Hoppál nem lisztérzékeny – Csontváryt felhozzák Pestre, ha törik, ha szakad

  • Hamvay Péter
  • 2015. június 3.

Képzőművészet

Hiába próbálták megakadályozni a restaurátorok a nagyméretű pécsi Csontváry-képek szállítását, L. Simon tántoríthatatlan.

Három hónap késéssel, július 5-én nyílik a Csontváry Kosztka Tivadar 97 képét bemutató gyűjteményes kiállítás, Gulyás Gábor rendezésében. A keddi sajtótájékoztatót, amelyet L. Simon László mellett Hoppál Péter kulturális államtitkár és Páva Zsolt, Pécs polgármestere tartott, eredetileg Pécsre tervezték, ám ott a helyiek egy csoportja demonstrációt tervezett – bár L. Simon szerint a tájékoztatót az ő programjai miatt hozták Budapestre a kezdés előtt négy órával. Azért bevallotta, hogy ő is értesült „egyes pécsi művészek” szervezkedéséről. L. Simon szerint nem fél, de „az öncélú balhékeltés” nincs ínyére. Hoppál Péter kulturális államtitkár pedig azzal kontrázott, hogy „nem lisztérzékenyek”.

A pécsiek értelemszerűen nehezen engedik el a Csontváry-képeket, elsősorban azért, mert a legjelentősebb alkotások csak mint a Magyar Nemzeti Galéria letétjeként vannak ott; e szerződést nemrégiben újabb tíz évre meghosszabbították.

Pécsi tiltakozás kedden

Pécsi tiltakozás kedden

Fotó: MTI

 

L. Simon nem árulta el, mennyibe kerül a kiállítás és a képek szállítása, csak az tudható, hogy a kormány 50 millióval járul hozzá. Kérdésünkre 100 milliósra saccolta az összeget. A legnagyobb tétel minden bizonnyal a szállítás lesz. Egy tekintélyes restaurátorokból álló grémium – köztük Szentkirályi Miklós – kizárta a nagyméretű képek feltekercselve szállításának lehetőségét, az egyetlen lehetséges módnak a vakrámára feszítve, álló helyzetben történő szállítást tartja. A leginkább persze azt tartották volna helyesnek, ha a képeket nem mozgatják – áll a birtokunkban lévő jelentésben. Czakó Ferenc, a Pécsi Janus Pannonius Múzeum főrestaurátora a vakrámás szállítást sem ítéli megfelelőnek; nos, ő nem is vehetett részt a megbeszélésen, mint ez kiderül a jegyzőkönyvhöz fűzött írásbeli kommentárjából.

A csaknem 4 méter magas Baalbek és még néhány alkotás esetében a vakrámán szállítás azt jelenti, hogy ki kell bontani a nemrég helyreállított Csontváry Múzeum homlokzatát, és valószínűleg a fogadó Honvéd Főparancsnokságon is bontásokat kell végezni. Csak daruval lehet ki- és beemelni a képeket, hiszen az ajtókon, lépcsőházakban nem férnek el a ládák. A daruval való emelés roppant veszélyes: nemrégiben Munkácsy Trilógiája szállításakor történt baleset, amikor a daru – szerencsére az üres lábával – felborult.

A képeket alacsony platós járművön lehet szállítani, az autópályát el kell kerülni, ugyanis nem férne el a felüljárók alatt. Szakértők szerint csak a szállítás 100 milliós nagyságrendű lehet. L. Simon kérdésünkre azt állította, hogy megjelent a közbeszerzési értesítőben a szállítás tendere – ez azonban nem igaz. Információink szerint tárgyalásos, hirdetmény nélküli közbeszerzésen találták meg a Musem Complex nevű céget. A sors fintora, hogy a céget az a Kálnoki-Gyöngyössy Márton, a Pest Megyei Múzeumok igazgatója hozta létre, akinek a karrierjét L. Simon meszelte el nemrég.

A céget Kálnoki-Göngyössy ismerőse vezette, nemrégiben meg is vásárolta az MNV Zrt.-től. A kiállításnak láthatóan nincs üzleti terve, mert a várható látogatószámról L. Simon először 30 ezer főt mondott, majd a 100 ezer felettit sem tartotta kizártnak. L. Simon többször hangsúlyozta, nem kell aggódni, a képek visszatérnek Pécsre, hiszen a közbeszerzés is oda-vissza szállításra szól.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.