Írott malac - Wim Delvoye az Ernst Múzeumban

Képzőművészet

A holland-flamand kulturális fesztivál keretében bemutatkozó 42 éves kortárs flamand képzőművész 1990-ben, a Velencei Biennálén alapozta meg hírnevét. Munkáinak meghökkentő és provokatív jellegét a szent és a profán, a banális és a fennkölt, az elit- és a tömegkultúra elemeinek extrém ütköztetése adja. A budapesti anyagban gunyoros és nyers műveinek kisebb keresztmetszete látható; a holland porcelánfestés motívumaival díszített gázpalack-sorozat, egy gótikus tornyokkal díszített, acélcsipkékből összeálló munkagép, továbbá a morbid disznóbőrök és a híres-hírhedt Cloaca.

A holland-flamand kulturális fesztivál keretében bemutatkozó 42 éves kortárs flamand képzőművész 1990-ben, a Velencei Biennálén alapozta meg hírnevét. Munkáinak meghökkentő és provokatív jellegét a szent és a profán, a banális és a fennkölt, az elit- és a tömegkultúra elemeinek extrém ütköztetése adja. A budapesti anyagban gunyoros és nyers műveinek kisebb keresztmetszete látható; a holland porcelánfestés motívumaival díszített gázpalack-sorozat, egy gótikus tornyokkal díszített, acélcsipkékből összeálló munkagép, továbbá a morbid disznóbőrök és a híres-hírhedt Cloaca.

*

Az emberi emésztést modelláló gépezet első példánya számítógépes szakemberek és biológusok közreműködésével 2000-ben készült el - nem kevés pénzből. Az egyre tökéletesebben megoldott (pl. biogázt vagy mosógépet felhasználó) installációkban közös, hogy minden folyamat (evés, rágás, nyelés, az emésztés hat fokozata, illetve az ürítés) teljesen átlátható, "mivel elsősorban nem arról akartam meggyőzni a közönséget, hogy mindez művészet, hanem arról, hogy ami végeredményként megjelenik, az ténylegesen a szar" - fogalmazott Delvoye a megnyitó előtti napon a Narancsnak nyilatkozva. Az Ernst Múzeumban bemutatott második változat (Új és tökéletesített verzió, 2001) "evett" már helyi specialitásokat Amerikában, Kanadában, Svájcban, Franciaországban - most kiderül, bejön-e neki a gulyás vagy a hortobágyi húsos palacsinta.

"A kilencvenes években a legfontosabb probléma az emberi identitás kérdése volt. Az etnikai vagy szexuális identitás hangsúlyozása, illetve azok a technikai lehetőségek, amelyek lehetővé tették, hogy megváltoztathasd a nemedet, plasztikázhasd a külsődet vagy megválaszthasd, hogy a gyereked fiú lesz vagy lány. Ezek a dolgok engem roppant módon untattak. Megkerestem azt, ami minden emberben közös, ez pedig az evés-ürítés monoton rendszere." Alkotásaiban korábban is szerepelt ürülék; akár mint arabeszk mintát kirajzoló formai elem (Mozaik, 1992), akár mint téma (a focikapu hálóját helyettesítő üvegablakon látható székelő kisfiú formájában, 1992). Az Ernst Múzeumban lapozgatható Delvoye-kiadványokból pedig bárki kiolvashatja, hogy gyermekkori anális fázisát talán még ma sem nőtte ki teljesen.

Inspirációi közül kiemeli a gép-ember történetek tragikus aspektusát, a frankensteini ideába vetett bolond reményt: "A gép által kitermelt végtermék egyfajta posztemberi szar - nincs hozzá szükség valódi emberre." Annyiban mégis, hogy ez a kiborg, ez a pszeudogenetikus gólem értelemszerűen állandó gondoskodásra szorul, táplálás és állandó karbantartás nélkül működésképtelen. Az, hogy a sokéves kutatással és több tudományág közreműködésével létrejött projekt melyik részét tekintjük művészetnek, döntés kérdése. Bár az ürülék műtárgyként való prezentálása és eladása nem előzmények nélküli (elég csak Piero Manzoni 1961-ben konzervdobozokba zárt Merda d'Artista című sorozatára gondolnunk), mindenképpen meglepő, hogy a Cloaca-végtermékek iránt komoly érdeklődés nyilvánul meg. "Gyűjteményemben mindegyik verzióból szerepelnek darabok, de limitált szériában gyűjtők számára is elérhetővé tesszük. Ha úgy nézzük, mint műalkotás nem drága; a bárki által mindennap előállított termék értékét a múzeumi kontextus és a mechanikus gyártás növeli meg. A vásárlók többsége születésnapi ajándéknak szánja az előző években az adott napon keletkezett adagot."

A Cloaca-széria a (warholi Campbell leveskonzerv ikonikus képével fémjelzett) fogyasztói társadalom igen erőteljes kritikája. Delvoye annektálja és saját képére formálja a különböző márkajelzéseket és logókat, mindegyik géphez saját brandet tervez. "Mr. Cloaca alakja és logója ebben a változatban a Coca-Cola betűiből, a Ford márkajelzéséből, Mr. Clean izmos alakjából és az emberi bélrendszer sematikus képéből áll össze. Más változatoknál a Harley-Davidson, a Durex, a Chanel márkajelzését vagy Superman figuráját sajátítottam ki." A kiállítás logóját a filmvilág ipari méretekben termelő nagyágyújától, a Walt Disney Picture-től kölcsönözte, s ironikus üzleti stratégiájának része, hogy az Ernst Múzeum jegypénztáránál megvásárolhatjuk a Cloaca-brand termékeit (vécépapírt, Cloaca-mintás pólót vagy a GI Joe-ra hajazó Wim Delvoye-babát miniatűr Cloaca-gépezettel és tetoválópisztollyal).

Delvoye másik nagy dobása ugyanis a tetovált disznóbőr, illetve a 2002 óta Kínában működő disznófarm (Art Farm). A malacokra altatás közben kerül az alig arasznyi, tipikus motívumokból (meztelen nő, kereszt, sárkány), ikonikus alakokból (Elvis, Mickey Mouse vagy a kis hableány) és márkajelzésekből (Louis Vuitton, Chanel) összeálló tetoválás, amely aztán a növekedésükkel együtt nyeri el végső formáját. A bekamerázott tanyán a gyűjtők az interneten keresztül figyelhetik a kiválasztott, gyakran nevesített (Markus, Jamie) példány fejlődését (a gazda szeme hizlalja a jószágot), amely aztán a kérésnek megfelelően kitömve vagy tartósított bőr-képként él tovább. A növekvő festmény elvében nem nehéz felfedezni a kapitalizmus metaforáját, mindemellett ez az "ökonomikus, biomorf, mezőgazdasági művészet" roppant humánus. "A disznókra azért esett a választásom, mert nagyon közel állnak az emberhez, alig szőrösek, jól színezhetőek, fantasztikus a bőrük, és persze nagyon gyorsan nőnek meg 250-300 kilósra. Ekkora súlyt azonban nem tudnak hordozni, általában eltörik a lábuk, emiatt képtelenek enni, hiszen a többiek fürgébben mozognak. Ekkor altatjuk el őket, hogy ne haljanak éhen. A Chanel céggel jó a kapcsolatom, két tetovált disznóból készült táskát kapnak cserébe. Emellett ez egy kortárs művészeti projekt a számukra, ami jó nekik. Persze nekem is." Mindeközben hamiskásan vigyorog a szemüvege mögül.

Nyitva: március 23-ig. Cloaca-etetés: mindennap 13.00, 18.30, ürítés 17.30.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.