rés a présen

Inkább képekkel

László-Kiss Dezső grafikus, festő

  • rés a présen
  • 2021. július 7.

Képzőművészet

Azt festem, ami van, a lehető legegyszerűbben.

rés a présen: Szobrászként is emlegetnek. Melyik volt előbb?

László-Kiss Dezső: Igaz, hogy az előző projektemet, amely A Ronda megtámadja az Ízlést címmel a Hollán Ernő utcai gyújtogatás után indult el, konceptuális absztrakt festészetből átcsúszva térbeli és „figurális” szobrok zárták le. De nem vagyok szobrász. Festő pedig annyira vagyok, hogy a képeimet akrillal vászonra festem, tudatosan elkerülve a már ismert stílusok formavilágát és a kipróbált festői megoldások szabályrendszerét. Ez már a mostani projektemre és az azonos című kiállításomra (Vizuális tőmondatok) vonatkozó állítás. A végtelenségig feszítetten leegyszerűsítem a létrehozott képi világot, és a feltáruló új jelentéseket, a valószerűtlen társításokat egy lehetséges együtt­érzés nézőpontjából fogalmazom meg. Ez a kifejezésmód számomra is váratlan fordulat, mert egy szokatlan ábrázolás lehetőségét adja.

rap: Mit csinál egy barakknavigátor vagy egy elsőszó-kutató?

LKD: A Barakk egy nyitott közösség volt, a művészetek szabad kikötője utazók számára. Navigátor ott lettem. Kineveztek az önként vállalt feladatra, koordináltam a kiállítások körüli teendőket. „Első szó” kutató pedig azért, mert eredendően vonzódtam a szavakhoz, talán azt is mondhatnám, hogy csodáltam őket. Fontosságukat felbecsülhetetlennek gondoltam. Sokat rágódtam, vajon melyek lehettek az első szavak, amelyek elhangzottak az univerzum létrejötte után. Végül is három „első szót” találtam. A legyen, a tévedsz és a miért (ez utóbbi egy mondat részeként hangzott el – „Miért vagyok én itt?” – a hopi indiánok teremtésmítoszában). Arra jutottam, hogy ezek a szavak azért hangzanak el először, mert pontosan és tömören fogalmazzák meg az emberi élet lényegét. De később kiábrándultam a szavakból, azóta inkább képekkel foglalkozom.

MaNcs

 
Fotó: Déri Miklós  

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.