Kiállítás

Kéjlátvány

Újratervezés/Re-Planning – Válogatás az Antal–Lusztig-gyűjteményből

  • Hajdu István
  • 2015. október 3.

Képzőművészet

A legnagyobb – és a magyar művészettörténet-írás szempontjából megkerülhetetlen – anyaggal rendelkező műgyűjtő, Antal Péter, a debreceni Modem és a Déri Múzeum az elmúlt hónapokban borús-felhős hírekben angazsálódtak.

S miután nagyon kevés (szak)embernek lehet fogalma arról, mi is történik épp most, vagy lassan 10 éve ebben a különös, nem egyenlő szárú háromszögben – nekem meg egyáltalán nincs –, nem vehetem a bátorságot, hogy kitaláljam, miért épp most és ezzel a címmel rendezték meg az óriástárlatot a kollekció nagyjából tizenöt százalékából. Körülbelül 500 munka látható három emeleten: gótikus faszobor és jelenkori videoinstalláció, baranyai „szökröny” és monokróm festmény, biedermeier portré és minimalista environnement – persze nem wunderkammer gyanánt, hanem tematikusan tagolva.

De mégis: a Nagy T. Katalin által szerkesztett tárlat a bőség zavarát s egy furcsa, áttételesen megnyilatkozó horror vacui képzetét kelti a nézőben. Olybá tűnik, eldöntetlen maradt, hogy mi az elsődleges cél. Keresztmetszetben bemutatni a gyűjtemény műfaji, materiális és persze értékre alapozódó gazdagságát, vagy kronológiába és szinkronba állítani a kollekció célirányosan meghatározott darabjait, hogy azok leírhassanak egy művészettörténeti folyamatot, de legalábbis jelezzenek stációkat, melyek történetként is kirajzolódhatnak. Úgy tűnik, a kiállítás mindkét célnak meg akart felelni, így a fogalmi keretekbe (arc, idő, tér, hit) foglalt anyag inkább egy harmadik formába ömlött át és szilárdult meg: a gyűjtő ízlése és a kurátor szintetizáló készsége kap képet a termekben.

Természetesen szavunk sem lehet ez ellen, s ha már nincs, akkor azt is békésen elfogadhatjuk, hogy a nemzetközi anyag keveredik a magyarral, s azt is – mert Antal kollekciója külföldi művekben annyira mégsem gazdag –, hogy az egyetemes művészet nincs jelentős művekkel reprezentálva. Így a szinkronitás véletlenszerű vagy inkább fals.

Ha elfogadjuk és megkötjük a kompromisszumot, miszerint a látványt kell látnunk (vagy­is marad a „puszta kéj”), impressziónk élénk és gazdag lesz. Mindenekelőtt nyilvánvalóvá válik: a gyűjtőt és a gyűjteményt rajta kívül valószínűleg legjobban ismerő kurátort a lélek lelkesíti. A legnagyobb terjedelmű „fejezet” az arcé; elképesztő számban torlódnak a portrék – olykor a szó szoros értelmében is. Bár a legerősebb gyűjteményrészt az önarcképek képezik, s a pszichológia iránt elkötelezetteknek valóságos édent jelentenek, számomra Aba-Novák Vilmos két, fiatalon festett, meghatóan szeretetteli portréja és Rudnay Gyula két gyerekarcképe szerzett mély élményt, talán azért is, mert korábban nemigen érdekelt a két mester életműve. Láttukon újra értelmet nyer a körülmények hatalmát vizionáló régi és szörnyű közhely, mely rávetül Nagy Balogh János nagyszerű és – jóval későbbről – Vilt Tibor egészen riasztó színes gipszportréjára, melynek talán csak dokumentumértéke ad érvényt: miképp próbálta magát egy szeretve tisztelt, mókás kedvű mester korszerűvé avanzsáltatni. Vilté közelében láthatók Schaár Erzsébetnek a mohácsi Petőfi-domborműhöz készített gipszmaszkjai, melyek vázlatként szolgáltak a majdani műhöz, s most, utólag szemlélve, jócskán túlnőnek azon.

Az idő-tér-táj képek talán legfontosabb darabja Mednyánszky László Tátrai tája, melynek jeges monumentalitása félelmetesen szép. Döbbenetesen erős Koszta József Szentesi tanyája is, s láttán reszketegen sóhajthatunk, de jó is lenne mellé akasztani egy Chaim Soutine-tájat, már csak – ismét – a körülmények hatalmának kivizsgálására… S ha már a körülmények: azokról és az időről „szól” a kortárs anyag egyik legjobbja, Kicsiny Balázs projekciója, a rejtélyes történetet óra-körbe záró Suszterinas.

A példátlan méretű és minőségű Antal–Lusztig-gyűjtemény „spirituális” esszenciája – ismétlem – a „lélekábrázolás”. Nem véletlen a korábbi s jelenlegi szentendreiek, Vajda, Ámos, Bálint, majd a „vajdások” forszírozott jelenléte; az igazi, a kvázi- és a posztszürrealizmus adja a kollekció gerincét, s ezt az első és második emelet rendezése során Nagy T. Katalin érzékenyen figyelembe is vette. A harmadik emelet – mintegy a magasban, mindentől „elvonatkoztatva” – a monokróm festészet és a (főként) geometrikus absztrakció képviselőinek ad teret. Nagy meglepetés éri itt az embert: miután nemigen vagyunk elkényeztetve valóban jelentős külföldi művészek magyarországi gyűjteményben látható munkáival, a minimalizmus amerikai nagymesterének, Sol Lewittnak, vagy a magyar-francia Hantaï Simonnak egy-egy festménye kötelező tiszteletet ébreszt a nézőben. A tárlat eme része amúgy nem megy túl a kulturált középszer nívóján, de hangunk sem lehet, hiszen az úgynevezett árérzékenység meg a körülmények hatalma minden lamentációt elnyom.

Fentebb talán ironikusnak tetszhetett a „puszta kéj”, veszítsük el belőle a viccet. Arra gondolok, hogy bár a kiállítás elsősorban valóban a hatalmas gyűjtemény értékei láttán érzett örömről, s kevésbé a művészet folyamatainak analíziséről szól (az nem is fontos újra már, azt hiszem), a végtelenül sok irányba mutató és szétszaladó szálakból szövődő anyag gazdag egységessége mindenképpen lenyűgöző.

Modem, Debrecen, Baltazár Dezső tér 1., nyitva: 2016. január 31-éig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.