Hoppál nem lisztérzékeny – Csontváryt felhozzák Pestre, ha törik, ha szakad

  • Hamvay Péter
  • 2015. június 3.

Képzőművészet

Hiába próbálták megakadályozni a restaurátorok a nagyméretű pécsi Csontváry-képek szállítását, L. Simon tántoríthatatlan.

Három hónap késéssel, július 5-én nyílik a Csontváry Kosztka Tivadar 97 képét bemutató gyűjteményes kiállítás, Gulyás Gábor rendezésében. A keddi sajtótájékoztatót, amelyet L. Simon László mellett Hoppál Péter kulturális államtitkár és Páva Zsolt, Pécs polgármestere tartott, eredetileg Pécsre tervezték, ám ott a helyiek egy csoportja demonstrációt tervezett – bár L. Simon szerint a tájékoztatót az ő programjai miatt hozták Budapestre a kezdés előtt négy órával. Azért bevallotta, hogy ő is értesült „egyes pécsi művészek” szervezkedéséről. L. Simon szerint nem fél, de „az öncélú balhékeltés” nincs ínyére. Hoppál Péter kulturális államtitkár pedig azzal kontrázott, hogy „nem lisztérzékenyek”.

A pécsiek értelemszerűen nehezen engedik el a Csontváry-képeket, elsősorban azért, mert a legjelentősebb alkotások csak mint a Magyar Nemzeti Galéria letétjeként vannak ott; e szerződést nemrégiben újabb tíz évre meghosszabbították.

Pécsi tiltakozás kedden

Pécsi tiltakozás kedden

Fotó: MTI

 

L. Simon nem árulta el, mennyibe kerül a kiállítás és a képek szállítása, csak az tudható, hogy a kormány 50 millióval járul hozzá. Kérdésünkre 100 milliósra saccolta az összeget. A legnagyobb tétel minden bizonnyal a szállítás lesz. Egy tekintélyes restaurátorokból álló grémium – köztük Szentkirályi Miklós – kizárta a nagyméretű képek feltekercselve szállításának lehetőségét, az egyetlen lehetséges módnak a vakrámára feszítve, álló helyzetben történő szállítást tartja. A leginkább persze azt tartották volna helyesnek, ha a képeket nem mozgatják – áll a birtokunkban lévő jelentésben. Czakó Ferenc, a Pécsi Janus Pannonius Múzeum főrestaurátora a vakrámás szállítást sem ítéli megfelelőnek; nos, ő nem is vehetett részt a megbeszélésen, mint ez kiderül a jegyzőkönyvhöz fűzött írásbeli kommentárjából.

A csaknem 4 méter magas Baalbek és még néhány alkotás esetében a vakrámán szállítás azt jelenti, hogy ki kell bontani a nemrég helyreállított Csontváry Múzeum homlokzatát, és valószínűleg a fogadó Honvéd Főparancsnokságon is bontásokat kell végezni. Csak daruval lehet ki- és beemelni a képeket, hiszen az ajtókon, lépcsőházakban nem férnek el a ládák. A daruval való emelés roppant veszélyes: nemrégiben Munkácsy Trilógiája szállításakor történt baleset, amikor a daru – szerencsére az üres lábával – felborult.

A képeket alacsony platós járművön lehet szállítani, az autópályát el kell kerülni, ugyanis nem férne el a felüljárók alatt. Szakértők szerint csak a szállítás 100 milliós nagyságrendű lehet. L. Simon kérdésünkre azt állította, hogy megjelent a közbeszerzési értesítőben a szállítás tendere – ez azonban nem igaz. Információink szerint tárgyalásos, hirdetmény nélküli közbeszerzésen találták meg a Musem Complex nevű céget. A sors fintora, hogy a céget az a Kálnoki-Gyöngyössy Márton, a Pest Megyei Múzeumok igazgatója hozta létre, akinek a karrierjét L. Simon meszelte el nemrég.

A céget Kálnoki-Göngyössy ismerőse vezette, nemrégiben meg is vásárolta az MNV Zrt.-től. A kiállításnak láthatóan nincs üzleti terve, mert a várható látogatószámról L. Simon először 30 ezer főt mondott, majd a 100 ezer felettit sem tartotta kizártnak. L. Simon többször hangsúlyozta, nem kell aggódni, a képek visszatérnek Pécsre, hiszen a közbeszerzés is oda-vissza szállításra szól.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.