Hoppál nem lisztérzékeny – Csontváryt felhozzák Pestre, ha törik, ha szakad

  • Hamvay Péter
  • 2015. június 3.

Képzőművészet

Hiába próbálták megakadályozni a restaurátorok a nagyméretű pécsi Csontváry-képek szállítását, L. Simon tántoríthatatlan.

Három hónap késéssel, július 5-én nyílik a Csontváry Kosztka Tivadar 97 képét bemutató gyűjteményes kiállítás, Gulyás Gábor rendezésében. A keddi sajtótájékoztatót, amelyet L. Simon László mellett Hoppál Péter kulturális államtitkár és Páva Zsolt, Pécs polgármestere tartott, eredetileg Pécsre tervezték, ám ott a helyiek egy csoportja demonstrációt tervezett – bár L. Simon szerint a tájékoztatót az ő programjai miatt hozták Budapestre a kezdés előtt négy órával. Azért bevallotta, hogy ő is értesült „egyes pécsi művészek” szervezkedéséről. L. Simon szerint nem fél, de „az öncélú balhékeltés” nincs ínyére. Hoppál Péter kulturális államtitkár pedig azzal kontrázott, hogy „nem lisztérzékenyek”.

A pécsiek értelemszerűen nehezen engedik el a Csontváry-képeket, elsősorban azért, mert a legjelentősebb alkotások csak mint a Magyar Nemzeti Galéria letétjeként vannak ott; e szerződést nemrégiben újabb tíz évre meghosszabbították.

Pécsi tiltakozás kedden

Pécsi tiltakozás kedden

Fotó: MTI

 

L. Simon nem árulta el, mennyibe kerül a kiállítás és a képek szállítása, csak az tudható, hogy a kormány 50 millióval járul hozzá. Kérdésünkre 100 milliósra saccolta az összeget. A legnagyobb tétel minden bizonnyal a szállítás lesz. Egy tekintélyes restaurátorokból álló grémium – köztük Szentkirályi Miklós – kizárta a nagyméretű képek feltekercselve szállításának lehetőségét, az egyetlen lehetséges módnak a vakrámára feszítve, álló helyzetben történő szállítást tartja. A leginkább persze azt tartották volna helyesnek, ha a képeket nem mozgatják – áll a birtokunkban lévő jelentésben. Czakó Ferenc, a Pécsi Janus Pannonius Múzeum főrestaurátora a vakrámás szállítást sem ítéli megfelelőnek; nos, ő nem is vehetett részt a megbeszélésen, mint ez kiderül a jegyzőkönyvhöz fűzött írásbeli kommentárjából.

A csaknem 4 méter magas Baalbek és még néhány alkotás esetében a vakrámán szállítás azt jelenti, hogy ki kell bontani a nemrég helyreállított Csontváry Múzeum homlokzatát, és valószínűleg a fogadó Honvéd Főparancsnokságon is bontásokat kell végezni. Csak daruval lehet ki- és beemelni a képeket, hiszen az ajtókon, lépcsőházakban nem férnek el a ládák. A daruval való emelés roppant veszélyes: nemrégiben Munkácsy Trilógiája szállításakor történt baleset, amikor a daru – szerencsére az üres lábával – felborult.

A képeket alacsony platós járművön lehet szállítani, az autópályát el kell kerülni, ugyanis nem férne el a felüljárók alatt. Szakértők szerint csak a szállítás 100 milliós nagyságrendű lehet. L. Simon kérdésünkre azt állította, hogy megjelent a közbeszerzési értesítőben a szállítás tendere – ez azonban nem igaz. Információink szerint tárgyalásos, hirdetmény nélküli közbeszerzésen találták meg a Musem Complex nevű céget. A sors fintora, hogy a céget az a Kálnoki-Gyöngyössy Márton, a Pest Megyei Múzeumok igazgatója hozta létre, akinek a karrierjét L. Simon meszelte el nemrég.

A céget Kálnoki-Göngyössy ismerőse vezette, nemrégiben meg is vásárolta az MNV Zrt.-től. A kiállításnak láthatóan nincs üzleti terve, mert a várható látogatószámról L. Simon először 30 ezer főt mondott, majd a 100 ezer felettit sem tartotta kizártnak. L. Simon többször hangsúlyozta, nem kell aggódni, a képek visszatérnek Pécsre, hiszen a közbeszerzés is oda-vissza szállításra szól.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.