Kiállítás

Esztétizált köznapiság

André Kertész Retrospektív

  • Kürti Emese
  • 2011. november 3.

Képzőművészet

A nemzetközi hírű huszadik századi emigráns magyar fényképészek közül eddig talán csak André Kertésznek nem volt nagy retrospektív kiállítása Budapesten. A mulasztás azért nem különösen föltűnő, mert a fotográfia fölértékelődése csak az utóbbi tíz-tizenöt évben indult meg Magyarországon, és kapcsolódott össze a múzeumok látogatószámot növelő politikájával. A költségvetés megkurtítása valahogy mindig fotókiállítást eredményez, ami persze egyáltalán nem baj.

A Magyar Nemzeti Múzeumban azonban nem érződik a válság, és a párizsi Jeu de Paume vándorkiállítása a nemzeti múlt legkorszerűbb interaktív termein keresztül közelíthető meg, maga a József nádor terem pedig a mértéktartóan elegáns installálás és a műtárgyvédelem szélsőséges klímakövetelményeit maximálisan betartó mintaeset. A lépcsőfordulóban Kertész feleségének óriásira fölnagyított fotója előrebocsátja azt a megközelítésmódot, amelyet a kurátorok, Michel Frizot és Annie-Laure Wanaverbecq (hatévi kutatómunkát követően) a személyesség és a személyiség előtérbe helyezésével valósítottak meg. Kertészt melankolikus és nosztalgikus, nehezen alkalmazkodó és változásokat kerülő figuraként idézik föl, aki az objektivitás eszközét arra használta, hogy a legszubjektívebb képeket hozza létre. A minden eddiginél alaposabb és autentikusabb kiállításból az derül ki, hogy Kertész nem annyira specializált, mint Martin Munkácsi, nem olyan dinamikus, mint Robert Capa, és nem olyan radikális avantgardista, mint Moholy-Nagy László, hanem ő az esztétizált köznapiság depolitizált fényképésze, aki a modernista fotográfia zárt, auratikus műalkotásait hozta létre.

A kiállítás kronologikus sorrendben, a klasszikus életszakasz-felosztásban mutatja be Kertész öt periódusát, az első magyarországi képektől az utolsó színes polaroidokig. A rendezés túlzott didaxisának ugyanakkor elejét veszi egy-egy motivikus fókuszálás valamely képcsoportra, mint a Bölöni-féle Ady-kötet illusztrációi vagy a kémények iránti vonzalma, ami jelentősen lazítja az irányítottság érzését. Az emberi dimenzió hangsúlyozása mellett a kurátorok azzal is növelik az intimitást, hogy nagyítót adnak a néző kezébe, amivel az eredeti apró kontaktképeket nézhető méretűvé növelhetik.

A legmeglepőbb, hogy a századelő hangulatát visszaadó képek - szemben mondjuk a későbbi időszakok hangsúlyosabb időtlenségével - nem mutatnak akkora távolságot a későbbi, jól ismert párizsi képektől, mint ahogy egy kezdő esetében "elvárható" volna. A legelső ismert fényképnek tartott kávéházi felvétel, az 1912-es Alvó fiú vagy az esztergomi Víz alatti úszó érett kompozíciós készséget mutat, márpedig Kertészt kevés szempont érdekelte ennél jobban. Szemlélete, a nézőpontok alkalmazása alig változott valamit, csak a budapesti kövezett utcán álló parasztház cserélődött föl a Montmartre kávéháza mellett fölfutó árnyékos sikátorra.

A csere egyébként meglehetősen nagy lépés volt, 1925-ben a kényszerű hivatalnoki élet föladásával emigrált Párizsba, ahol - a rendőrségi jegyzőkönyv szerint - öntudatosan fotóriporterként jelentkezett be. Műterméről készült képei illusztrálják azt a romantikus nyomort, amelyre a magyar művészek akkoriban vágytak, csak hogy Eizenstein, Mondrian, Zadkine, Calder, Léger, tehát a kortárs progresszív képzőművészet közelében érezhessék magukat. Róluk nagyszerű portrésorozat látható a kiállításon, de Károlyiné Andrássy Katinkát, Tihanyi Lajost, Beöthy Istvánt is fényképezte, és végre fény derül a híres szatirikus táncos kilétére is. Két év múlva már kiállítása nyílik az Au Sacre du Printemps galériában, és egyre szaporodnak a fölkérések, amelyekre egzisztenciálisan nagy szüksége volt a tudatosan hírnévre törekvő, harmincas évei elején járó fotósnak, de később egyre inkább gúzsba kötötték. A VU magazin például fölkérte egy fotósorozat elkészítésére 1933-ban, ebből lett a Torzítások című, torzító tükörből fotózott aktsorozat, amelyet azonban a kedvezőtlen fogadtatás miatt csak 1984-ben vett elő újra. Kertész nagyszerűen ellátta fotóriporteri feladatait, de a legjobb képek természetesen a szabad kóborlások során keletkeztek - ekkor oldódott föl a frontalitás is, amely a magyarországi képeket még erősen jellemezte, és adta át a helyét a radikálisabb, izgalmasabb fölülnézetnek.

A kiállítás amúgy korrekt falszövegei "szemérmesen" elhallgatják, hogy párizsi életüket nem pusztán a New Yorkban fölkínált munka, hanem a fokozódó zsidóüldözés miatt hagyták hátra 1936-ban Salamon Erzsébettel. Kertész zsidósága amúgy sem jelenik meg életrajzi tényként, pedig ez fontos oka annak a törésnek, amit a második emigráció jelentett. New York hideg, geometrikus városként jelenik meg, amelynek elegáns distanciája egészen más természetű, mint a kedélyes Párizsé. Néhol azonban föltör belőle a humor, mint például az amerikai veteránok harcias szoborcsoportja alatt tüntető, még sokkal harciasabb özvegyek felvételén. De New Yorkban elölről kellett kezdenie mindent, a magazinoknak (Harper's Bazaar, Vogue) való munkát és a nyelvi keserveket. Viszont amikor 1961-ben végre felhagyhatott a reklámfotózással, egészen fölszabadult, és az új telefotólencsével, valamint a zoommal való kísérletezés nagyszerű, friss képeket eredményezett.

Három év múlva a MoMA kiállítást rendezett a képeiből, valószínűleg ez hozta meg az áttörést, és a hetvenéves művészt a fényképezés történetének egyik kulcsszereplőjévé tették meg a sorban következő vándorkiállítások. A Washington Square-re néző ablakából készült, a vonalrajz jelentőségén alapuló, a kései Moholy-Naggyal összefüggésbe hozható képek az életmű méltó lezárásának tekinthetők. A színes polaroidok függeléke már csak a nagyon idős ember zavarba ejtő, érzelmes próbálkozása, talán nem is a nyilvánosságnak szánva.

Magyar Nemzeti Múzeum, december 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)