít elő. Maurer változatos médiumokban játszotta végig ugyanazt az absztrakciós és tisztulási folyamatot. Kapcsolódott néhány aktuális képzőművészeti irányzathoz, az informelhez, a geometrikus absztrakthoz, a 70-es évek concept artjához, de ötven éven át külön utas maradt. Lehet, hogy művészete hűvös, mégis hevíti a kísérletezés bátorsága. Csak a formai reflexiók mozgatják, de ezeken az utakon csak Maurer Dóra kérdez rá a formára. Életműve így lehet nagyon intim és személyes.

Magyar Képzőművészeti Egyetem – SUMUS Alapítvány, 2018, 216 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?