Híreket mondunk - WOMEX 2010 Koppenhágában

Kezdjük a végén. A 2010-es Világzenei Vásár, a WOMEX díjait idén a következők zsebelhették be:

Kezdjük a végén. A 2010-es Világzenei Vásár, a WOMEX díjait idén a következők zsebelhették be:

1. A szakmai díjat Ian Anderson kapta. Ian Anderson nem tévesztendő össze a Jethro Tull együttes énekesével, ezért valamikor egy plusz A betű is az Anderson elé került. De ez csak adalék. Ami a lényeg: 1979-ben, amikor Anglia a punk és a new wave lázában égett, Anderson folkfanzint indított. Ez a The Southern Rag aztán többeknek úgy bejött, hogy 1984-től havilappá nőtte ki magát, és onnantól Folk Roots lett a neve. 1999 óta pedig úgy hívják, hogy fRoots - de változatlanul a világ egyik legbefolyásosabb szakmai orgánuma. Ezért járt most az elismerés. Andersont, aki maga is népzenészként indult, amúgy azért is felelősség terheli, hogy a world music terminus megszületett - ő volt az egyik alak abban a brancsban, amely a londoni The Empress of Russia nevű kocsmában erre az elnevezésre szavazott. A többi már történelem. A főleg lemezkiadókból álló társaság ezután kampányt indított a lemezáruházakban, hogy a világzenének (külön) helye legyen a polcokon. És lőn.

2. A művészeti díjban Danyel Waro részesült. Waro a Réunion sziget (Indiai-óceán, Madagaszkárhoz közel) kreol zenei hagyományának fő-fő ápolója, azon az égtájon maga az isten. Ezt a zenét maloya bluesnak nevezik, és a valamikori rabszolgák munkadalain és rituáléin alapul. Főleg házilag barkácsolt ütő- és csörgőhangszereken nyomják, és amikor működik, kőkemény transz tud lenni. Járt már amúgy nálunk, 2006-ban a Szigeten.

3. Végül a lemezkiadóknak kijáró díj: ez most a francia-amerikai World Village kezébe került. 'k adták ki Natacha Atlas két új lemezét is - az idei Mounqaliba az európai világzenei rádióslista 2. helyén áll, és november 12-én mutatják be a MűPában.

*

Ennyit erről, és most nézzük, hogy mi történt a díjátadást megelőző napokban. Valami nagyon olyan, mint tavaly, csak ha lehet, még durvábban. Azaz tovább mélyültek a világgazdasági válság jelei. Vagyis a koncertszervezők nehezebben találnak szponzorokra és fizetőképes keresletre, a lemezpiacnak meg amúgy is annyi: mennek a kiadók és az üzletek tönkre. Ez van. Valahogy túl kell élni. (Mindenesetre nem meglepő, hogy idén szemlátomást szellősebb volt a vásár, mint az előző években. "Barátságosabb" - mondták az eufemizálásra hajlamos öreg rókák.)

Ha pedig túlélés, akkor előre kell menekülni. Az egyik útnak profilbővítés a neve, és erre hazulról is akadt példa. Standdal volt jelen a NarRator Records (Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band, Chalaban, Egy Kiss Erzsi Zene, Fókatelep és mások) és a Hangvető Zenei Terjesztő Társulás is - hogy zenekarait ügynökségként a koncertszervező színtéren is képviselje. Ez jó. Az viszont nem jó, hogy a magyarországi nép- és világzenék "központosított" képviselete (a Magyar Könnyűzenei Exportirodával egyetemben) megszűnt idén, mert így még sanszosabb, hogy elveszítjük a nemzetközi kapcsolatainkat, és kimaradunk a legtöbb nemzetközi buliból. Ebben a viharos időben Koppenhágában összefogva, közös "esernyő" alatt mutatta meg magát többek közt Ausztrália, Ausztria, Lettország, Kuba, Brazília, Kanada, Dánia, Finnország, Norvégia, Dél-Korea, Spanyolország, Nagy-Britannia és Svédország. Tudván, hogy ez a másik járható út. Példát kéne vennünk róluk.

*

A WOMEX-eken már jó pár éve a koncertek körül adódik a legtöbb baj. A program úgy áll össze, hogy miután jelentkezik vagy hétszáz zenekar, a 7 szamuráj nevű zsűri kiválaszt úgy harmincat. Ehhez alternatív színhelyeken (Off WOMEX) még legalább ennyi járulhat, de hozzájuk külön szponzor kell. Most ebben a körben erős volt a skandináviai felhozatal (Finnországból a Frigg és Maria Kalaniemi, Svédországból pedig a Stockholm Lisboa Project és Esbjörn Hazelius), de spanyol, kanadai és walesi nap is volt. De mondom, ez csak a bónusz, és nem ez a gond.

A gond a "fő" programért felelős zsűri ízlésével vagy szempontjaival van. Ilyen szempont lehet, ha a különböző szervezetek, szponzorok, partnerek, kiadók satöbbik nyomásának engednie kell. És sajnos megesik az ilyen.

Persze mindig akadnak igazi felfedeznivalók is. Mint például most az algériai Kamel el Harrachi. Aki annak a Dahmane el Harrachinak a fia, aki a Rachid Taha által elhíresült Ya Rayah című örökzöld szerzője. Hát most már tudjuk, hogy Kamelra is figyelni kell. A stílusán erősen érződik a hatvanas évek körüli akusztikus arab tánczene világa, ami nagyon tud működni ma is, ha egy ilyen sármos-karizmatikus lantos-énekes van mögötte. (Lemez: Ghana Fenou címmel.) De az indiai Desert Slide sem volt piskóta. Ennek a slide-gitáros Vishwa Mohan Bhatt a feje, aki egyszer már leakasztott egy Grammy-díjat Ry Cooder társaságában. Most rádzsasztáni cigányzenészekkel állt össze, és időnként egészen bámulatos dolgokat műveltek, beszippantva a közönséget a Thar sivatag varázslataiba. (Lemezen: Desert Slide.) Németországból egy bajor rezesbanda, a LaBrassBanda jött, és látni lehetett, hogy azonnal győz rockos alapú funkos-punkos polkájával, s hozzá sok sörrel és humorral. (Lemezen: Übersee.) Az izraeli-amerikai Yemen Blues megosztotta a közönséget, volt, aki elájult, és voltunk, akik nem kajáltuk be. Ennek a társaságnak az élén az énekes Ravid Kahalani áll, illetve rohangál - és a jemeni daloktól az észak-afrikai gnauán át a rapig és a dzsesszes fúvósokig sok mindent összekapar, ami manapság igen népszerű, én azonban nem hittem el egyetlen szavát sem. (Lemezen: Yemen Blues.) Nem felfedezés (hiszen Magyarországon is járt háromszor, s legutóbb, Pécsen pont ezzel a programmal), de nem hagyható szó nélkül a galíciai Mercedes Peón. ' egyedül is teljesen "benépesítette" a színpadot, és valahogy tetőtől talpig az egész teste muzsikált, iszonyatos energiával meg koncentrációval, az éneke mellett vagy közben fúvós hangszereken, dobokon és kütyükön. (Lemezen: S.".S.)

*

Az idei volt a tizenhatodik WOMEX. Tizenötön kint jártam. Az első alkalommal, Berlinben úgy kétszázan voltunk. Most több mint kétezren. És persze mindenki hajtja a magáét. Ugyanaz a mondat, kétezerszer. Nem sokban tér el egy mosóporreklámtól.

Koppenhága amúgy nagyon klassz hely, és a vásár (Forum Copenhagen) meg az esti programok (DR Koncerthuset, öt koncertteremmel) szempontjából is tökéletes.

Végül még egy-két, mindannyiunk számára hasznosítható friss hír. A hazánkban méltán rendkívül népszerű Oi Va Voi együttest alapító Lemez Lovas (magyarul: Jonathan Walton) összehozta új bandáját, a Lemezt. Az Oi Va Voi, a Rotfront, a Triabolique, a Boom Pam és az Amsterdam Klezmer Band egyik-másik tagja alkotja a klezmerpop és az orosz diszkó jegyében. Nos, ők alighanem itt lesznek a következő Szigeten. Ahogy napjaink legnagyobb durranása, a Buena Vista Social Club eredeti tervét megvalósító (azaz nyugat-afrikai és kubai muzsikusokat összeboronáló) AfroCubism is.

Majd a többit is jelzem...

Koppenhága, október 27-31.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.