Kiállítás

Esztétizált köznapiság

André Kertész Retrospektív

  • Kürti Emese
  • 2011. november 3.

Képzőművészet

A nemzetközi hírű huszadik századi emigráns magyar fényképészek közül eddig talán csak André Kertésznek nem volt nagy retrospektív kiállítása Budapesten. A mulasztás azért nem különösen föltűnő, mert a fotográfia fölértékelődése csak az utóbbi tíz-tizenöt évben indult meg Magyarországon, és kapcsolódott össze a múzeumok látogatószámot növelő politikájával. A költségvetés megkurtítása valahogy mindig fotókiállítást eredményez, ami persze egyáltalán nem baj.

A Magyar Nemzeti Múzeumban azonban nem érződik a válság, és a párizsi Jeu de Paume vándorkiállítása a nemzeti múlt legkorszerűbb interaktív termein keresztül közelíthető meg, maga a József nádor terem pedig a mértéktartóan elegáns installálás és a műtárgyvédelem szélsőséges klímakövetelményeit maximálisan betartó mintaeset. A lépcsőfordulóban Kertész feleségének óriásira fölnagyított fotója előrebocsátja azt a megközelítésmódot, amelyet a kurátorok, Michel Frizot és Annie-Laure Wanaverbecq (hatévi kutatómunkát követően) a személyesség és a személyiség előtérbe helyezésével valósítottak meg. Kertészt melankolikus és nosztalgikus, nehezen alkalmazkodó és változásokat kerülő figuraként idézik föl, aki az objektivitás eszközét arra használta, hogy a legszubjektívebb képeket hozza létre. A minden eddiginél alaposabb és autentikusabb kiállításból az derül ki, hogy Kertész nem annyira specializált, mint Martin Munkácsi, nem olyan dinamikus, mint Robert Capa, és nem olyan radikális avantgardista, mint Moholy-Nagy László, hanem ő az esztétizált köznapiság depolitizált fényképésze, aki a modernista fotográfia zárt, auratikus műalkotásait hozta létre.

A kiállítás kronologikus sorrendben, a klasszikus életszakasz-felosztásban mutatja be Kertész öt periódusát, az első magyarországi képektől az utolsó színes polaroidokig. A rendezés túlzott didaxisának ugyanakkor elejét veszi egy-egy motivikus fókuszálás valamely képcsoportra, mint a Bölöni-féle Ady-kötet illusztrációi vagy a kémények iránti vonzalma, ami jelentősen lazítja az irányítottság érzését. Az emberi dimenzió hangsúlyozása mellett a kurátorok azzal is növelik az intimitást, hogy nagyítót adnak a néző kezébe, amivel az eredeti apró kontaktképeket nézhető méretűvé növelhetik.

A legmeglepőbb, hogy a századelő hangulatát visszaadó képek - szemben mondjuk a későbbi időszakok hangsúlyosabb időtlenségével - nem mutatnak akkora távolságot a későbbi, jól ismert párizsi képektől, mint ahogy egy kezdő esetében "elvárható" volna. A legelső ismert fényképnek tartott kávéházi felvétel, az 1912-es Alvó fiú vagy az esztergomi Víz alatti úszó érett kompozíciós készséget mutat, márpedig Kertészt kevés szempont érdekelte ennél jobban. Szemlélete, a nézőpontok alkalmazása alig változott valamit, csak a budapesti kövezett utcán álló parasztház cserélődött föl a Montmartre kávéháza mellett fölfutó árnyékos sikátorra.

A csere egyébként meglehetősen nagy lépés volt, 1925-ben a kényszerű hivatalnoki élet föladásával emigrált Párizsba, ahol - a rendőrségi jegyzőkönyv szerint - öntudatosan fotóriporterként jelentkezett be. Műterméről készült képei illusztrálják azt a romantikus nyomort, amelyre a magyar művészek akkoriban vágytak, csak hogy Eizenstein, Mondrian, Zadkine, Calder, Léger, tehát a kortárs progresszív képzőművészet közelében érezhessék magukat. Róluk nagyszerű portrésorozat látható a kiállításon, de Károlyiné Andrássy Katinkát, Tihanyi Lajost, Beöthy Istvánt is fényképezte, és végre fény derül a híres szatirikus táncos kilétére is. Két év múlva már kiállítása nyílik az Au Sacre du Printemps galériában, és egyre szaporodnak a fölkérések, amelyekre egzisztenciálisan nagy szüksége volt a tudatosan hírnévre törekvő, harmincas évei elején járó fotósnak, de később egyre inkább gúzsba kötötték. A VU magazin például fölkérte egy fotósorozat elkészítésére 1933-ban, ebből lett a Torzítások című, torzító tükörből fotózott aktsorozat, amelyet azonban a kedvezőtlen fogadtatás miatt csak 1984-ben vett elő újra. Kertész nagyszerűen ellátta fotóriporteri feladatait, de a legjobb képek természetesen a szabad kóborlások során keletkeztek - ekkor oldódott föl a frontalitás is, amely a magyarországi képeket még erősen jellemezte, és adta át a helyét a radikálisabb, izgalmasabb fölülnézetnek.

A kiállítás amúgy korrekt falszövegei "szemérmesen" elhallgatják, hogy párizsi életüket nem pusztán a New Yorkban fölkínált munka, hanem a fokozódó zsidóüldözés miatt hagyták hátra 1936-ban Salamon Erzsébettel. Kertész zsidósága amúgy sem jelenik meg életrajzi tényként, pedig ez fontos oka annak a törésnek, amit a második emigráció jelentett. New York hideg, geometrikus városként jelenik meg, amelynek elegáns distanciája egészen más természetű, mint a kedélyes Párizsé. Néhol azonban föltör belőle a humor, mint például az amerikai veteránok harcias szoborcsoportja alatt tüntető, még sokkal harciasabb özvegyek felvételén. De New Yorkban elölről kellett kezdenie mindent, a magazinoknak (Harper's Bazaar, Vogue) való munkát és a nyelvi keserveket. Viszont amikor 1961-ben végre felhagyhatott a reklámfotózással, egészen fölszabadult, és az új telefotólencsével, valamint a zoommal való kísérletezés nagyszerű, friss képeket eredményezett.

Három év múlva a MoMA kiállítást rendezett a képeiből, valószínűleg ez hozta meg az áttörést, és a hetvenéves művészt a fényképezés történetének egyik kulcsszereplőjévé tették meg a sorban következő vándorkiállítások. A Washington Square-re néző ablakából készült, a vonalrajz jelentőségén alapuló, a kései Moholy-Naggyal összefüggésbe hozható képek az életmű méltó lezárásának tekinthetők. A színes polaroidok függeléke már csak a nagyon idős ember zavarba ejtő, érzelmes próbálkozása, talán nem is a nyilvánosságnak szánva.

Magyar Nemzeti Múzeum, december 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.