Kiállítás

Inkább a tevék

Valóság és illúzió - kiállítás a Nagycirkuszban

Képzőművészet

Bár a Duna TV január 9-én sugárzott Kultikon című magazinjának műsorvezetője (aki a fiatalosan laza stílust abban vélte megtalálni, hogy teátrális mozdulatokkal végigsétált a kamera előtt) kortárs művészeti kiállításnak nevezte a Fővárosi Nagycirkuszban látható anyagot, sajnos az épület előtereiben bemutatott "valami" nem felel meg egyik kritériumnak sem.

Nem mintha a cirkusz épületében ne lehetne kiállítást rendezni: 1971-ben a No. 1 csoport például az állatkert oroszlánbarlangjában mutatta be munkáit, nem beszélve a 2000-es években felfutó köztéri művészetről, amellyel a kortárs művészetben járatlan közönség a metrókban vagy aluljárókban találkozhatott. De azért nem árt számolni a ma már retróként ünnepelt hatvanas évekbeli dizájn kézzelfogható jelenlétével vagy a terek mindennapi funkciójával sem.

Ez utóbbira a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE) is tekintettel volt, hiszen az eredeti pályázati kiírás a Cirkusz és varieté témát jelölte meg - a jelentkező művészek nagy száma (összesen 263 alkotó munkája szerepel!) pedig azért sem meglepő, mert a MAOE taglétszáma megközelíti a hétezret. E tengernyi művészt a MAOE a Magyar Népköztársaság Művészeti Alapjától örökölte, amelybe kötelezően be kellett lépniük a kiállítani vagy eladni akaró művészeknek, akiket feltehetően motivált az is, hogy ily módon védve voltak a "közveszélyes munkakerülőket" vegzáló rendőrségtől. 1992-es megalakulásakor a MAOE és társszerve, a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány (MAK) a tagsággal együtt nagyobb ingatlan vagyont is örökölt. Szíves közreműködésükkel sok művész elvesztette nyugdíjjogosultságát, nemrégiben pedig az alkotóházak is új fenntartóhoz kerültek. A MAOE birtokolja viszont a városligeti, kis Műcsarnoknak is nevezett Magyar Alkotóművészek Házát, amelynek belső terei akár csoportos kiállítások megrendezésére is alkalmasak lennének. Ennek fényében érdekes, hogy Aknay János, a MAOE elnöke a Duna TV-beli kis színesben elismerte, hogy az utóbbi tíz évben nem sok minden történt a "házuk táján".

Most viszont igen: a cirkuszbeli kiállítást Baán László, a Szépművészeti Múzeum igazgatója nyitotta meg, bónuszként köszöntőt mondott Halász János, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára (egyben a kiállítás védnöke, bármit is jelentsen ez utóbbi), és a számos díjazott művész egyikének maga Fekete György adta át a Magyar Művészeti Akadémia díját.

A teljesen átlátszó felajánlkozáson túllépve számba is vehetjük, mi a probléma a "kiállítással". Mára már köztudott tény, hogy kortárs művésznek nem azt nevezzük, aki egy időben él velünk, hanem azt, aki valamilyen módon reflektál a magyar/nemzetközi szcénára, vagy kapcsolatba hozható az amúgy igen szerteágazó, de mindenképpen a jelenkori művészet releváns kérdéseivel foglalkozó törekvésekkel. Itt - eltekintve az alig tucatnyi kivételtől - ennek nyomai sem láthatók; szinte úgy tűnik, mintha az alkotók ott ragadtak volna a hatvanas években - bár ily módon persze, ha öntudatlanul is, de beleolvadnak a környezetbe. Ettől még (mert hát akár virágozzon minden virág!) beszélhetnénk ún. szalonkiállításról is, amikor - akár adott témára - mindenki azt állít ki, amit akar. Az 1850-es évek párizsi szalonjain is volt ugyan zsűri, amely szépen kirostálta a túl extravagáns (de ma már a művészettörténet alapjait jelentő) "kísérletező" művészeket. Itt egynémely munka kvalitását látva (óh, azok a durván elrajzolt lovak meg a volt Képcsarnokba áhítozó vérgiccsek!) nehéz elképzelni, hogy mit is szórhatott ki a négytagú zsűri.

Egyetlen oka van, hogy az elénk táruló látványt mégsem nevezhetjük szalonkiállításnak: nem eredeti művek, hanem az ezekről készült 70°100 cm-es printek szerepelnek. Persze e megoldásnak is van előzménye: 2001-ben a Műcsarnokban megrendezett grafikai kiállításon (Feketén, fehéren) például egységes méretre nagyították a műveket. A kritikusok (és a kiállítástól visszalépő művészek) akkoriban ezt dadaista aktusként értékelték, amit némiképpen árnyalt, hogy az eredeti műveket kis tárlókban mégis megtekinthette (sőt meg is foghatta) a közönség. Most maga Sárkány Győző, a kiállítás rendezője is elismeri, hogy ily módon "lebutították" a munkákat - ezzel teljesen egyetértünk. Ez a lebutítás egész komoly mélységekig elmegy: mivel nem közlik az eredeti művek méretét, például egy valójában tenyérnyi munka sokkal nagyobbnak tűnik a mellé helyezett, egyáltalán nem kicsi festménynél. Igazi unikum továbbá, hogy felnagyítva szerepel egy, a kilencvenes évek elején megjelent gyermekújság egyik oldala, melyen egy vers és az ezt illusztráló rajz (bohóc) látható, s amelyen átütődnek a hátsó oldalon megjelent mese betűi. A fellógatott printeken persze sok bohóc (sőt bohóckirály) szerepel, de két kezünkön sem tudjuk megszámolni a trapéz, porond, rivalda, produkció, manézs címmel futó műveket és a cirkuszi plakátként is idejétmúlt alkotásokat.

A kiállítás egyik "koronája" maga az installálás: a felső szinten ugyanis oly közel állnak egymáshoz a paravánok s rajtuk a művek, hogy egy testesebb ember el sem fér közöttük. A másik a Duna TV kommentárja, mely szerint mindez "egy feltámadóban lévő alkotóközeg válasza egy ki nem mondott kérdésre, ami maga a művészet küldetése". Ehhez képest a cirkusz udvarán álldogáló tevék sokkal megnyugtatóbbak.

Fővárosi Nagycirkusz, nyitva február 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.