Három hónap késéssel, július 5-én nyílik a Csontváry Kosztka Tivadar 97 képét bemutató gyűjteményes kiállítás, Gulyás Gábor rendezésében. A keddi sajtótájékoztatót, amelyet L. Simon László mellett Hoppál Péter kulturális államtitkár és Páva Zsolt, Pécs polgármestere tartott, eredetileg Pécsre tervezték, ám ott a helyiek egy csoportja demonstrációt tervezett – bár L. Simon szerint a tájékoztatót az ő programjai miatt hozták Budapestre a kezdés előtt négy órával. Azért bevallotta, hogy ő is értesült „egyes pécsi művészek” szervezkedéséről. L. Simon szerint nem fél, de „az öncélú balhékeltés” nincs ínyére. Hoppál Péter kulturális államtitkár pedig azzal kontrázott, hogy „nem lisztérzékenyek”.
A pécsiek értelemszerűen nehezen engedik el a Csontváry-képeket, elsősorban azért, mert a legjelentősebb alkotások csak mint a Magyar Nemzeti Galéria letétjeként vannak ott; e szerződést nemrégiben újabb tíz évre meghosszabbították.
|
L. Simon nem árulta el, mennyibe kerül a kiállítás és a képek szállítása, csak az tudható, hogy a kormány 50 millióval járul hozzá. Kérdésünkre 100 milliósra saccolta az összeget. A legnagyobb tétel minden bizonnyal a szállítás lesz. Egy tekintélyes restaurátorokból álló grémium – köztük Szentkirályi Miklós – kizárta a nagyméretű képek feltekercselve szállításának lehetőségét, az egyetlen lehetséges módnak a vakrámára feszítve, álló helyzetben történő szállítást tartja. A leginkább persze azt tartották volna helyesnek, ha a képeket nem mozgatják – áll a birtokunkban lévő jelentésben. Czakó Ferenc, a Pécsi Janus Pannonius Múzeum főrestaurátora a vakrámás szállítást sem ítéli megfelelőnek; nos, ő nem is vehetett részt a megbeszélésen, mint ez kiderül a jegyzőkönyvhöz fűzött írásbeli kommentárjából.
A csaknem 4 méter magas Baalbek és még néhány alkotás esetében a vakrámán szállítás azt jelenti, hogy ki kell bontani a nemrég helyreállított Csontváry Múzeum homlokzatát, és valószínűleg a fogadó Honvéd Főparancsnokságon is bontásokat kell végezni. Csak daruval lehet ki- és beemelni a képeket, hiszen az ajtókon, lépcsőházakban nem férnek el a ládák. A daruval való emelés roppant veszélyes: nemrégiben Munkácsy Trilógiája szállításakor történt baleset, amikor a daru – szerencsére az üres lábával – felborult.
A képeket alacsony platós járművön lehet szállítani, az autópályát el kell kerülni, ugyanis nem férne el a felüljárók alatt. Szakértők szerint csak a szállítás 100 milliós nagyságrendű lehet. L. Simon kérdésünkre azt állította, hogy megjelent a közbeszerzési értesítőben a szállítás tendere – ez azonban nem igaz. Információink szerint tárgyalásos, hirdetmény nélküli közbeszerzésen találták meg a Musem Complex nevű céget. A sors fintora, hogy a céget az a Kálnoki-Gyöngyössy Márton, a Pest Megyei Múzeumok igazgatója hozta létre, akinek a karrierjét L. Simon meszelte el nemrég.
A céget Kálnoki-Göngyössy ismerőse vezette, nemrégiben meg is vásárolta az MNV Zrt.-től. A kiállításnak láthatóan nincs üzleti terve, mert a várható látogatószámról L. Simon először 30 ezer főt mondott, majd a 100 ezer felettit sem tartotta kizártnak. L. Simon többször hangsúlyozta, nem kell aggódni, a képek visszatérnek Pécsre, hiszen a közbeszerzés is oda-vissza szállításra szól.