Írónak maradni Domboson (Dombos Fest Kishegyesen, 2001. július 3-29.)

  • Peer Krisztián
  • 2001. augusztus 2.

Képzőművészet

el nem gondolhatom, tán csak annyit, hogy lám, iszik ez is rendesen, oszt´ aztán adja az urat. Amiből persze nem következik, hogy aki az elitkultúrát leviszi falura,
el nem gondolhatom, tán csak annyit, hogy lám, iszik ez is rendesen, oszt´ aztán adja az urat. Amiből persze nem következik, hogy aki az elitkultúrát leviszi falura, az szükségképpen állatba is lemegy, mégis elég nagy pénzt tennék arra, hogy nincs az a rafinált poétikai alakzat, súlyos műhelytitok, ami hatásában vetekedhetne azzal, ha Ficsku Pál Jánossy Lajossal egy isteneset mulat.Ezzel igazából a mindenkori vidéki kiszállások alapproblémáját pedzegettem, jelesül, hogy az egész felhajtásból mit foghat a célközönség - mondjuk annyit, hogy ilyen is van, nyilván, mert ilyennek is kell lennie? Brazíliában harminckilós nyulak vannak - mondja papírból egy mai magyar író, és Margit, az a kopaszra nyírt, tizenkét éves kislány ott, az ajtóban szerintem elhiszi neki.

Mivel nagy barátja vagyok a szimbolikus gesztusoknak, és a megmutatkozás iránti vágy is bírja szimpátiámat, fejet hajtok a Dombos Fest szervezői előtt. Az persze eldönthetetlen, hogy a kezdet kezdetén mi vezette őket, az idegeneknek akarták-e megmutatni a falut, vagy a kishegyesieknek az idegeneket, mégpedig azért eldönthetetlen, mert amit feltesszük, okafogyottá válik a kérdés, aki kérdez, már nem idegen (még szép).

Szimbolikus gesztusnak természetesen nemcsak a ´48-as emlékmű megkoszorúzását tekinthetjük, hanem minden telefonszámcserét, közös felolvasást, összefogódzást és fotózkodást. Mikor az Üzenet és a Szimpozion szerkesztői arról cserélnek eszmét, hogy milyen is legyen egy mai jugoszláviai magyar irodalmi lap, pesti kollégájuk megjegyzi, azért a legfontosabb mégiscsak az, hogy egyáltalán legyen. Úgyhogy, ha megengedik, szolgálna is rögtön néhány praktikus tanáccsal arról, hogy hogyan szerezhetnek pénzt, ha már megvannak a szerzők.

Szegényebb országban az ember hajlamos nábobi túlzásokra, aminek legalábbis részben a szociális érzékenység az oka: azért az ötven márkáért, amit öt saját költésű vers elővezetéséért kap kézhez, az itteni átlag heteket robotol, csúnya dolog lenne tehát még haza is vinni belőle. Költeni viszont, ha csak rögtön a határ túlsó oldalán nem veszünk felárral fél tucat frissen csempészett kerékpárt, nincs mire. Marad a kérdés:

Jelen vagy Lav

(ejtsd: love)? - merthogy a kishegyesi kocsmákban olyan pozitív csengésűek a sörnevek, hogy elhisszük: nincsen holnap. Nincs is. Van helyette Palotai-parti, azon pedig vagy ötszáz környékbeli fiatal. És maroknyi pesti bárd. (Nem épp kapolcsi számarányok.) Persze a környékbeliek sem egységesek. Van az, hogy az ember minden porcikájában érzi a zenét, és igyekszik, hogy ez minden porcikáján látsszon, aztán körbenéz, és öt mozdulatlanul figyelő csávó gyűrűjében találja magát. Ki róhatná meg azért, ha ilyenkor pár komikus, a helyzetet kommentáló mozdulattal bolondnak tettetve magát, a döbbenet szünetében elsasszézik új sörért. Talán az volt a figyelmeztető lövés, mikor páran rászóltak Palotai Zsoltra, tegyen már be valami ismerős zenét. Zsolt bátor elhivatottságát dicséri, hogy csak akkor pakolt össze, mikor mellső lábaival a didzsépultra dőlve freestylozni kezdett egy dán dog, valamelyik aludni vágyó üzletember felhergelt ebe. Utoljára még, útban a kijelölt szállás felé (azaz a fél falu szisztematikus átfésülése közben, ha az ember nem jegyzett meg mást, csak egy kertkapu képét) találkozhatunk modern fiatalokkal. Állítólag a bombázások után jött be Kishegyesre a fű és vele egy csomó új szokás - furcsa látni, ahogy a kihalt és kivilágítatlan utcácskáról behúzódnak a bokrok közé spanglizni a fiúk.

Nábobi túlzások helyett - hogy ne túlozzunk - mondhatjuk azt is:

dzsentri igyekezet

törni akarattal poharat, asztalt, asztalhoz rendelni a városnéző szénásszekeret. Legjobb helyre az a pénz került, amit Margit kapott apránként (valamiért ő a tizenkét testvér közül) a kólát jelentő "szok"-ra. Bár, ha utánagondolok, sohasem láttam szokot inni.

A hajnali nyolc óra falun a világ lustáját is talpon találja. Mert bár ha aludni nem is, feküdni még lehetne az üvöltő kakaskoncert kellős közepén, az ember mégis jobban jár, ha mozog, aki riadt már fel arra, hogy szemzugából három légy iszik, tudja, miért.

Nehéz írónak maradni Domboson, beül az ember a Pöndölbe, és az első reggeli Ficsku-anekdoták a prózistát iskolázzák le benne, Csepregi Éva pedig a költőt. Utóbbi hölgy az árnyat adó ecetfára szerelt hangszóróból épp azt dalolja: "Nyár van. Terepszínű ruhámban feltűnő vagyok." A Pöndöl egyébként a Kishegyest Dombosnak átkeresztelő író-triumvirátus (Mirnics Gyula, Szerbhorváth Gyuri és a fesztivált szervező Virág Gábor) kedvenc kocsmája, a Dombosi Napok alatt a falu lüktető szíve mégis kissé arrébb, a Mozi kocsmában lokalizálható. Napközben, a palatető alá beszorult ötvenfokos hőség itt próbálja a felolvasók ajkára forrasztani a szót, itt egyensúlyoz Tolnai Ottó és Kukorelly között a moderátor Mészáros Sándor, és itt jutalmazzák a helyiek vastapssal az ötven körül járó, öltönyös Balázst, aki, miután hosszan kommandírozta a

Dombos Szociál Klub

zenészeit, egy hirtelen ötlettől vezérelve vagy fél órán át kézen állt. És csak hull, hull belőle az apró. Az irodalomnál természetesen jóval nagyobb közönséget mozgatott meg a Horváth László szervezte népzenei találkozó vagy a Tanyaszínház harsány commedia dell´artés Liliomfi előadása, ha nagyon pontosak akarnánk lenni, az irodalom szinte csak a hamiskás mosolyú Virág Gábort mozgatta meg, aki három nap alatt a falun belül jó százötven kilométert rakott az autójába, csak hogy minden igénynek elébe menjen.

Peer Krisztián

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.