Kiállítás

Esztétizált köznapiság

André Kertész Retrospektív

  • Kürti Emese
  • 2011. november 3.

Képzőművészet

A nemzetközi hírű huszadik századi emigráns magyar fényképészek közül eddig talán csak André Kertésznek nem volt nagy retrospektív kiállítása Budapesten. A mulasztás azért nem különösen föltűnő, mert a fotográfia fölértékelődése csak az utóbbi tíz-tizenöt évben indult meg Magyarországon, és kapcsolódott össze a múzeumok látogatószámot növelő politikájával. A költségvetés megkurtítása valahogy mindig fotókiállítást eredményez, ami persze egyáltalán nem baj.

A Magyar Nemzeti Múzeumban azonban nem érződik a válság, és a párizsi Jeu de Paume vándorkiállítása a nemzeti múlt legkorszerűbb interaktív termein keresztül közelíthető meg, maga a József nádor terem pedig a mértéktartóan elegáns installálás és a műtárgyvédelem szélsőséges klímakövetelményeit maximálisan betartó mintaeset. A lépcsőfordulóban Kertész feleségének óriásira fölnagyított fotója előrebocsátja azt a megközelítésmódot, amelyet a kurátorok, Michel Frizot és Annie-Laure Wanaverbecq (hatévi kutatómunkát követően) a személyesség és a személyiség előtérbe helyezésével valósítottak meg. Kertészt melankolikus és nosztalgikus, nehezen alkalmazkodó és változásokat kerülő figuraként idézik föl, aki az objektivitás eszközét arra használta, hogy a legszubjektívebb képeket hozza létre. A minden eddiginél alaposabb és autentikusabb kiállításból az derül ki, hogy Kertész nem annyira specializált, mint Martin Munkácsi, nem olyan dinamikus, mint Robert Capa, és nem olyan radikális avantgardista, mint Moholy-Nagy László, hanem ő az esztétizált köznapiság depolitizált fényképésze, aki a modernista fotográfia zárt, auratikus műalkotásait hozta létre.

A kiállítás kronologikus sorrendben, a klasszikus életszakasz-felosztásban mutatja be Kertész öt periódusát, az első magyarországi képektől az utolsó színes polaroidokig. A rendezés túlzott didaxisának ugyanakkor elejét veszi egy-egy motivikus fókuszálás valamely képcsoportra, mint a Bölöni-féle Ady-kötet illusztrációi vagy a kémények iránti vonzalma, ami jelentősen lazítja az irányítottság érzését. Az emberi dimenzió hangsúlyozása mellett a kurátorok azzal is növelik az intimitást, hogy nagyítót adnak a néző kezébe, amivel az eredeti apró kontaktképeket nézhető méretűvé növelhetik.

A legmeglepőbb, hogy a századelő hangulatát visszaadó képek - szemben mondjuk a későbbi időszakok hangsúlyosabb időtlenségével - nem mutatnak akkora távolságot a későbbi, jól ismert párizsi képektől, mint ahogy egy kezdő esetében "elvárható" volna. A legelső ismert fényképnek tartott kávéházi felvétel, az 1912-es Alvó fiú vagy az esztergomi Víz alatti úszó érett kompozíciós készséget mutat, márpedig Kertészt kevés szempont érdekelte ennél jobban. Szemlélete, a nézőpontok alkalmazása alig változott valamit, csak a budapesti kövezett utcán álló parasztház cserélődött föl a Montmartre kávéháza mellett fölfutó árnyékos sikátorra.

A csere egyébként meglehetősen nagy lépés volt, 1925-ben a kényszerű hivatalnoki élet föladásával emigrált Párizsba, ahol - a rendőrségi jegyzőkönyv szerint - öntudatosan fotóriporterként jelentkezett be. Műterméről készült képei illusztrálják azt a romantikus nyomort, amelyre a magyar művészek akkoriban vágytak, csak hogy Eizenstein, Mondrian, Zadkine, Calder, Léger, tehát a kortárs progresszív képzőművészet közelében érezhessék magukat. Róluk nagyszerű portrésorozat látható a kiállításon, de Károlyiné Andrássy Katinkát, Tihanyi Lajost, Beöthy Istvánt is fényképezte, és végre fény derül a híres szatirikus táncos kilétére is. Két év múlva már kiállítása nyílik az Au Sacre du Printemps galériában, és egyre szaporodnak a fölkérések, amelyekre egzisztenciálisan nagy szüksége volt a tudatosan hírnévre törekvő, harmincas évei elején járó fotósnak, de később egyre inkább gúzsba kötötték. A VU magazin például fölkérte egy fotósorozat elkészítésére 1933-ban, ebből lett a Torzítások című, torzító tükörből fotózott aktsorozat, amelyet azonban a kedvezőtlen fogadtatás miatt csak 1984-ben vett elő újra. Kertész nagyszerűen ellátta fotóriporteri feladatait, de a legjobb képek természetesen a szabad kóborlások során keletkeztek - ekkor oldódott föl a frontalitás is, amely a magyarországi képeket még erősen jellemezte, és adta át a helyét a radikálisabb, izgalmasabb fölülnézetnek.

A kiállítás amúgy korrekt falszövegei "szemérmesen" elhallgatják, hogy párizsi életüket nem pusztán a New Yorkban fölkínált munka, hanem a fokozódó zsidóüldözés miatt hagyták hátra 1936-ban Salamon Erzsébettel. Kertész zsidósága amúgy sem jelenik meg életrajzi tényként, pedig ez fontos oka annak a törésnek, amit a második emigráció jelentett. New York hideg, geometrikus városként jelenik meg, amelynek elegáns distanciája egészen más természetű, mint a kedélyes Párizsé. Néhol azonban föltör belőle a humor, mint például az amerikai veteránok harcias szoborcsoportja alatt tüntető, még sokkal harciasabb özvegyek felvételén. De New Yorkban elölről kellett kezdenie mindent, a magazinoknak (Harper's Bazaar, Vogue) való munkát és a nyelvi keserveket. Viszont amikor 1961-ben végre felhagyhatott a reklámfotózással, egészen fölszabadult, és az új telefotólencsével, valamint a zoommal való kísérletezés nagyszerű, friss képeket eredményezett.

Három év múlva a MoMA kiállítást rendezett a képeiből, valószínűleg ez hozta meg az áttörést, és a hetvenéves művészt a fényképezés történetének egyik kulcsszereplőjévé tették meg a sorban következő vándorkiállítások. A Washington Square-re néző ablakából készült, a vonalrajz jelentőségén alapuló, a kései Moholy-Naggyal összefüggésbe hozható képek az életmű méltó lezárásának tekinthetők. A színes polaroidok függeléke már csak a nagyon idős ember zavarba ejtő, érzelmes próbálkozása, talán nem is a nyilvánosságnak szánva.

Magyar Nemzeti Múzeum, december 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.